Ursprungligen postat av mot överprisade rullar!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okuma
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av elanenKan tillägga att jag köpte Okuman bara för att min Capricorn var på service. Annars hade den nog inte köpts.
Kan bara inte låta bli. Vad gör en så bra rulle som en Capricorn på service?
Okuma har haft en ganska brokig historia med budgetlösningar och tvivelaktig kvalité men innan man ger sig på att kritisera ett så väletablerat märke kanske man ska uppfylla ett par kriterier som jag anser krävs för att agera kritiker.
1# Har ni provad Okumas multirullar?
2# Äger ni någon själv?
3# Kan ni bortse från tidigare defekter och inrikta er på moderna okumarullar?
4# Jämför ni okuma med likvärdiga märken?
Jag har tre Okumarullar i familjen. Alla tillverkade dom senaste två åren och ingen har visat minsta tecken på bristande kvalité. Mina okumarullar jag hade för ett flertal år sedan hade världshistoriens sämsta bromsar så jag kan förstå dom rykten som florerar men det är som sagt ett minne blott.
Om jag ska vara ärlig så är den utan tvekan klenaste och patetiskaste rullen jag äger tillverkad i svängsta.
Kommentera
-
TIll haspel kör jag Capricorn och Okuma
Multi: Amba
Men jag har testat Okumas Epix Baitrunners.
Grymmt sköna! har vart med på ett par hårda fiskepass och hittils so far so good
Skit o skit, till stor del är väl Okumas sortiment inte så kvalitativt, som jättarna Shimano etc,men jag tror inte det är en så stor skillnad just nu, och skillnaden kommer kanske raderas ut så småningom...?
Sen tror jag många rynkar på näsan åt Okuma, bara för dem testat en rulle för xx antal år sen, då O***a rullarna var SKIT, och "go with the flow" , följer strömmen av alla "proffs" som förespråkar Shimano mfl...
Testa nya Okuma rullarna, jag kan ju bara säga att jag TROR ( enligt min erfarenhet av rullarna) att det inte är så stor skillnad.
Märkesbög eller inte, det e inte prylarna som fixar fiskarna
nog svamlat!
Skitfiske på er!
Kommentera
-
Okuma Longbow för 600 spänn verkar riktigt schysst till mitt gäddmete. Kanske så kompenserar mitt fiiiina Ultimate-spö rullen...
Shimano är riktigt fina som folk säger. Dock är det lite väl mkt pengar om man inte fiskar så mkt eller bara behöver en rulle utan speciellt höga krav. En fin Svensson rulle kanske det skulle beskrivas som medans Shimano är mer en renodlad sportfiskerulle som då är bättre byggd och då även, självklart, dyrare.
Själv känner jag, som andra, skillnaden mellan en Okuma och en Shimano med förbundna ögon men visst är det bra att båda finns och fyller hål i efterfrågan som inte det andra märkets rullar gör? Det gäller att komma ihåg till vilka kunder/krav rullarna har byggt till, som när det gäller allt annat här i livet, och gör man inte det ja då ser man ut som en söt(läs: teenie) märkesbög som gnäller "men men... det där är ju ingen silvrig Shimano"
Senast ändrad av shapesh1fter; 2006-05-27, 17:42.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PlizkenKan bara inte låta bli. Vad gör en så bra rulle som en Capricorn på service?
Okuma har haft en ganska brokig historia med budgetlösningar och tvivelaktig kvalité men innan man ger sig på att kritisera ett så väletablerat märke kanske man ska uppfylla ett par kriterier som jag anser krävs för att agera kritiker.
1# Har ni provad Okumas multirullar?
2# Äger ni någon själv?
3# Kan ni bortse från tidigare defekter och inrikta er på moderna okumarullar?
4# Jämför ni okuma med likvärdiga märken?
