Flätlinan snärtar av!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlinan snärtar av!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

mojligt att man har fått ett måndagsexemplar. men det är sådana saker som man kommer ihåg. men jag tycker att firelines lina är konstig, typ halva nylon och halva flätad, den känns styvare på nått sätt, PP eller tufline är mer som garn, känns det som

Ursprungligen postat av Perx
    Hallå

är själv nästan "frälst" på fireline, har aldrig bytt till ngt annat märke, då den aldrig ens gett mig det minsta bekymmer. Har kört 0.17 mm varianten på haspeln i jag vet inte hur många år.
    Däremot har polares tex. spiderwire krånglat flera ggr.

Perx

Kommentera

Har alltid använt Palomaknuten men har aldrig fått några problem.

Kommentera

Det låter ju absolut som att det är nåt fel på linan. Om spöringarna är hela och du använder palomarknuten ska det där du beskriver inte kunna hända. Gå tillbaka till handlaren och be att få byta lina. Jag vet inte om du har linan på multi- eller haspelrulle men de linor jag kör med är Spiderwire Stealth och Power Pro. Stealth (0.23) sitter på haspeln och PP (40 pounds, vette fan vad diametern är) sitter på multin. Jag är sjukt nöjd med bägge dessa linorna. Minimalt strul och grym styrka. Vid en jämförelse mellan linorna är den mest påtagliga skillnaden att Stealth-linan är plattare än PP'n som är rund till formen. Således passar Stealth bättre till haspel än PP men många kör PP på haspel och är frälsta. PP håller dessutom färgen VÄLDIGT mycket bättre än Stealth som bleknar efter ett par pass.

Kommentera

Har hänt mig också, men nu var det ett tag sen. Kör med FireLine, 0.12mm och drag mellan 10-25g, så hände det. Kollade aldrig om det var nån skada på översta spöringen, kan va möjligt att det var det, för nu har jag bytt spö och det har inte hänt nåt mer...

Farsan köpte iaf Rapalas lina, 0.16mm, kommer inte ihåg vilken sort av dom, men jag har för mig att paketen var grå :S ? I den linan var det klumpar, så det trasslade sig vid varje kast, riktigt kasst!!! =( Jag tänker inte köpa nån flätad lina från Rapala nån gång iaf.

Kommentera

Fireline

Fireline kan kännas lite styvare när du öppnar förpackningen, efter lite fiskande är den len och mjuk, och riktigt go , utan bekymmer.....

Ursprungligen postat av bakos
            mojligt att man har fått ett måndagsexemplar. men det är sådana saker som man kommer ihåg. men jag tycker att firelines lina är konstig, typ halva nylon och halva flätad, den känns styvare på nått sätt, PP eller tufline är mer som garn, känns det som
            Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Byt till PP. Jag hade samma problem med fireline för ett år sedan. Efter att ha bytt till PP så är problemen borta. Jag reklamerade min lina till Berkley som sedan hamnade hos ABU vilket resulterade i att jag fick sex st tornmentor wobblers och 1200 m FL som plåster på såren, men det ligger bara och skräpar, numera kör jag bara PP.
              Senast ändrad av marlon3; 2006-10-28, 20:11.

Kommentera

köper

jag köper tormentorerna och firelinen billigt av dig då om det bara skräpar...

Ursprungligen postat av marlon3
                Byt till PP. Jag hade samma problem med fireline för ett år sedan. Efter att ha bytt till PP så är problemen borta. Jag reklamerade min lina till Berkley som sedan hamnade hos ABU vilket resulterade i att jag fick sex st tornmentor wobblers och 1200 m FL som plåster på såren, men det ligger bara och skräpar, numera kör jag bara PP.
                Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Chockspets på 5m eller ta det lugnare kolla din spöspets före varje kast heldragen nylon på spolen kan vara ett gammalt alternativ.
                  Kör du flät lär du få leva med det problemet händer också med nylon men jag byter aldrig tillbaka vid kastfiske
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

det har hänt för både mig och en fiskepolare med powerpro lina och även matrix pro eller vafan den heter!

Kommentera

Använd lite grövre flätlina och lär dig kasta med en multirulle. Vad som händer är att du får ett litet (gammalt hederligt) skatbo, Istället för att trassla så följer linan med spolen runt ett par varv och sedan så ska den vända och följa med draget och då brister den, knuten har inget med detta att göra.

Jag slutade med blöja och lärde mig kasta med multi samtidigt och jag har inga problem att kasta med flätlinor. Givetvis får man ett skatbo då och då men det beror på mig och inget annat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      369 521 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo