Skitfiskaren, då är det väl du som åker omkring i en rysk Lada. Den startar säkert och rullar ibland. Precis som en fiskerulle typ Okuma. Men för min del vill jag ha driftsäkerhet. Då köper jag mig en Toyota i stället. Det är på dom premisserna som vi andra tänker. Fiskar man hårt eller kör mycket. Är det ju inte en Lada man köper. Precis som vi skrev förut att ju fler kullager ju större risk att rullen mankerar. Alltså driftsäkerhewten är sämre. Är det 10-12 kullager i rullen. Kan du ju räkna hur många det är i vaje lager. Är kanske 5-6 i varje lagerrulle gånger 10-12. Alltså runt 60 stycken. Om ett av dessa ger upp är rullen obrukbar, ett enda alltså. Och det är inga SKF som sitter i utan billigast möjliga ching-chong lager. Fattar du nu då. Eller måste vi ta upp det en gång till.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okuma
Collapse
X
-
Alltid trevligt med människor som använder liknelser, tack!Ursprungligen postat av elanenSkitfiskaren, då är det väl du som åker omkring i en rysk Lada. Den startar säkert och rullar ibland. Precis som en fiskerulle typ Okuma. Men för min del vill jag ha driftsäkerhet. Då köper jag mig en Toyota i stället. Det är på dom premisserna som vi andra tänker. Fiskar man hårt eller kör mycket. Är det ju inte en Lada man köper. Precis som vi skrev förut att ju fler kullager ju större risk att rullen mankerar. Alltså driftsäkerhewten är sämre. Är det 10-12 kullager i rullen. Kan du ju räkna hur många det är i vaje lager. Är kanske 5-6 i varje lagerrulle gånger 10-12. Alltså runt 60 stycken. Om ett av dessa ger upp är rullen obrukbar, ett enda alltså. Och det är inga SKF som sitter i utan billigast möjliga ching-chong lager. Fattar du nu då. Eller måste vi ta upp det en gång till.
Det jag menar är att jag under lång tid använt mig av det som i detta forum framställs som "skitrullar" för några hundralappar och jag har aldrig haft problem. Jag har inga svårigheter i att förstå att en rulle kan gå sönder jag bara har aldrig varit med om det själv. Jag fiskar under den isfria tiden tre-fem dagar i veckan. "Ching-Chong lager" kul kille.....det som idag inte kan gå under betäckningen ching-chong idag finns väl knappt? Eller hänvisade du till din Ching-Chong bil Toyota?
Jag blir sååå trött i ögat på allt prylbögeri inom sportfiskesverige. För mig är det att frivilligt ställa sig till skaran bigtimesuckers att gå på den hysterin som idag pågår. Fan det går inte att läsa en fisketidning idag utan att samma samma samma samma beten/spön/rullar är det ända som fungerar....vips ett år sedan är det nya beten/spön/rullar som gäller och ingenting annat. Måste vara sjukt jobbigt att vara fisk i dagens samhälle, så mycket trender....<*)))>< <*)))>< <*)))><
Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!
Kommentera
-
Har inte sett några trender. Vilka grejer menar du. Bra prylar behöver väl inte vara trender. Toyotabilar är det trender, ja kanske för äldre människor som vill ha trygghet i sitt ägande. Lador var en trend på 70-80-talet när det kördes av kommunister. Ching-chong är ju kinagrejer. Allt är nästan kinaprodukter idag. Men sen är det skillnad på dom också. Ett exempel är märket Harman-Kardon (förstärkare) som är känt för musik älskare. Tidigare var det japanskt eller om det var amerikanskt. Nu gör alla att dom lejer ut sina produkter för att tillverkas i Kina. Prylarna blir inte sämre, utan dom får billigare arbetskraft. Därav kan dom sälja till lägre pris till konsumenter. Och ändå tjäna en bra hacka.
Okumarullar är tillverkade av Korea, Taiwan eller i Kina. Men det betyder inte att varorna behöver vara dåliga. Det handlar i stället om livslängd kontra priset. Om du är nöjd att din rulle inte pajat. Betyder det inte att den håller alla kvalifikationer för oss andra. Min Okuma Mistique med 8 kullager för nedsatt pris från ca 600 kr till 300 kr. Är bra i slir, lättvevad och snygg att titta på. Ändå har rullen blivit extremt glapp i vevpartiet på inte allför många turer. Att sen linan också fastnar på en kant vid bygeln vid utkast är katastrof. Det beror på att dessa fabriker kastar ut sig oprövade produkter i tid och otid. Sen att Shimano och andra kända märken gör skit rullar också. Men det är mindre antal av dessa märken. Än vad dessa överdrivet massa glitter och kullagerrullar ger. Som just Okuma gör.
Om det är trend att köpa bättre och hållbarare saker. Föresten så är det ju inte något speciellt mycket pengar som en exempelvis Daiwa av bra kvalite. Skillnad om alla skulle köpa dessa 6000 kronorsrullar. Men det är ett liet fåtal som gör det. Även om nu dessa dyra rullar är underbara. Så är det även för mycket pengar för mig. Och jag är lite för slarvig och inte alltid behandlar dom så snällt. Bottenappen skördar hårt på rullar med flätlina he he.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mot överprisade rullar!om de e nått som suger så äre shimano där får man fan ingenting för pengaran!! o bromsen brukar oftast suga om man inte köper en rulle för över 2000kr! köp Okuma har fan alldrig haft en Okuma som krånglar men därimot en hel del shimano som har krånglat!!
