Ursprungligen postat av JohanP
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allvarliga krokningsproblem
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggJo, jag vet, men med så kraftiga prylar som vi nuförtiden fiskar gädda med undrar jag, utan att påstå något, om slirbroms verkligen behövs. För vertikalfiske efter grov gös med 0,10 lina behövs det helt klart, för havsöring likaså osv osv. Någon med kunskaper inom mekanik kanske kan beslå mig med att multirullar inte håller utan slirbroms, det kan jag isf köpa, annars misstänker jag att det bara är en sån där sanning som inte får ifrågasättas, typ: Gösar kan bara fångas nattetid i juni med rödvit hi-lo och ja, du förstår vart jag vill komma
Kommentera
-
Ja, det hade varit lite intressant att få veta om de Ambassadeurer som testats i tråden har äldre originalbroms, ABU Carbon Matrix- eller t ex Carbontexlameller och om de körs torra eller smorda.
Vore ochså intressant med drag och winchvärden för de Revo och ffa Tororrullar som har "Power Stack" broms.
Jag har pumpat in mina större fiskar och då kanske man inte råkar ut för "winchproblematiken" och mitt styvare gäddspö klarar max150g och har då inte märkt av de problem med invevningskraft på Ambassadeurer som framförts här men drillar tyvärr sällan de stora..
Vilket dock Old Firehand gjort... Han har väl drillat ett hundratal (?) över tio, många av dem säkert med äldre Ambassadeurer med klenare bakelit/filt/läderlameller... Kanske använde(r) han lite mjukare spön än vanligt idag och pumpar fortfarande hem dem?
Vad säger du Old Firehand? Varför slirade inte dina vevar förr eller gjorde de just det men det gick bra ändå oftanog?
Kan inte heller minnas att jag läst ngt om "winchproblem" med runda Ambassadeurer på amerikanska Muskywebsidor men det var ett tag sedan jag läste såna...Senast ändrad av anteman; 2017-11-22, 01:29.
Kommentera
-
Jag skall oxå testdra mina Beast rullar för jag upplever det som att dom är Överlägsna när det kommer till bromsenjag brukade dra åt bromsen hårt innan men har inte behövt det med min Revo Toro Beast 51 och inte med min lilla Revo Beast heller.
Återkommer när jag testdragit bådaDu får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Jag vet inte varför vissa verkar ha glidit in på bromsstyrka, det är alltså vevstyrka som är problemet och det intressanta som gör att man tappar fisk. Ingen av rullarna som diskuteras har svaga bromsar. (även om vevstyrkeproblemet kan vara relaterat till detta på runda ambor på något sätt?)
Att man kan dra in ett ton båt, dra upp bojstenar och andra diverse bottennapp är alltså inte intresssant för då pumpar man, ingen vettig person skulle eller ens kan veva in sådana tunga prylar med en rulle.
Kommentera
-
Jag har också upplevt att bromsenpaketet i en rund ambassadeur levererar mer kraft om man lyfter med spöt än om man vevar. Jag troddde det var en ofrånkommlig självklarhet, en konsekvens av fysiken lagar. Väldigt trist att se att andra tillverkare har löst det bättre än ABU. Att det dessutom skulle vara så stor skillnad i kraft hade jag aldrig gissat. Vad beror det på? Materialen i bromsen? Spolens upphänging? Vek axel?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 263 visningar
1 gilla