Kasta hit en rulle, gärna Okuma för 500 spänn så kan jag lova att jag fiskar skiten ur vem som helst...även om de har en rulle för 6000 balobas. Min poäng är att det finns många och däribland mig själv som börjar tröttna på all prylbögeri i sportfiskevärlden. Personligen tycker jag att det helt enkelt är poänglöst (för själva fiskeresultatet) om jag har en rulle som är bra eller mycket bra.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okuma
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av SkitfiskarenKasta hit en rulle, gärna Okuma för 500 spänn så kan jag lova att jag fiskar skiten ur vem som helst...även om de har en rulle för 6000 balobas. Min poäng är att det finns många och däribland mig själv som börjar tröttna på all prylbögeri i sportfiskevärlden. Personligen tycker jag att det helt enkelt är poänglöst (för själva fiskeresultatet) om jag har en rulle som är bra eller mycket bra.
din "poäng" fördunklas lite av det rent ut sagt korkade uttalandet om att du skulle "fiska skiten" ur vem som helst. det faller liksom på sin egen orimlighet, då det finns så många duktiga fiskare. en sak jag märkt är att ju fler fisketimmar folk lägger ner per år, desto nogrannare är dom med sin utrustning. vilket är ganska logiskt, när man betat igenom en massa dynga så faller dig sig naturligt att sålla bort det som inte håller i längden. som i alla sporter så ställer man högre och högre krav ju duktigare man blir. utan att göra anspråk på att vara en duktig fiskare, så är utrustningen det sista jag vill behöva tänka på när jag fiskar. jag väljer att ha så bra och välrenomerade prylar som möjligt för att det behagar mig, och jag vill göra allt jag kan för att minimera risken att förlora dyrbar fisketid på att rullar eller spön inte håller. dessutom så upplever jag att det finns en harmoni i mina prylar, som jag inte upplevt under dom år jag fiskade med billigt skit. detta är givetvis en helt subjektiv bedömmning, som jag i o f s delar med många. att man sedan kan dra en 15+ gädda på ett muminspö med bullflöte har inte så mycket med det hela att göra. ett klassiskt exempel är shorttracktävlingarna i OS för några år sedan. ALLA favvoriter föll och krockade in i varandra under samtliga kval och dessutom i finalen, så vinnaren blev en helt otippad snubbe (från australien, tror jag) med tider som i vanliga fall inte ens var i närheten av dom andras. vad jag vill visa med detta är att "shit happens", klart det går att fiska och få fisk med dåliga prylar.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
ALQ, på punkt och pricka riktigt beskrivet. Även en blind höna hittar ett korn i bland. Har precis som dig inte heller tid att byta rulle eller spö om vatannat. Bara för att skiten pajar. Dom dyrare rullarna har oftast ett rulllager och några kullager. Beror ju på att dom är mer välbyggda och inte behöver kompenseras med 10-12 kullager för att snurra lätt. Och dom kullagren kan ju en apa räkna ut att det inte SKF som sitter i. Man får vara nöjd om dom håller rostfritt i Biltemaklass.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
men erkänn men får me rulle för pengarna om man köper okuma för 1000kr än shimano för 1000kr sen är det såklart att shimanos topprullar är bättre äftersom dom ligger i en prisklass mella 2000-6000kr vilket okuma inte har ialla fall inte på den svenska marknaden!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PlizkenJaja. jag kunde bara inte låta bli. Capricorn är fina rullar, jag vet.
Det där stycket är så osammanhängande att jag har svårt att ta det på allvar. Vad har Vätternfiskaren med ditt rullkastande att göra? Jag kallar dig inte lögnare eller så, ta det inte så, Jag tror dig bara inte. Inte en sportmössa att man kan fiska slut på tre uppsättningar havsfiskerullar på under ett år.
Btw så är det trollingrullar för lax/röding och öringfisket. Maila till Lasse Team CWC och fråga vad killen har att säga om dem
sigpic
Kommentera
-
Nu är du ute och seglar så det skriker om det igen.... Testa en Inspira som fått så jävla mycket god kritik, ta sedan vå varv på shimanorullen och du kan slänga Okuman i sjön.Ursprungligen postat av JiBbRmen erkänn men får me rulle för pengarna om man köper okuma för 1000kr än shimano för 1000kr sen är det såklart att shimanos topprullar är bättre äftersom dom ligger i en prisklass mella 2000-6000kr vilket okuma inte har ialla fall inte på den svenska marknaden!
Som ALQ säger ovan, det sista man vill oroa sig över när man är ute är ju utrustningen, det skall bara fungera, jämt! Att få en fiskedag/helg eller kanske t.o.m vecka delvis förstörd av krånglade utrustning är fruktansvärt irriterande.
Ni som köper Okuma, ni kommer endå förlora på det i längden. För på en Shimano går det 3 okumas. Bättre köpa kvalite direkt, en köra snålvarianten och byta rulle 3 gånger.sigpic
Kommentera
-
Helt ärligt, hur fiskar ni??? Aldrig har jag varit med om att rullar "brakar samman" i händerna på mig när jag fiskar. Om ni syftar på att ni får så srora fiskar så att rullarna inte håller mer än ett par timmar så.....stor risk...i svenska vatten har jag svårt att se vilka fiskar som skulle slita "billiga" rullar för 600 spänn i stycken. Så min undran återstår...hur gör man?
En rulle har inte så många funktioner, det handlar om att kasta ut ett bete och sedan veva in det igen. När väl en fisk sitter på så kan det vara passande med en broms. Menar ni på allvar att en rulle som heter Okuma inte klarar av detta? Jag tycker själv att det var bra många år sedan som tekniken passerade det stadiet.<*)))>< <*)))>< <*)))><
Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SkitfiskarenHelt ärligt, hur fiskar ni??? Aldrig har jag varit med om att rullar "brakar samman" i händerna på mig när jag fiskar. Om ni syftar på att ni får så srora fiskar så att rullarna inte håller mer än ett par timmar så.....stor risk...i svenska vatten har jag svårt att se vilka fiskar som skulle slita "billiga" rullar för 600 spänn i stycken.
Testa Laxfiske alt. Norgefisket.
Annars är det byglar, rotor(er?) ocg bromsar som slutar fungera som de skall. Vad är så svårt att förstå meddet?sigpic
Kommentera
-
våran fiskebutik här är typ premium dealer till okuma. så det har ju blivit några sådana. jag har rasat 3st och två kompisar har rasat en varsin, sämsta skitet som finns skulle jag säga.
oftast samma fel på alla. spolen börjar ge med sig och glappar. sen låter den som en cementblandare och sen är den kaputt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-