Själv har jag aldrig haft en shimano som krånglat, och då kör jag med stradic, vilken kostar under 2000 kr! har också haft billigare shimano+några ul-rullar typ spirex och nån till.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ALQdin "poäng" fördunklas lite av det rent ut sagt korkade uttalandet om att du skulle "fiska skiten" ur vem som helst. det faller liksom på sin egen orimlighet, då det finns så många duktiga fiskare. en sak jag märkt är att ju fler fisketimmar folk lägger ner per år, desto nogrannare är dom med sin utrustning. vilket är ganska logiskt, när man betat igenom en massa dynga så faller dig sig naturligt att sålla bort det som inte håller i längden. som i alla sporter så ställer man högre och högre krav ju duktigare man blir. utan att göra anspråk på att vara en duktig fiskare, så är utrustningen det sista jag vill behöva tänka på när jag fiskar. jag väljer att ha så bra och välrenomerade prylar som möjligt för att det behagar mig, och jag vill göra allt jag kan för att minimera risken att förlora dyrbar fisketid på att rullar eller spön inte håller. dessutom så upplever jag att det finns en harmoni i mina prylar, som jag inte upplevt under dom år jag fiskade med billigt skit. detta är givetvis en helt subjektiv bedömmning, som jag i o f s delar med många. att man sedan kan dra en 15+ gädda på ett muminspö med bullflöte har inte så mycket med det hela att göra. ett klassiskt exempel är shorttracktävlingarna i OS för några år sedan. ALLA favvoriter föll och krockade in i varandra under samtliga kval och dessutom i finalen, så vinnaren blev en helt otippad snubbe (från australien, tror jag) med tider som i vanliga fall inte ens var i närheten av dom andras. vad jag vill visa med detta är att "shit happens", klart det går att fiska och få fisk med dåliga prylar.
Mycket bra skrivet ALQ!!!
Kommentera
-
Min ekonomi har aldrig tillåtit mig att köpa dyrare rullar än 400-800 kronors klassen. Dessa brukar hålla i ca 3-5år. Men funderar på att lägga ut mer pengar i sommar när skattepengarna kommer. Ska blir spännande att se om det är någon skillnad. Fiskar ca 2-3ggr i veckan från april tills isen ligger. Har en Okuma rulle som jag fick som premie från fiskefeber haft den i 2-3 år nu och är min enda rulle som funkar felfritt just nu. D.A.M och Diawa rullen i samma prisklass har börjat ge upp nu haft dessa i 4-5 år ungefär.
Är det någon här som kan garantera att en rulle för 2000-3000 är som ny utan defekter efter 5år slår jag till på en sån i sommar.
Kommentera
-
hej på er köpte en okuma erazer ezr340(haspel) med spö för 300 på en fiske affär till min flickvän tyckte det var ett bra köp! hon fiskar inte så ofta men det var ett stort steg o gå från biltema till okuma!
tror att den kommer göra sin plikt utmärkt! har en shimano 3000 ax(haspel)från runt 1995 som använts flitit och den hänger med än idag fast veven klappar lite lätt! den gav jag 180 kr för då i fiske butiken!
alla billiga rullar behöver itne vara skit! (förutom biltemas)
men många gånger är det så man får det man betalar för!
Kommentera
-
Allt beror på hur mycket man fiskar. Farsan har en skruttig rulle från 80-talet som fortfarande funkar, men den har bara fiskats med kanske 10ggr. Jag har oftast hållt mig kring 700 - 1000 kr klassen och dom rullarna hållar ungefär 2 år sen klarar inte kullagren mer.har en shimano 3000 ax(haspel)från runt 1995 som använts flitit och den hänger med än idag fast veven klappar lite lätt! den gav jag 180 kr för då i fiske butiken!Skitfiske på er!
Kommentera
-
Har 16 Okuma Convector räkneverk 30 och 45 storlek, billiga visst och perfekta i storlek känns jättebra men som nån sa man får vad man betalar för har börjat märka detta på ett antal detaljer linspridaren hoppar eller stannar tillfälligt i ena ändläget exv slirbromsarna även på senaste modellerna som CV är kass nästan omöjlig att justera på ett vettigt sätt, räkneverken måttligt bra har man pengarna köp kvalitet verkligen synd faktiskt Okumas trollingrullar är perfekta på många sätt synd att kvaliteten ligger efter på vissa detaljer.Ursprungligen postat av PlizkenKan bara inte låta bli. Vad gör en så bra rulle som en Capricorn på service?
Okuma har haft en ganska brokig historia med budgetlösningar och tvivelaktig kvalité men innan man ger sig på att kritisera ett så väletablerat märke kanske man ska uppfylla ett par kriterier som jag anser krävs för att agera kritiker.
1# Har ni provad Okumas multirullar?
2# Äger ni någon själv?
3# Kan ni bortse från tidigare defekter och inrikta er på moderna okumarullar?
4# Jämför ni okuma med likvärdiga märken?
Jag har tre Okumarullar i familjen. Alla tillverkade dom senaste två åren och ingen har visat minsta tecken på bristande kvalité. Mina okumarullar jag hade för ett flertal år sedan hade världshistoriens sämsta bromsar så jag kan förstå dom rykten som florerar men det är som sagt ett minne blott.
Om jag ska vara ärlig så är den utan tvekan klenaste och patetiskaste rullen jag äger tillverkad i svängsta.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-