Jiggteknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggteknik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Är inne på Jan O, när det gäller jiggteknik. Är väldigt bra att ha olika typ av jiggar. På riktigt stenig och elak botten, är det bra med jiggar med inbyggd skalle. Synd att dom oftast är alldeles för lätta för större djup. Sitter i regel utan undantag en trekrok under. Och den är ju inte bra där det är stenigt eller bråte.
    Sen att gjuta sina skallar själv, är att föredra. Du kan göra din jiggskalle precis som du vill ha den. Liten jiggkrok på tyngre huvud och stor krok på lätt skalle (med keps). Och att alltid gjuta med den bästa jiggkroken gör inte saken sämre. Blir också billigare.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av elanen
      Är inne på Jan O, när det gäller jiggteknik. Är väldigt bra att ha olika typ av jiggar. På riktigt stenig och elak botten, är det bra med jiggar med inbyggd skalle. Synd att dom oftast är alldeles för lätta för större djup. Sitter i regel utan undantag en trekrok under. Och den är ju inte bra där det är stenigt eller bråte.
      Sen att gjuta sina skallar själv, är att föredra. Du kan göra din jiggskalle precis som du vill ha den. Liten jiggkrok på tyngre huvud och stor krok på lätt skalle (med keps). Och att alltid gjuta med den bästa jiggkroken gör inte saken sämre. Blir också billigare.
      Vart hittar man riktigt bra krokar till "egengjutning" ?
      sigpic

      Kommentera


      • #23
        Om man nu inte orkar gjuta egna jiggkrokar finns det kvalitétkrokar att köpa, t.ex. Gamakatsu.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av hickhuck
          Får oftast skräp på jiggen, när jag låter den sjunka till botten.
          Hur lyckas ni att Inte få skräp?
          Är det bara flatbottnar där ni fiskar.
          Där jag fiskar, är det mest sjögräs, tyvärr.
          Vid grynnor borde det väl vara enklare o slippa skräpet?
          Kör med räknemetoden. Säg att det tar 10 sekunder för jiggen med sträckt lina att sjunka till botten där det är mycket skräp. Gör ett nytt kast och börja jigga hem när du har räknat till 8 sekunder.

          Kommentera


          • #25
            Har testat gammakatsus jiggskallar. Grymt bra, finns långa lätta, korta tunga osv.
            Med extremt bra krokar på!
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

            Kommentera


            • #26
              Flodebanan, finns i vartenda välsorterad sportfiskebutik. Gamla hederliga Kamasan är forfarande favoriten. Owner, eller WMC funkar bra med. Gamakatsu är jag inte så förtjust av nån krokmodell.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Alessandro
                Självklart är det svårt att fiska med lätta jiggar i blåst, speciellt där det är grunt och man inte har något val än att köra lätt. Jiggning på grunt vatten i blåst är inte helt enkelt.
                Man ankrar upp i rätt position så att man får medvind vilket gör att man får mindre linbåge = lättare att upptäcka hugg.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Push-Up
                  Har testat gammakatsus jiggskallar. Grymt bra, finns långa lätta, korta tunga osv.
                  Med extremt bra krokar på!
                  Har bunkrat upp med div. modeller av dem nu, verkar skitbra. Men har inte hunnit hårdtesta dem än.
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Zonker
                    Man ankrar upp i rätt position så att man får medvind vilket gör att man får mindre linbåge = lättare att upptäcka hugg.
                    I en perfekt värld så blåser det aldrig när man jiggar bara går lite gammal sjö....
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Flodebanan
                      Har bunkrat upp med div. modeller av dem nu, verkar skitbra. Men har inte hunnit hårdtesta dem än.
                      Du lär inte bli besviken...vågar inte köra med några andra.

                      Vad det gäller teknikdelen så verkar jag ju inte vara helt ute på cykelsadeln. Iof får jag ju en del fisk, så jag anade att jag var på rätt spår...
                      Team Gorilla.

                      "No Monkey Business"

                      --Mer fiske, mindre fruntimmer--

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 218 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 547 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 676 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      725 svar
                      61 231 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X