Ursprungligen postat av Dimebag84
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allvarliga krokningsproblem
Collapse
X
-
Henrik, jag gillar att du diskuterar och driver den här frågan för jag tycker den är intressant och viktig, men det känns som att du behöver sätta dig in mer i hur rullen är uppbyggd. Läs inlägg #142 igen. Om din saknade vevkraft inte beror på att bromsen slirar mot orimligt lågt motstånd, vad beror den då på? Var annars i konstruktionen kan detta fel ligga?Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggDet är inte bromsarna det är fel på, jag tror ingen av dessa rullar har haft några dåliga bromsvärden. Problemet är att vevkraften saknas, man får inte in lina oavsett hur hårt bromsen är ställd.
Kommentera
-
Ja, det har säkert med bromspaketet och dess uppbyggnad att göra men det inlägg jag svarar på verkar ta upp ett test av rullars bromsstyrka som belägg för att det inte är fel på rullarna, som att vi hade hävdat att detta var felet. Mig veterligen har ingen av de rullar som uppvisar detta symptom haft några egentliga problem med bromsverkan vid normal belastning när man drar ut linan. Min gick att få till riktigt stum broms på som gav ut lina utan problem och detta verkar fungera felfritt på de övriga också som uppvisar vevstyrkeproblem.Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inläggHenrik, jag gillar att du diskuterar och driver den här frågan för jag tycker den är intressant och viktig, men det känns som att du behöver sätta dig in mer i hur rullen är uppbyggd. Läs inlägg #142 igen. Om din saknade vevkraft inte beror på att bromsen slirar mot orimligt lågt motstånd, vad beror den då på? Var annars i konstruktionen kan detta fel ligga?
Att ta upp en artikel som testar bromsverkan är därför ointressant, det hade varit annorlunda om det var ett test för vevstyrka kontra bromsinställning. För det är just förmågan att veva in lina som är problmet, inte slirbromsens normala funktion att ge ut lina vid olika belastning.
Jag reviderade orden i mitt förra inlägg för att försöka få fram vad jag menar lite tydligare.Senast ändrad av henrikj; 2017-11-26, 11:24.
Kommentera
-
Tänk att detta alltid ska komma upp när någon som råkar ha en djupare kunskap delar med sig av den.Ursprungligen postat av Dimebag84 Visa inläggOjdå! Ett känsligt ämne för dig visst Mankan..
Nej, för min del får ni kritisera ABU hur mycket ni vill. Jag har inga som helst kopplingar till företaget. Det enda jag försöker är att ”utbilda” de som råkar veta mindre. Ta det för vad det är. Egentligen gör jag detta bara för att det är kul. Jag gillar att dela med mig av mina erfarenheter. Det har också tagit en del tid till att fundera vad som är fel. Jag gillar verkligen den här typen av klurigheter. Dock tar det lite tid att få ihop det.
Jo, jag gillar ABUs rullar precis som jag gillar Shimanos, Daiwas etc. Det som jag ser som den absolut största fördelen med ABUs rullar är tillgången på delar från Svängsta. Försök det med Daiwas eller Shimano. Inte för att prylarna gått sönder utan för att jag gillar att skruva i dem under de mörka månaderna. Köper nytt och begagnat. Byter delar, uppgraderar och skapar precis de rullar jag vill ha. Säljer sedan dessvärre av för få. Frun har någon gång sagt: ”har inte du lite väl många rullar?” Brukar svara att hon får se dem som hennes skor. Jag råkar ha 19 runda rullar från Abu. Och ca tio rullar av andra märken. Inga av dessa har problemet med slirande broms.
För att fiska kunde jag precis lika gärna valt något annat, vilket jag även har. Har alla möjliga märken och använder dem alla. Att jag sedan gillar det svenska och att jag tycker rullarna är snygga gör inte saken bättre. De fångar garanterat varken mer eller mindre fisk för mig.Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-26, 12:17."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Jag hävdar fortfarande att något är generalfel i dessa rullar. Och det kan bara vara bromslamellerna som spökar. Det finns som tidigare skrivet inget annat än bromslamellerna som kan slira. Det skrevs att det kan vara svårt att förstå. Jo verkligen men tvivla inte på att jag misstror dig. Jag påstår inte heller att det är ett handhavandefel. Det enda jag kan tänka mig är att ”felet” lamellerna gör att de har en initial högre bromsverkan som gör att när de väl släppt så släpper de rejält. Och sker detta på vevsidan så blir det en ordentlig slirning. Om kraften kommer från fisken, Dvs via spolen så märks det inte på samma sättUrsprungligen postat av Cyaneus Visa inläggFortfarande, varför slirar rullen vid ett lägre motstånd vid vevande än vid dragande i linan?
