Strömgädda VS Kustgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömgädda VS Kustgädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strömgädda VS Kustgädda

Har märkt att när jag fiskar med ytbeten här vid kusten i Sundsvallstrakterna ,främst super spooken, så är det vanligare att gäddorna "missar" spooken när dom hugger än att dom tar den. Trodde först det var min teknik som var för snabb,ryckigt, mm. Men efter att ha spenderat en heldel fisketid vid några strömmar och insjöar i jämtland så har jag märkt att där missar nästan ingen gädda betet alls.

Det kan ju vara slumpen som gör det, men statistiken är typ 70% chans att gäddorna vid kusten missar medans det är 80 - 90 % att dom "prickar" i insjöarna.

Vattnet är ungefär lika klart så det borde inte bero på sikten.

Nån som har nån förklaring vad detta beror på? Är det slumpen som gör mitt liv surt eller är strömgäddor mer effektiva jägare?
    Skitfiske på er!

Nu har jag inte fiskat gädda i strömmande vatten.
    Men jag har krokat alla mina gäddor på ytbete. Händer att dom missar
    men för att en sekund senare anfalla igen och krokas...
    - T e a m O d i n -

Kommentera

Ursprungligen postat av rickjung
      Nu har jag inte fiskat gädda i strömmande vatten.
      Men jag har krokat alla mina gäddor på ytbete. Händer att dom missar
      men för att en sekund senare anfalla igen och krokas...

har inte lyckats med det... här verkar dom ge faan i betet ett par kast innan dom hugger igen
      Skitfiske på er!

Kommentera

Började fiska ytfiske på "riktigt" i helgen 5 gäddor missade min "skitter pop".
        Men en högg av allt lina och hela rubbet.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Att fiskarna missar när dom hugger är inte så konstigt med tanke på brytningsindexet vatten/luft. Händer mig ofta att fiskar, oavsett art och vatten, missar beten vid ytan. Men det är klart - på djupare vatten är det svårt att se en missad attack. :p

Och det är klart, har man kort tafs när man fiskar ytligt så finns ju risken att gäddan hugger för långt fram och istället klipper linan.

Såg en stackars simmande snok som blev attackerad av en fin gädda, och den missade flera gånger. Till slut dök den dumma ormen.. Det skulle den aldrig gjort för den syntes inte till något mer efter det.

Kommentera

Ursprungligen postat av JG
            Såg en stackars simmande snok som blev attackerad av en fin gädda, och den missade flera gånger. Till slut dök den dumma ormen.. Det skulle den aldrig gjort för den syntes inte till något mer efter det.
            Haha, stackars snok!

Det där med brytningsindex gäller nog i stort sett bara föremål som befinner sig ovanför vattenytan, t.ex. människor. Den delen av ett ytbete som fisken ser befinner sig ju under ytan och bör således inte påverkas av några brytningseffekter.

Jag har också märkt att gäddor i Bottenviken är nästan omöjliga att fästa på ytbeten, men jag tror att det snarare beror på att gäddorna i vissa vatten helt enkelt inte är vana att ta beten i ytan och därför ofta missar. Jag har inga observationer att det är så, men det är en liten teori i alla fall.

Kommentera

har märkt att gäddor i vissa åar är mer benägna att klippa ett ytbete ! tror det har med att dom äter mer sork, snok, möss, andungar ,bisamråttor osv...

Kommentera

har haft många attacker i ytan men faktiskt aldrig lyckats kroka någon gädda i ytan . fiskar bara i skärgården
                www.andreelures.se

Kommentera

Jag har också märkt att gäddor i Bottenviken är nästan omöjliga att fästa på ytbeten, men jag tror att det snarare beror på att gäddorna i vissa vatten helt enkelt inte är vana att ta beten i ytan och därför ofta missar. Jag har inga observationer att det är så, men det är en liten teori i alla fall.
                  Kan mycket väl stämma, här nere vid kusten har dom i stort sett ingen att äta på ytan, förutom en och annan ankunge, men inåt i sjöarna så kan man rätt ofta finna sorkar, möss och andra djur i magen på gäddorna.
                  Skitfiske på er!

Kommentera

appopå hav vs älv håller ni med om att gäddorna som lever i älvar är betydligt starkare än havs/sjö levande gäddor ? sorry om jag är lite ot nu.
                    Gädda: 12.1kg
                    Brax: 3.1kg
                    Lax: 9.5kg
                    Havsöring: 3.9g
                    Öring 1.5kg
                    Harr 9Hg
                    Abbore 7Hg
                    Regnbåge 2.9Kg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat