Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Man vill ju ha lite feeling. Toyota går helt bort då...
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg

Sen köper jag inte det med att alla rullar är så lika innanför. De kan vara rätt stor skillnad på hur väl olika fabrikat löst de olika funktionerna i en rulle. Hade det bara varit bromskraft jag var ute efter finns det rullar som kan stoppa tåg, men en rulle skall göra det i en kombination av lagom vikt och storlek också.

Vissa tycker bäst om att hålla runt en 6500 rocket vid gäddfiske och jag föredrar något i stil med en Calcutta D som både är mycket smalare och ligger tätare på spöet. Vilken tur att vi kan välja det vi föredrar.

Jag tycker det tråkigaste är att man inte kan diskutera det för vad det är. Tjänar inte vi alla på att veta hur en ambassadeurbroms beter sig för att bättre själv kunna bedöma vad den passar till.
      Tänk att det alltid ska opponeras

Klart att de ser olika ut. Eller att det finns olika storlekar. Jag förutsatte att alla förstod att vi diskuterade rullar i ung samma storlek, Då skiljer det inte mycket i bromskraft.

Ta isär en rulle oavsett fabrikat och titta på den delen vi diskuterar i den här tråden. Bromsen och då med en förlängning drivningen av spolen så ser i princip ser alla rullar likadana ut. Det är en axel med ett löst huvuddrev påträtt. I huvuddrevet ligger en bromsstack placerad som trycks mot huvuddrevet av en bussning som påverkas av stjärnhjulet. Bromsstacken består oftast i denna storleksklass av ett par tre bromslameller i ett kolfibermaterial och ett antal plåtbrickor. Finns några rullar där bromsstacken är en enda bromslamell. Grundkonstruktionen är identisk oavsett fabrikat. Huvuddrevet driver pinjongen som i sin tur driver spolen. På huvudaxeln sitter veven fast monterad. Denna konstruktion är intentisk till sin gund i alla multirullar i denna storleksklass. Givetvis passar inga delar från en ABU i en Shimano. Möjligen bromslamellerna men inget annat.

Självklart ska vi kunna diskutera egenskaper hos våra prylar men att göra det med ett underlag baserat på en uppenbart felaktig rulle eller ett felaktigt handhavande ger ingenting, Snarare bara en massa dravel. Vill ni veta hur en fungerande broms i en Ambassadeur fungerar så finns det massor av användare som gladeligen ställer upp. Du får gärna låna mina om du vill. Du kan passa på att prova mina Shimano Calcutta Conquest, Daiwa Millionare och Zillion mfl samtidigt som referens. Du lär märka att de definitivt inte fungerar på det sätt som den rullen i tråden gör. Det är väl bättre att ta sådana diskussioner med en fungerande rulle som utgångsmaterial än en uppenbarligen defekt.

Och bara för att: Fabrikatet spelar absolut ingen för mig, Jag hade reagerat på exakt samma sätt om det var en defekt Calcutta Conquest tråden handlat handlat om. Jag vet faktiskt inte varför jag bryr mig, men jag har väldigt svårt att hålla fingrarna i styr när den här typen av diskussioner dyker upp. Får väl fråga någon psykolog någon gång om det finns något bot.
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-25, 23:39.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Har du läst hela tråden? Mina rullar är också testade, av mig, och jag har skrivit hur dem beter sig. Inte alls så dåligt som hos vissa, men annorlunda mot min Calcutta.

Kommentera

• Det är väl ingen som på allvar ens antytt att ABU skulle gå omkull för det här men om vissa rullar levererar dåligt (typ 500g för dem som inte begriper) oavsett källa så vore det bra om någon, t ex ABU kunde lösa den knuten, i den mån det går.

Vore väl nästan dumt att köpa nya rullar om saken går att fixa till, gäller ju inte bara runda Ambassadeurer utan de flesta produkter...