Kraften för att få slirbromsen att slira borde väl vara densamma då det är samma delar som glider mot varandra? Eller?
Om nu detta diffar så mycket på ett antal testade ABU-rullar vore det ju intressant att veta hur tackletours tester utförs.
Tack Mankan för förtydligandet om UT-bromsen! Jag har inget egentligt behov av större bromskraft. Hoppas snarare på ett större spann mellan "för löst" och "svinhårt" och gärna super-smooth bromseffekt. Ja, och så är det ju kul att pilla in lite ny bröte i rullen...
I och med utväxlingen så påverkar detta bromsen olika mycket om kraften kommer från veven eller spolen. Eftersom en kraft från spolen, tänk en rusande fisk, snurrar huvuddrevet 5.3 ggr långsammare än veven i en rulle med 1:5.3 utväxling så är det givetvis en möjlighet. Tänk ungefär som ett däck på halt underlag. Greppar ok men när det väl börjat slira så tappar det allt grepp. Kolla om det är för mycket fett i bromsstacken. Det ska vara ett ytterst tunt lager. Knappt märkbart. Är det för mycket så är det inte lamellerna som bromsar utan fettet, lamellerna och brickorna kommer inte att röra vidröra varandra utan enbart greppa initialt genom fettets adhesion för att sedan halka runt när fettets grepp väl släppt. Det är precis det här som gör ABUs tidigare teflonlameller dåliga. De greppar finfint när de är torra men då det är omöjligt att hålla dem helt fettfria så är den konstruktionen kass. De moderna lamellerna ska däremot smörjas ytterst tunt. De fungerar bromskraftsmässigt bra utan fett men då blir bromsen lite ryckig. Fettet tar bort ryckigheten.
För mycket fett i bromsstacken har varit uppe tidigare men det tål att upprepas. Kontrollera att det är nästintill torrt. Passa på att samtigt kontrollera brickornas planhet. Är dessa skeva så kan samma fenomen uppstå. Det är precis det här som UTs broms åtgärdar. Och ja, det är ett fabrikationsfel men den konstruktionen delar dessvärre ABU med de flesta andra. Dessa brickor är sällan plana. Billigt skitmaterial
Jag tog upp maximal bromsverkan enbart för att .,. Ja vem vet. Kul läsning trodde jag kanske. Vore spännande att få titta in i de där rullarna.Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-26, 12:05."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Skulle helt klart skickat en till dig om jag haft kvar min! Hade varit intressant att få reda på vad som är felet, du är inte sugen på att låta Mankan kolla på din Dimebag?Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggJag hävdar fortfarande att något är generalfel i dessa rullar. Och det kan bara vara bromslamellerna som spökar. Det finns som tidigare skrivet inget annat än bromslamellerna som kan slira. Det skrevs att det kan vara svårt att förstå. Jo verkligen men tvivla inte på att jag misstror dig. Jag påstår inte heller att det är ett handhavandefel. Det enda jag kan tänka mig är att ”felet” lamellerna gör att de har en initial högre bromsverkan som gör att när de väl släppt så släpper de rejält. Och sker detta på vevsidan så blir det en ordentlig slirning. Om kraften kommer från fisken, Dvs via spolen så märks det inte på samma sätt
I och med utväxlingen så påverkar detta bromsen olika mycket om kraften kommer från veven eller spolen. Eftersom en kraft från spolen, tänk en rusande fisk, snurrar huvuddrevet 5.3 ggr långsammare än veven i en rulle med 1:5.3 utväxling så är det givetvis en möjlighet. Tänk ungefär som ett däck på halt underlag. Greppar ok men när det väl börjat slira så tappar det allt grepp. Kolla om det är för mycket fett i bromsstacken. Det ska vara ett ytterst tunt lager. Knappt märkbart. Är det för mycket så är det inte lamellerna som bromsar utan fettet, lamellerna och brickorna kommer inte att röra vidröra varandra utan enbart greppa initialt genom fettets adhesion för att sedan halka runt när fettets grepp väl släppt. Det är precis det här som gör ABUs tidigare teflonlameller dåliga. De greppar finfint när de är torra men då det är omöjligt att hålla dem helt fettfria så är den konstruktionen kass
För mycket fett i bromsstacken har varit uppe tidigare men det tål att upprepas. Kontrollera att det är nästintill torrt. Passa på att samtigt kontrollera brickornas planhet. Är dessa skeva så kan samma fenomen uppstå. Det är precis det här som UTs broms åtgärdar. Och ja, det är ett fabrikationsfel men den konstruktionen delar dessvärre ABU med de första andra. Dessa brickor är sällan plana. Billigt skitmaterial
Jag tog upp maximal bromsverkan enbart för att .,. Ja vem vet. Kul läsning trodde jag kanske. Vore spännande att få titta in i de där rullarna.
