Behöver tips, tillv. spötub - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips, tillv. spötub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
    Biltema säljer hel ok spötuber, även XXL har. Kanske för långa för ditt spö. Hilevel.se har också kanske bara för flugspön dock...
    Jag tycker biltemas egna är för tunga och smäckigt gjorda, tyget satt löst och dragkedjan ramlade isär innan användning.
    Men det kan ha varit ett måndagsex kanske.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

      Jag tycker biltemas egna är för tunga och smäckigt gjorda, tyget satt löst och dragkedjan ramlade isär innan användning.
      Men det kan ha varit ett måndagsex kanske.
      Vet ej, jag köpte min Biltematub för några år sedan. 3-4 kanske. Den har funkat klanderfritt. Jag har ett gäng andra från vision sage guideline Abu fenwick och upplever ingen särskild kvalitetsskillnad vs min biltematub. Kanske hade jag tur.
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

      Kommentera


      • #13
        Elrör finns i grova dimensioner med tillhörande ändproppar. De grövre rören har bra godstjocklek och är hållbara. Limma fast ena ändproppen och vaxa den andra invändigt så att den går trögt. Närmaste elfirma har garanterat till OK pris.

        Kommentera


        • #14
          Spöfodral/tuber har lyst med sin frånvaro i dom butiker som finns i min närhet. Bra alternativ med elrör. Värt att kollas upp

          Kommentera


          • #15
            Hilevels spöförvaring såg helt ok ut faktiskt. Får man plats med 4 delade flugspön i tuben så borde 4 delade haspelspön också få plats

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Zeppohoj Visa inlägg
              Hilevels spöförvaring såg helt ok ut faktiskt. Får man plats med 4 delade flugspön i tuben så borde 4 delade haspelspön också få plats
              Det är inte säkert, spöringarna på haspel brukar vara större o högre än på flugspön. Testa ringa o prata med dem? Kanske kan det funka om du vänder på någon spödel?
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

              Kommentera


              • #17
                Jag som gammal flugfiskare köpte mitt första begagnade SAGE-spö när jag var 14-15 år, (dvs drygt 22-23 år sedan) spöade spargrisen och fick hjälp av farsan att lösa resten!

                Men spöt saknade tub, och eftersom man flänger överallt så var tub ett måste.

                Farsan var god vän med en gammal (typ 80 bast) ingenjör i byn vi bodde i som i sitt garage hade metall svarv och mycket fint material i garaget.
                Bland annat ett alu-rör i passande dimension, och sedan svarvades ett lämpligt lock som gängades och putsades efter konstens alla regler!

                Resultatet vart superbt!
                Otroligt stabil o lyxig tub som jag haft mycket nytta av och använder ännu.

                Tack Nisse, du är inte med oss fortfarande men vi tänker på dig!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Zeppohoj Visa inlägg
                  Tjenna!

                  Jag tänkte tillverka en spötub.
                  Funderar på EVA-foam. Vilket lim ska man använda?
                  Finns det andra alternativ?
                  Hej Zeppohoj;

                  När jag på 1970-talet arbetade som redaktör för tidningen VVS-Proffs hos Ahlsell & Ågren, idag Ahlsell AB kunde jag köpa grå, kraftiga PVC-rör med skruvbara lock och göra egna spötuber för att kunna skydda mina spön vid bil- och flygresor.....

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Kommentera


                  • #19
                    OF: Ahlsell säljer bara till företag, jobbade i samma område som deras butik. Skruvbart hade vart mkt praktiskt. Har dock inte sätt nå sånt bland avloppsrören.

                    Kommentera


                    • #20
                      Abumatic220: Jo så kan det nog vara. Är själv ingen flugfiskare. Gjorde en beställning på ett Westins W4 Spin 3-15g 4 delad, hoppas det kommer med nåt bra skydd från början.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 119 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 207 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      11 973 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      677 svar
                      56 809 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Arbetar...
                      X