Jag har tre Okumarullar i familjen. Alla tillverkade dom senaste två åren och ingen har visat minsta tecken på bristande kvalité. Mina okumarullar jag hade för ett flertal år sedan hade världshistoriens sämsta bromsar så jag kan förstå dom rykten som florerar men det är som sagt ett minne blott.
Om jag ska vara ärlig så är den utan tvekan klenaste och patetiskaste rullen jag äger tillverkad i svängsta.
Vet en RIKTIGT trugad Vätternfiskare som verkligen har sina fisketimmar på ett år och även guidar en del tror jag. Har bytt Okuma-uppsättning 3 gånger innan jag bokstavligen kastade skiten i sjön, bromsarna var så ruskigt dåliga att det inte var sant, detta på Convectorserien (som kom förra året?).
Du verkar fått någon mirakelrulle
Har inte fiskat dem nya OKuma-hasplarna som kommit i år. Men deras rullar i 4-500kr segmentet trillar ju varannan ihop. Reklamerade 3st på EN sommar, höll typ 3 fisketuerer/rulle. Och att som sagt 3ggr innan testa att veva på en Shimano t.ex. Super GT och ta sedan en Okuma Inspira som fått SÅ mkt beröm, det har 10kulager mer än shimanon och känns betydligt sämre. Det säger väl allt om deras utveckling?sigpic
Kommentera
-
Jag köpte en Shimano super gt 4000FA igårUrsprungligen postat av FlodebananVet en RIKTIGT trugad Vätternfiskare som verkligen har sina fisketimmar på ett år och även guidar en del tror jag. Har bytt Okuma-uppsättning 3 gånger innan jag bokstavligen kastade skiten i sjön, bromsarna var så ruskigt dåliga att det inte var sant, detta på Convectorserien (som kom förra året?).
Du verkar fått någon mirakelrulle
Har inte fiskat dem nya OKuma-hasplarna som kommit i år. Men deras rullar i 4-500kr segmentet trillar ju varannan ihop. Reklamerade 3st på EN sommar, höll typ 3 fisketuerer/rulle. Och att som sagt 3ggr innan testa att veva på en Shimano t.ex. Super GT och ta sedan en Okuma Inspira som fått SÅ mkt beröm, det har 10kulager mer än shimanon och känns betydligt sämre. Det säger väl allt om deras utveckling?
helt klart grym speciellt om man gemför med Cardinal..
Kommentera
-
Min sambo har en Okuma-haspel och ganska otippat, är jag den som använder rullen mest. Brukar låna ut den till folk som inte har egen utrustning eller så. Ibland använder jag den själv när jag ska kustfiska. Jag måste säga att den är sjukt bra. Linuppläggningen är otroligt fin. Min Sedona 500 har rätt storlek för mig, men Okuman är klart bäst. Priset för hennes rulle? 499:- står det på lådan.Senast ändrad av Andreas; 2006-05-27, 23:46.Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!
Kommentera
-
Jaja. jag kunde bara inte låta bli. Capricorn är fina rullar, jag vet.Ursprungligen postat av elanenPlizken, att mina rullar hamnar på service är inte konstigt. Så mycket och hårt fiske tär på en rulle. Hade det varit en Okuma hade jag kastat flera per år.
Det där stycket är så osammanhängande att jag har svårt att ta det på allvar. Vad har Vätternfiskaren med ditt rullkastande att göra? Jag kallar dig inte lögnare eller så, ta det inte så, Jag tror dig bara inte. Inte en sportmössa att man kan fiska slut på tre uppsättningar havsfiskerullar på under ett år.Ursprungligen postat av FlodebananVet en RIKTIGT trugad Vätternfiskare som verkligen har sina fisketimmar på ett år och även guidar en del tror jag. Har bytt Okuma-uppsättning 3 gånger innan jag bokstavligen kastade skiten i sjön, bromsarna var så ruskigt dåliga att det inte var sant, detta på Convectorserien (som kom förra året?).
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-