Kommentera
-
Inga bekymmer, vore bara kul att se om jag kan hitta felet. Skicka rullen du. Pengar är jag inte intresserad av. Skickar dig ett PM med adressen och telefonnumret.
Du råkar inte bo i Stockholmsområdet? Eller i Östergötland/Sörmland. Åker runt mycket i dessa landskap i mitt yrke.."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Tack för att du tar dig tid att bena ut vad dom påverkar vad. Om jag nu ska köpa nya brickor funkar de som sensibus.se säljer eller är Brickor från Ut ett bättre val? Eller duger det med nya från AbuUrsprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
För mycket fett i bromsstacken har varit uppe tidigare men det tål att upprepas. Kontrollera att det är nästintill torrt. Passa på att samtigt kontrollera brickornas planhet. Är dessa skeva så kan samma fenomen uppstå. Det är precis det här som UTs broms åtgärdar. Och ja, det är ett fabrikationsfel men den konstruktionen delar dessvärre ABU med de flesta andra. Dessa brickor är sällan plana. Billigt skitmaterial
Jag tog upp maximal bromsverkan enbart för att .,. Ja vem vet. Kul läsning trodde jag kanske. Vore spännande att få titta in i de där rullarna.
Rullen som står på tur för ett byte är en ambassadeur 5000 från -60 talet
Kommentera
-
det är rätt enkelt när man väl satt sig in i fysikens lagar. Ren matematik. Utväxling/fart och vridmoment går att översätta med en vanlig formel. Ökar du utväxlingen ökar farten samtidigt som vridmomentet minskar motsvarande mycket. Så en rulle med 1:4.7 går långsammare per vevtag men klarar av att överföra ett högre vridmoment till spolen och därmed orkar den dra in tyngre lass än en rulle med 1:6.3. Givet att bromsen håller och att samma moment och hastighet ges på veven. Det finns lite förluster i överföringen som förändras givetvis men de borde vara så pass små att vi kan bortse från dessa.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggSå konkret då, vad har ni för bromslameller i era runda ambor med medioker reell invevningskraft? Kan ju vara det som är en del av (hela?) problemet eller så är det ngt i bromsens konstruktion eller drevens inbördes storlek månne?
Om byte till Carbontex gör susen för winchkraften så är ju det av intresse för många, såväl dem saliga i tron på det svenskt runda som andra mer instrumentella utövare...
Hög utväxling sägs ju ge lägre invevningskraft och tvärtom och det stämmer väl i nån mening men egentligen borde väl en rulle med hög utväxling rent tekniskt orka wincha lika mycket i kilo som alternativet om allt annat är exakt lika, även om det kommer att kräva mera kraft från utföraren, dvs man får ta i lite mer eller är det ett feltänk?
Finns det ingen ingenjör som kan bringa klarhet i den saken?
Om vi tänker oss att bromsstacken är densamma och lika hårt ansatt så påverkas även bromskraften av utväxlingen. 1:4.7 rullen snurrar spolen lika långt men huvudrevet kommer att snurra färre varv och därmed sträcka och med en lägre hastighet vid ett givet antal meter lina som fisken drar ut jämfört med en 1:6.3 rulle. Det betyder att bromsen påverkas av ett högre vridmoment med den lägre utväxlingen och vice versa. 1:6.3 rullen kommer att upplevas som ha en hårdare ansatt broms.
Det enda som kan påverka att bromsen upplevs och mäts till olika värden beroende på vevning eller inte är hur bra bromsstacken klarar av statisk resp dynamisk belastning. Dvs hur mycket friktion som bromsstacken kan generera när den är helt låst och när den väl börjat slira. Det är, eller rättare sagt var tidigare rätt vanligt att bromsstackens friktion sjönk ordentligt när den väl lämnat det statiska läget. Idag torde det problemet vara löst men tydligen är det inte så
Problemet blir inte mindre av att det är omöjligt att producera ett jämnt vridmoment på veven. På spolsidan gör fisken det på ett hyffsat sätt men då veven är kort så kommer det bli en ryckig rörelse. Och klarar bromsstacken sämre av att hantera en dynamisk belastning så förvärras problemetSenast ändrad av Mankan G; 2017-11-26, 15:42."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 872 visningar