Flätlinan snärtar av!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlinan snärtar av!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlinan snärtar av!?

Tjenare. Har varit med om detta ett par ggr nu och börjar bli irriterad! Köpte ny flätlina för ca 2 veckor sedan, 0.16 mm upp till 12.9 kg (DAM's variant som sägs vara helt ok). Två gånger när jag kastat har den bara snärtat av längst fram och mina fina drag har flugit iväg som aldrig igen återvändande raketer. Jag använder den s.k. paloknuten eller vad den heter, dubblad lina, överhandsknut och sen runt lekenden/tafsen...

Någon som har tips på vad som kan göras för att undvika detta?? Har någon varit med om det och är det min knut det hela brister på? vilken knut är isådanafall bäst??

Tack för tips!

hände mig hela tiden när jag körde fireline, sen bytte jag till tufline och powerpro och det har aldrig hänt

Kommentera

Hmmm...

Jadu, kan väl bero på fler grejer.
      Går det alltid av just vid tafsen, eller strax före?
      Har du kollat att alla spöringar, speciellt den översta inte har ngn skada, nöter väldans på linan isf, och brister sedan vid kast. När du kastar så har du ju alltid linan nästan på samma ställe innan du släpper iväg betet, då slits det ju mycket där.

Annars är väl linan dålig helt enkelt. Har ingen erfarenhet av den linan , men har varit med om andras linor ( olika flätlinor, ej fireline) som krånglat på liknande sätt.
      Om jag förstod rätt så använder du samma knut jag alltid kört och den har aldrig krånglat, om den är gjord med omsorg. Knyter , fuktar , och drar åt noggrant.
      Vad slänger du för beten? Vikt?
      Vad har du för rulle?, har du spolen full med lina eller är den inte helt fylld?
      Ibland med dåligt fyllda spolar( haspel) så kan linan "fladdra" av och fastna i spöringar, tvärstopp, och linan brister ngnstans som resultat.

Perx

Ursprungligen postat av Tunan
      Tjenare. Har varit med om detta ett par ggr nu och börjar bli irriterad! Köpte ny flätlina för ca 2 veckor sedan, 0.16 mm upp till 12.9 kg (DAM's variant som sägs vara helt ok). Två gånger när jag kastat har den bara snärtat av längst fram och mina fina drag har flugit iväg som aldrig igen återvändande raketer. Jag använder den s.k. paloknuten eller vad den heter, dubblad lina, överhandsknut och sen runt lekenden/tafsen...

Någon som har tips på vad som kan göras för att undvika detta?? Har någon varit med om det och är det min knut det hela brister på? vilken knut är isådanafall bäst??

Tack för tips!
      Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ej problem med fireline

Hallå

är själv nästan "frälst" på fireline, har aldrig bytt till ngt annat märke, då den aldrig ens gett mig det minsta bekymmer. Har kört 0.17 mm varianten på haspeln i jag vet inte hur många år.
        Däremot har polares tex. spiderwire krånglat flera ggr.

Perx
        Ursprungligen postat av bakos
        hände mig hela tiden när jag körde fireline, sen bytte jag till tufline och powerpro och det har aldrig hänt

Kommentera

Känner igen problemet.. Antagligen är det den översta spöringen som är skadad och nöter av linan.. Kolla.. Mvh

Kommentera

spiderwire är det ända rätta, aldrig haft problem med den linan
            http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
              Jadu, kan väl bero på fler grejer.
              Går det alltid av just vid tafsen, eller strax före?
              Har du kollat att alla spöringar, speciellt den översta inte har ngn skada, nöter väldans på linan isf, och brister sedan vid kast. När du kastar så har du ju alltid linan nästan på samma ställe innan du släpper iväg betet, då slits det ju mycket där.

Annars är väl linan dålig helt enkelt. Har ingen erfarenhet av den linan , men har varit med om andras linor ( olika flätlinor, ej fireline) som krånglat på liknande sätt.
              Om jag förstod rätt så använder du samma knut jag alltid kört och den har aldrig krånglat, om den är gjord med omsorg. Knyter , fuktar , och drar åt noggrant.
              Vad slänger du för beten? Vikt?
              Vad har du för rulle?, har du spolen full med lina eller är den inte helt fylld?
              Ibland med dåligt fyllda spolar( haspel) så kan linan "fladdra" av och fastna i spöringar, tvärstopp, och linan brister ngnstans som resultat.

Perx
              Inget fel på spöringarna, och draget jag kastade med var ett ganska litet skeddrag, 23 gr, så jag blir lite konfunderad. Kör med en tjockare (0.25mm) på en annan haspelrulle och har inte haft sådana problem...dock så får man ju inte plats med lika mycket 0.25 mm lina som en 0.16 därav valet av tunnare lina.

Jag ska göra knuten lite mer försiktigt och testkasta lite. Kanske är det så att det blir slitningar just i knuten då det alltid verkar gå sönder där. Vad tror ni om en trippel paloknut...lägga linan ggr 3 istället för två? det borde göra den starkare!

Kommentera

Knuten håller

Knuten håller om du gör den som vanligt och rätt, slicka och sliska ordentligt på linan innan du drar åt, att du inte i misstag råkar dra skador i linan innan knuten dragits åt och är klar.

Perx
                Ursprungligen postat av Tunan
                Inget fel på spöringarna, och draget jag kastade med var ett ganska litet skeddrag, 23 gr, så jag blir lite konfunderad. Kör med en tjockare (0.25mm) på en annan haspelrulle och har inte haft sådana problem...dock så får man ju inte plats med lika mycket 0.25 mm lina som en 0.16 därav valet av tunnare lina.

Jag ska göra knuten lite mer försiktigt och testkasta lite. Kanske är det så att det blir slitningar just i knuten då det alltid verkar gå sönder där. Vad tror ni om en trippel paloknut...lägga linan ggr 3 istället för två? det borde göra den starkare!

Kommentera

Har haft samma problem med mitt jerkbait-set. Men då beror det på att linan har "skurit" sig nedåt och då tar det tvärstopp när man kastar och linan går av. Att gå upp till klasser som 0,26 låter överdrivet, man vill ju inte överdimensionera och tappa känsla. Mitt tips är att det är linan det är fel på. Jag själv kör fireline och kan inte klaga. Men om det fortsätter så byt upp dig till 0,20. Jag har själv inte provat men spiderwire är tydligen en lite mer tålig lina som man kan använda lite längre och tål att nötas med. Men det är som sagt inget som jag själv har kollat.

Kommentera

Byt flätlina. Till Sufix Matrix eller Turf eller vad den nu hette.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 689 svar
                    369 377 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Westley Richard  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30