Jiggteknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggteknik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Brunte
    Du lär inte bli besviken...vågar inte köra med några andra.

    Vad det gäller teknikdelen så verkar jag ju inte vara helt ute på cykelsadeln. Iof får jag ju en del fisk, så jag anade att jag var på rätt spår...
    Absolut, det visar dina och kamraternas fångster... Jiggfiske är egentligen inte så svårt, men, kräver disciplin och tålamod. Nöta, nöta, nöta... eller hur. Det är här så många misslyckas.
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

    //Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Jan O
      De sista åren har mitt jiggfiske utvecklats mot att jag nästan inte använder spöet alls, dvs enbart vevar, dunsar botten genom spinnstopp och börjar veva igen. Det jag varierar mest är hasighet och antal vevvarv. Långsamt vår och senhöst, snabbare sommar och höst... Alltid så mycket kontakt med linan som möjligt. Riktigt tröga dagar släpar jag (bokstavligt) jiggen på botten. Högeffektivt med mycket bottennapp. Ta med krokvässare för detta fiske. Till skillnad mot P-U så slår jag igen bygeln direkt när betet når vattnet, bara för att behålla kontakt när jiggen sjunker genom vattenmassan... Alla är vi olika.

      Ungefär som jag gör. Enda skillnaden är att jag tar 4-5 vevtag när jiggen slår i ytan. Detta för att undvika löslina när jiggen sjunker. Det är ju rätt vanligt att fisken hugger innan jiggen når botten, framförallt i sommarvarmt vatten. Det är svårt att göra mothugg med öppen bygel...
      Senast ändrad av prylis; 2006-06-01, 09:37.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av prylis
        Ungefär som jag gör. Enda skillnaden är att jag tar 4-5 vevtag när jiggen slår i ytan. Detta för att undvika löslina när jiggen sjunker. Det är ju rätt vanligt att fisken hugger innan jiggen når botten, framförallt i sommarvarmt vatten. Det är svårt att göra mothugg med öppen bygel...
        Ja, helt rätt, så gär jag oxå... speciellt när det blåser är detta viktigt. Jag har framförallt fått gädda direkt vid nerslag, då är det extra bra att kunna nita direkt... Jiggen blir inte lika trasig, tafsarna inte lika fransiga osv.
        "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
        "Keep it simple"

        //Jan O
        www.fisheco.se
        www.brofiske.net
        www.magazinefisheco.se

        Kommentera


        • #34
          Bygelfällning

          Självklart fällar man bygeln direkt om det är tal om ett grunt fiske där rovfisken står direkt i närhet till ytan. Det jag, och andra i inläggen, menar är att om man t.ex. jiggar borre på 6-7 meter eller gös på ned till 20 meters djup är det ingen idé att fälla över direkt. Då har man bara bottenkontakt i ett par meter. Men när betet närmar sig botten (och fisken), de två sista metrarna ska man naturligtvis ha kontakt med bete.
          Men det blir olika typer av jiggfiske vi diskuterar. Sommarspinn kan man nästan lika gärna fiska jiggen som en spinnare; bara veva in. Men senhöstfiske på gös eller vårfiske på abborre blir det en annan sak.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Jan O
            Absolut, det visar dina och kamraternas fångster... Jiggfiske är egentligen inte så svårt, men, kräver disciplin och tålamod. Nöta, nöta, nöta... eller hur. Det är här så många misslyckas.
            Det där med tålamodet har ju alltid varit ett problem. Men det börjar ordna till sig lite iom att åldern stiger!
            Team Gorilla.

            "No Monkey Business"

            --Mer fiske, mindre fruntimmer--

            Kommentera


            • #36
              Någon som jiggar gäddan då?
              Har ett problem, lyckas aldrig kroka fisken.
              Lossnar oftast vid båtkanten.
              Tips?

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Borrul
                Någon som jiggar gäddan då?
                Har ett problem, lyckas aldrig kroka fisken.
                Lossnar oftast vid båtkanten.
                Tips?
                Jarå, jiggar aktivt efter gädda emellanåt med stora shadar mm. Har sällan det problemet men har extra krok på jiggarna...
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

                //Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Borrul
                  Någon som jiggar gäddan då?
                  Har ett problem, lyckas aldrig kroka fisken.
                  Lossnar oftast vid båtkanten.
                  Tips?
                  hmm, jag har samma problem när jag fiskade med ul grejorna. kan nästan slå vad om att antingen är krokarna dåliga, spöet för vekt/slappt=dåligt mothugg, linan för elastisk eller att du kanske helt enkelt inte drar tillräckligt vad tror du själv? själv så krokar jag mkt bättre med mitt Walker lätt jerk -30 g än med nån ul historia.

                  med gädda är det ofta så, även i fallet med jerkbait fiske, att gäddan slår ihop med en sån jäkla kraft så att det krävs en lämplig ryggrad i spöet för att dra loss betet och orka dra in krokarna, om du hänger med.
                  Senast ändrad av shapesh1fter; 2006-06-01, 19:27.

                  Kommentera


                  • #39
                    ...ok, UL är inget för mig, har aldrig varit heller för utom under flugfisket. Har alltid grejor med ryggrad som kan driva in en krok och som kan drilla fisk. UL är säkert roligt men känns inte tryggt när man satsar på större abborre.
                    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                    "Keep it simple"

                    //Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

                    Kommentera


                    • #40
                      ...kul tråd faktiskt, tänker ibland på hur mycket mer man hade lärt sig, blivit en bättre fiskare mao om internet funnits när jag var liten...
                      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                      "Keep it simple"

                      //Jan O
                      www.fisheco.se
                      www.brofiske.net
                      www.magazinefisheco.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 219 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 548 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 676 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      725 svar
                      61 253 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X