Jiggteknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggteknik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jiggteknik

    Fortfarande rookie vad det gäller jiggfiske, men tycker att jag nu har hyffsad koll på vad jag (och jiggen) gör.

    Tänkte höra hur ni jobbar rent tekniskt. Själv kör jag med spötoppen pekandes nedåt mot vattenytan och jobbar bara med rullen för att lyfta jiggen. Tycker jag registrerar jiggens rörelser och ev. napp bäst på det sättet. Mina kollegor jobbar mer aktivt med spöet. Så klart att man ska fiska efter egna förutsättningar och vad man själver tycker känns bra/bäst. Men finns det viktiga saker att tänka på, eller rena tips för att optimera sitt jiggfiske och teknik?!

    //Brunte
    Team Gorilla.

    "No Monkey Business"

    --Mer fiske, mindre fruntimmer--

  • #2
    Det viktigaste är att du har kontakt med jiggen hela tiden och att du kan hålla botten hela vägen in till båten.
    Sen om du enbart vevar eller rycker med spötoppen spelar ingen roll. GÅr inte att svara på vilket som är bäst, alla tekniker har sina olika bra-dåliga tider.
    Men en egen reflektion är kallt vatten är vevmetoden bäst och varm-perioden vevmetoden med korta snabba knyck med toppen då-å-då eller ofta bra.
    Kör på du har nu kommit långt i ditt jiggfiske och kan utveckla dig själv.
    Kör på jiggen är underbar
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

    Kommentera


    • #3
      Beror lite också på hur det blåser, riktigt mycket blåst och jag doppar spötoppen i vattnet.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

      Kommentera


      • #4
        Vi blåst tycker jag det stora problemet är en snurrande båt, jag kör alltid toppen 20-30cm ovan vattenytan, den lilla biten tunn lina gör varken av eller till när den är ovan vattnet.
        Oftast vid blåst kan det vara en fördel att öka vikten på skallen!
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

        Kommentera


        • #5
          Jiggälskare

          Självklart beror det lite på vind men jag brukar hellre använda tyngre jigghuvud om det är svårt att hålla kontakten med betet istället för att sänka spötoppen. Men ibland går inte ens det.
          Jag brukar hålla spöet uppåt, men inte så mycket att jag inte har utrymme för ett snabbtmothugg samt för att lyfta spöet för att få jiggen att lyfta från botten. Anledningen till att jag inte arbetar med rullen för att lyfta jiggen är att den då faller framåt istället för att falla rakt ner efter lyftningen. Det tror i alla fall jag är mer lockande, särskilt vissa dagar. Svårigheten ligger då i att snabbt veva in linan så att man har kontakt utan att dra i linan så att jiggen faller framåt istället för rakt ner. Men jag jobbar på det. Jag har en teori om att jiggen ska snabbt och högt lyftas från botten, vilket då blir framåt (för jiggen) och sedan falla rakt ner, som en helt kraftlös betesfisk. Vet inte om det är avgörande men jag tycker att det funkar och att hugget blir kraftigare när fisken inte hugger på jiggen när det är i rörelse framåt.
          Dessutom har jag då en kortare färd med spöet till mothugget vilket kan vara helt avgörande om fisken, tex. gösen, är extremt försiktig.

          Men smaken är som röven klöven.

          Kommentera


          • #6
            Då jag inte är en "utvecklad" jigfiskare, så tolkar jag inläggen som om det finns nyanser i metoden att "jigga" beroende på vilken fiskart man är ute efter?!

            Ifall tråden växer är vore det trivsamt att utöver tekniken lägga till art på det hela.

            / Storfiskaren
            The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
            Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
            Klickbara länkar följer nedan
            Nattplockad mask
            Gädda äter Sissy
            Abborre vs mask
            Abborre vs mört
            Måånga gäddor samlade vid betet
            Gädda äter gädda
            Spännande fiskemetod efter gädda
            FS SPARADE TRÅD
            Laxhugg!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Push-Up
              Vi blåst tycker jag det stora problemet är en snurrande båt, jag kör alltid toppen 20-30cm ovan vattenytan, den lilla biten tunn lina gör varken av eller till när den är ovan vattnet.
              Oftast vid blåst kan det vara en fördel att öka vikten på skallen!
              Självklart är det svårt att fiska med lätta jiggar i blåst, speciellt där det är grunt och man inte har något val än att köra lätt. Jiggning på grunt vatten i blåst är inte helt enkelt.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

              Kommentera


              • #8
                Attractor, absolut, här håller jag med dig.
                Jag tillhör dem som gärna låter jiggen sjunka med öppen bygel hela vägen ner till botten (förutm sista metern", bara för att få linan i en båge i vattnet. Ett snabbt ryck eller snabba vevtag, far jiggen upp, och får sjunka ner. Efter en stund är linan rakt och jag släpar jiggen en stund, ökar och sänker fart med veven plötsligt avbrutet med ett par snabba snärtar med spöt.
                Fisk som vart intresserade och inte högg första metrarna, brukar simma efter och kolla, och med plötslig variiation gärna hugga.
                Nu är vi närmare båten och vinkeln på linan är ganska brant. Nu börjar jag jobba mkt mer med handleden än veven. Jiggen far upp och nerpå kort sträcka och i alla fall gösen brukar bli tokig och hugga närmare båten, likaså höstabborren.
                Om sommaren på borre är det lite hur som haver, känns som ju ettrigare å jävligare jiggen går ju bättre är det. Men som vanligt inga regler utan undantag, bara släpa jiggen efter botten kan tröga dgar vad et som ger fisk......jobbdax igen...bye!
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Push-Up
                  Vi blåst tycker jag det stora problemet är en snurrande båt, jag kör alltid toppen 20-30cm ovan vattenytan, den lilla biten tunn lina gör varken av eller till när den är ovan vattnet.
                  Oftast vid blåst kan det vara en fördel att öka vikten på skallen!

                  större keps?
                  achilles

                  Brokeback Fishing Team


                  http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

                  --------------------------------------------------
                  \m/

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av ALQ
                    större keps?
                    ***, sann humor

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 384 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X