Braxengädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braxengädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Braxengädda

Jag har börjat utforska ett nytt vatten, en större älv, där jag nu har hittat lekande Braxen innen i en större vik/bukt.

Nu är jag ute efter era bästa tips för att fånga en braxengädda i anslutning till detta för jag antar att det ligger nån gädda inte alltför långt borta.

Älven är som nämnt av modell större, cirka 75 meter bred, strömfåran är 6-7 meter djup och denna vik som jag hittat braxen i är modell större, bred och mer en bukt än en vik egentligen. I denna vik finns en mindre vik och det är där jag hittat Braxen. Djupet är cirka 1 meter rakt igenom i hela stora viken, detta område känns väl mer som ett område som för väldigt längesedan har svämmat över då älven steg med 1+ meter. I viken är det ingen ström överhuvudtaget, botten är typ dy-aktigt skulle jag tippa. Jag är ganska säker på att även gäddan leker i denna vik. Direkt utanför viken störtar det ned till 6-7 meter djupt relativt kraftigt strömmande vatten.

Detta är i stort sett alldeles i slutet av älven så havet börjar typ 50-100 meter efter viken.

Har ej tillgång till båt utan kör från land. Det är möjligt, men inte helt enkelt att kasta ut över 6-7 metersdjup och fiska branten där också om det kan vara intressant. Från den lilla viken jag hittat braxen i är det cirka 75-100 meter till djupfåran.

Inga tips? Kommer besöka detta ställe ikväll. Tänker mig lite större beten typ Bulldawq Magnum, Azkikr och nån större shadjigg men kommer nog testa det mesta.

Kommer även testa fiska i direkt anslutning till Braxen, melllan braxen och djupet samt vid djupkanten.

Kommentera

Skitmört låter ju som en lysande färg för ändamålet. Shallowriggad jigg och grundgående jerkbaits tex Bandit shallow hade varit mina förstahandsval.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Kolla Fisheco Livefiske med Miko Späeänenenänenen så får du bra tips

Kommentera

Tack för alla tips, speciellt FishEco-tipset.

Besökte platsen igår ca 21.30 - 23.30 men såg inga spår av vare sig Braxen eller Gädda.

Kommentera

Hmmm, ja fiskar normalt gädda på max 1,5m djup eller mindre då mina vatten normalt bara e 3-4 m djupt bortsett från djuphålor här å där, morgon å kväll passerar de större gäddorna in på riktigt grunda vatten även på sommaren, då kör ja på en stor dubbelspinnare, boobie trap el pigspin å maler långsamt vid ytan,mitt motto på sommaren brukar vara att synas å höras för att sticka ut från mängden mat gäddan har att tillgå, sen brukar de inte ta mer än ca 10-20 kast innan de smäller, annars e de bara å köra deadbait med braxen eller en mört,makrill e oxå en riktig doftspridare å när gäddan e lat på sommaren så tar de oftast det lättaste alternativet.
            Å va inte rädd för att gå riktigt grunt, har tagit å tappat stor fisk på 3dm djup då de kan ligga halvt nedgrävda i dyig botten å bara vänta på byten,likaså när nate å mycket växtlighet råder så kan de va riktigt effektivt med en rigg å en mört som bara ligger, kan va tålamodsprövande men de brukar alltid bli kontakt förr eller senare,men en stor härlig spinnare slår aldrig fel enligt mig skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 855 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swangsta  
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57