Bompass på bompass - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bompass på bompass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bompass på bompass

    Har fiskat en hel del i livet men bara under sommartiden. Nu har fiskeintresset tagit fart på riktigt och på sistone har jag gett mig ut i jakten på gäddan, dock med stor besvikelse. Tycker jag har testat de mesta men ingenting verkar gå vägen då jag inte ens får ett hugg. Fiskar i Stockholms skärgård runt Ingarö. Tycker vattnet är klart. Några tips på beten, invevning, plats, taktik tas tacksamt emot. Gärna för skärgårdsfiske i inner/mellanskärgård generellt. Skam den som ger sig.....

  • #2
    Hej! Testa att fiska riktigt långsamt med tailbeten eller jerkbaits.

    kan även vara värt att testa svävande wobbler t ex Zalt 14cm/19cm. Beten man kan fiska långsamt och göra långa vevstopp med kan vara nyckeln när vattnet fortfarande är kallt.

    Kommentera


    • #3
      Gäddfisket i skärgården är svårt nu fört idén. Säl, skarv o h fiske tryck är nog några orsaker....
      Jag skulle ta mig an uppgiften som följer...

      Leta upp större sydvända vikar där gäddan nu finns inför leken. Gärna vikar som är så skyddade som möjligt så att sälen undviker dom i första hand.
      Sedan fiska långsamt nära botten från 5m-1m med tydliga pauser. Beten typ zalt, swim whizz, buster jerk, westin swim.

      Kommentera


      • #4
        Kolla också om det är tillåtet att fiska, Sportfiskarna har ju genomdrivit fiskeförbud i halva skärgården mellan 1 april-15 juni vilket ytterligare kommer att decimera bestånden eftersom det lämnar fältet fritt för säl och skarv att ostörda äta rent i lekvikarna.

        Kommentera


        • #5
          Tycker det kan vara värt att tillägga att den här perioden kan vara extremt seg. Växlande väder, varmt på dagen och minus på nätterna. Gäddorna står i fas till att börja leka, kanske inte så intresserade utav mat. Har själv märkt på dom senaste passen när jag väl fått hugg/fisk att det endast varit mindre fisk i farten också. Andra år har jag haft tiotal bompass i rad i mars t.ex.

          Sen som många säger så verkar ju Sthlm skärgård vara riktigt dåligt på gädda men har själv aldrig fiskat där så kan inte uttala mig. Det kommer att släppa när det blir lite varmare i luften och vattnet, bara o nöta på.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Kolla också om det är tillåtet att fiska, Sportfiskarna har ju genomdrivit fiskeförbud i halva skärgården mellan 1 april-15 juni vilket ytterligare kommer att decimera bestånden eftersom det lämnar fältet fritt för säl och skarv att ostörda äta rent i lekvikarna.
            Det finns inget som säger att fredningsområden decimerar fiskebestånd. Det har du fått om bakfoten. Däremot, ifall man inte gör något mot skarv och säl, utan bara nöjer sig med fredningsområden, då finns det ett problem. Har man däremot fredningsområden samtidigt som man gör något åt skarv och säl, då är det en effektiv åtgärd. För det andra är inte Sportfiskarna ansvariga för fredningsområdena, de ställde sig emot dessa då de tyckte detta inskränkte för mycket på sportfisket. Deras ansvar är bara att ge informationen om fredningsområdena samt underlätta att de nya reglerna följs.

            Kommentera


            • #7
              För övrigt:

              Ändringarna inom de fredningsområden som redan fanns längs en stor del av ostkusten: https://www.havochvatten.se/download...nr-4916-19.pdf

              Sida 32 och framåt är relavant för Stockholm.

              Nya fredningsområden: https://www.havochvatten.se/download...nr-4916-19.pdf

              Sida 41 och framåt är relevant för Stockholm.

              Kommentera


              • #8
                Nja, Fränstam var till exempel ute å provfiskade i en av de aktuella vikarna och tyckte absolut det skulle fredas så något motstånd har då jag inte sett, finns att beskåda på tuben. Argumentet är att om vi sportfiskare späker oss så ska det som verkligen är problemet, dvs överfiske medelst kustnära trål och explosionsartad ökning av säl, skarv och storspigg lösa sig av bara farten. Jag är inte helt övertygad om den strategin.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Nja, Fränstam var till exempel ute å provfiskade i en av de aktuella vikarna och tyckte absolut det skulle fredas så något motstånd har då jag inte sett, finns att beskåda på tuben. Argumentet är att om vi sportfiskare späker oss så ska det som verkligen är problemet, dvs överfiske medelst kustnära trål och explosionsartad ökning av säl, skarv och storspigg lösa sig av bara farten. Jag är inte helt övertygad om den strategin.
                  Argumentet går väl ut på att om vi backar, så blir det lättare att argumentera för andra kraftigare åtgärder, vilket i sin tur leder till kraftigare åtgärder. Huruvida detta faktiskt fungerar är svårt att svara på men det är ett ganska logiskt argument. Jag är inte heller övertygad, men jag ser det inte som en flopp.

                  Angående motstånd: https://www.sportfiskarna.se/Om-oss/...3%A5-ostkusten

                  Det är nog HaV du tänker på. ReFisk är inte Sportfiskarnas projekt vad jag minns. Sportfiskarna skulle gå med på förslaget ifall HaV tog i med hårdhandskarna och lovade hårdare åtgärder mot yrkesfisket, säl och skarv bl.a.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är möjligt, Fränstam och konsulenten förespråkade i alla fall fredning i de youtube-klipp jag refererade till, projektnamnet har jag ingen koll på. Har man väl infört ett förbud lär det inte gå att häva så det är väl bara att tacka för de år man fick med helårssäsong, för mig var fisket huvudskälet att flytta ut i skärgården och någon trängsel i dessa vikar under våren har jag aldrig noterat. Tvärtom har vårfisket varit så uselt att jag under de fem säsonger jag varit ute och nött aldrig ens sett någon annan fiska där, att ett fiskeförbud i det läget plötsligt skulle trolla fram ökande fiskbestånd är minst sagt osannolikt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 189 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 239 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    709 svar
                    59 677 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X