Om min bils växellåda gick sönder å bara ettan kunde användas, så skulle inte den bilen reserveras för korta sträckor framgent, jag skulle byta låda... (ha, ha skoja lite här... )

För övrigt kör jag mest japaner men har några runda från Svängsta så det snacket ger jag inte mycket för.
          Senast ändrad av anteman; 2017-11-25, 23:14.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Det är väl ingen som på allvar ens antytt att ABU skulle gå omkull för det här men om vissa rullar levererar dåligt (typ 500g för dem som inte begriper) oavsett källa så vore det bra om någon, t ex ABU kunde lösa den knuten.

Vore väl nästan dumt att köpa nya rullar om saken går att fixa till, gäller ju inte bara runda Ambassadeurer utan de flesta produkter...

Om min bils växellåda gick sönder å bara ettan kunde användas, så skulle inte den bilen reserveras för korta sträckor framgent, jag skulle byta låda... (ha, ha skoja lite här... )

För övrigt kör jag mest japaner men har några runda från Svängsta så det snacket ger jag inte mycket för.
            Jag feltolkade kanske ditt inlägg som att du menade att det fick stora konsekvenser för Abu.

För övrigt fiskar jag som du mest med japanska rullar, men har också några ambassadeurer.

Kommentera

• Nja, jag skriver nog komplicerat.

Kommentera

• Och jag skriver för långt

Känsla är en sak. Uppmätta värden är en annan sak. Det är inte alltid dessa två talar samma språk. Satt och bläddrade igenom det enda referensbibliotek jag har hittat där man faktiskt verkligen MÄTER bromsvärden. www.tackletour.com.

Det finns inte värden på alla rullar men på en hel del. Det är rätt enkelt med ABUs runda då alla samma sorts bromsstack i 4000-6000 rullarna Uppgivet maxvärde från ABU C3 är 15 Lb. Uppmätt värde är 17Lb. Att ta i beaktning är att alla bromsar brukar bli ryckiga när man närmar sig maxvärdet.

Daiwa Luna 203 = 11.2 Lb
                Shimano Calcutta 200 TE = 10.2 Lb
                Shimano Calcutta Conquest 100 av senaste modell = 11.6 Lb
                ABU Revo Beast = uppgivet av ABU är 22Lb och uppmätt = 29 Lb!!!

Med detta borde de flesta inse att något är tokfel på TS rulle. Om något så uppvisar ABUs runda rullar värden som snarat ger högre bromskraft än många av konkurrenterna. Titta även på värdena för ABU Beast. En ohyggligt kraftig broms.
                Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-26, 00:31.

Kommentera

• Fortfarande, varför slirar rullen vid ett lägre motstånd vid vevande än vid dragande i linan?
                  Kraften för att få slirbromsen att slira borde väl vara densamma då det är samma delar som glider mot varandra? Eller?
                  Om nu detta diffar så mycket på ett antal testade ABU-rullar vore det ju intressant att veta hur tackletours tester utförs.

Tack Mankan för förtydligandet om UT-bromsen! Jag har inget egentligt behov av större bromskraft. Hoppas snarare på ett större spann mellan "för löst" och "svinhårt" och gärna super-smooth bromseffekt. Ja, och så är det ju kul att pilla in lite ny bröte i rullen...

Kommentera

• Ojdå! Ett känsligt ämne för dig visst Mankan..

Tack för ett i övrigt mkt bra inlägg. Men faktum kvarstår rullarna (plural) klarar inte att veva in en vikt på 6hg, trots att delarna ser ut att sitta enligt sprängskissen. Jag har två st med samma problem, min kompis har även han två med ett liknande uppförande och henrikj har samma erfarenhet.

Givetvis kan jag inte såga varenda rulle från ABU baserat på mina tråkiga erfarenheter. Men jag har väldigt svårt att se att någon i den här tråden skulle gå och köpa samma rulle eller bilmodell en tredje gång efter ha blivit brutalt besviken de två första gångerna..

