Utfiskad av nybörjare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utfiskad av nybörjare!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utfiskad av nybörjare!

    Fiskade med min vän nu i veckan och jag blev utfiskad!

    Han drog gös, gädda och flertalet abborrar medan jag endast drog en liten gädda.

    Det är hans andra gång han fiskar så fixade allt åt honom med utrustning samt att jag fick lära honom hur man kastar.

    Jag tyckte bara det var magiskt kul att få se lyckan och skräcken i hans ögon när han fick en 3,5 kilosgädda på lätt abborrutrustning. Haha det var kalabalik i båten.

    Men nu till min fundering. Vi fiskade i Mälaren, Eskilstunatrakten. Och så länge jag har fiskat här har vattnet aldrig vart såhär klart. För att vara den här delen är det bra sikt. Jag fiskade med en skrikgul lina medan min vän hade en tunnare grå/grön lina. Har aldrig tidigare märkt av att fisken skulle vara linskygg i den här delen av Mälaren. Men kan det vara så, med tanke på det "klara vattnet", att linan kan ha vart den avgörande faktorn. Är det någon som gjort någon liknande observation?

    Eller är det bara så att min vän är en naturbegåvning och jag borde lägga mina spön på hyllan?
    Senast ändrad av pengtingfish; 2018-07-20, 15:07.

  • #2
    Förmodligen bara slumpen eller andra faktorer. Han kanske vevade på något speciellt sätt. Hade ni varit 100st som fiskade med den ena linan och fiskat kasst och 100 st med den andra som fiskade fantastiskt så hade det gått att uttala sig. Nu blir det som med alla andra sådana här observationer dvs att "sample size" är för litet för att utesluta slumpen. Med det sagt så har jag själv favvodrag osv men rent krasst så skulle jag sätta mina pengar på slumpmässigt resultat.

    Kommentera


    • #3
      En grej jag tänkt på dom gånger jag är ute med vänner som inte är vana fiskare, är att dom tenderar att va lite halvt med mentalt i fisket. En annan går in hundratio varje pass, planerar, lägger ett kast exakt där i den lilla gluggen i vassen, funderar på beten, tekniker osv, ja rent av kanske egentligen överarbetar fisket lite. En ovan kastar ut, kanske stfannar upp för att gestikulera med vevhanden för att sedan fortsätta. Kanske fiskar långsamt ena gången, andra snabbare. Kanske råkar rycka till lite med spöt osv.

      Kommentera


      • #4
        Det bara är sådär, det är väl där av uttrycker "nybörjartur" kommer ifrån. Ibland får alla andra fisk och man själv får gråta sig till sömns medans vissa dagar så drar man storfisken och dom andra tittar på en med en tår i ögat och mord i sinne. Det är ju också det som är tjusningen, alla kan få fisk.
        Färgval på lina tror jag personligen inte gör någon som helst skillnad, det viktigaste är att den är stryktålig.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • #5
          Har varit med om att tafsen har varit avgörande, polarn kör med ståltafs och jag med fc.
          Jag får fisk men inte polarn, vi kör i övrigt med samma grejer.
          När han byter tafs till fc då får han oxo fisk.

          I detta fall tror jag att det är att nybörjarkompisen som presenterar betet på ett annat sätt som är anledningen.

          Kommentera


          • #6
            Jag instämmer med alla ovan! Haha kanske får anamma min väns Harry Potter-liknande trollstavsrörelse med spöt. Båda hade fc-tafs , för det har jag också märkt skillnad på.

            Kommentera


            • #7
              Det är bara och sälja qv fiskegrejerna på blocket och börja med stavgång och boule

              Kommentera


              • #8
                Eller så fyllde du på bensin i tanken på din båt? Bensin på händerna är ett klassisk sätt att marinera beten

                Kommentera


                • #9
                  Det gjorde jag, det var premiärturen för min nya båt! Men Jag riggade ju min väns beten med så då borde dom också vart bensiningosade

                  Kommentera


                  • #10
                    Ofta kan det vara slumpen. Är ofta ute med frugan som först i år har lagt metspöt på hyllan och börjat köra med jigg. Vissa dagar kan jag dra en bunt med borrar och hon noll, sen kan det vända på 2 sekunder och hon tar en efter en och jag får inte minsta hugg.

                    Vissa dagar funkar mitt precisionsskytte med jiggarna klockrent, precis 20cm in i vassruggarna och det hugger direkt. Sen dör det för mig och hon kan kasta rakt ut i frivattnet och ta ett gäng. Det kvittar om jag börjar kasta dit hon kastar. Identiska linor, identiska jiggar osv.

                    Väldigt ofta är det inte varannan utan en person har flytet, sen byter det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 188 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 239 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    709 svar
                    59 662 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X