Mankan, du som verkar kunnig inom området, kan du svara på Cyaneus fråga i inlägget ovan?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                      Och jag skriver för långt

Känsla är en sak. Uppmätta värden är en annan sak. Det är inte alltid dessa två talar samma språk. Satt och bläddrade igenom det enda referensbibliotek jag har hittat där man faktiskt verkligen MÄTER bromsvärden. www.tackletour.com.

Det finns inte värden på alla rullar men på en hel del. Det är rätt enkelt med ABUs runda då alla samma sorts bromsstack i 4000-6000 rullarna Uppgivet maxvärde från ABU C3 är 15 Lb. Uppmätt värde är 17Lb. Att ta i beaktning är att alla bromsar brukar bli ryckiga när man närmar sig maxvärdet.

Daiwa Luna 203 = 11.2 Lb
                      Shimano Calcutta 200 TE = 10.2 Lb
                      Shimano Calcutta Conquest 100 av senaste modell = 11.6 Lb
                      ABU Revo Beast = uppgivet av ABU är 22Lb och uppmätt = 29 Lb!!!

Med detta borde de flesta inse att något är tokfel på TS rulle. Om något så uppvisar ABUs runda rullar värden som snarat ger högre bromskraft än många av konkurrenterna. Titta även på värdena för ABU Beast. En ohyggligt kraftig broms.
                      Det är inte bromsverkan det är fel på, jag tror ingen av dessa rullar har haft några dåliga bromsvärden. Problemet är att vevkraften saknas, man får inte in lina oavsett hur hårt bromsen är ställd. Sen verkar problemet bara gälla runda ambor, beastarna har väl ingen klagat på vad jag vet, dom är säkert jättebra.

Jag förstår att det hela låter otroligt, jag kunde knappt själv tro mig ögon och händer när jag stod och kämpade med att få in en halvkilosgädda till båtkanten med min sprillans nya JB för två år sedan. Jag antog dock att detta var någon extremt märklig one-off fabrikationsfel och gjorde inget väsen av det utan lämnade bara tillbaka rullen.

Det är först nu som jag anser att det kanske är något mer allmänt fabrikationsfel då TS till och med fått tag i två(!) sprillans nya rullar som beter sig så här. Jag blir nu sugen på att ge mig ut till närmaste fiskebutik och testa om fler nya ambor där kan ha samma fel. Det är jättelätt att prova. Maxa bara slirbromsen och sätt tummen på spolen. Om rullen har felet kommer veven börja snurra utan att du känner någon vidare kraft från spolen. Typ samma effekt som om slirbromsen var väldigt löst ställd då veven ska börja snurra.

Att det skulle röra sig om ett handhavande fel låter smått otroligt då jag innan denna rulle ägt två JB en pro rocket och två Revo Toro (gamla grå modellen) utan att ha riktigt samma problem. (även om jag märkte av efteråt att dom inte är lika tighta i detta avseende som tex en calcutta där bromsverkan och vevkraft följer varandra bättre som Mink påvisat i sina test.)

Jag tycker du själv också ska testa detta nästa gång du är i en fiskebutik, leta upp ett par runda ambor och se om du kan hitta en med samma fel, jag lovar att vi alla här i tråden inte ljuger utan har faktiskt upplevt problemet i olika grad. Många av oss fiskar nog också otroligt mycket och har hyfsad koll på våra grejer så att bara stämpla oss med "handhavande fel!" är ju lite väl förhastat.

Faktiskt är felet också väldigt svårupptäckt, speciellt om rullen kan producera lite mer vevkraft än min kunde, då uppträder det enbart när du har lite större fisk på och det känns bara lite märkligt som att något inte riktigt stämmer, jag misstänker att många som inte fiskar så mycket och inte provat andra rullar har detta problem men vet bara inte om det. Det kanske är den enda rulle dom har och har ingen referens på hur det ska kännas.
                      Senast ändrad av henrikj; 2017-11-26, 11:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57