Reflektion ang predatorfight. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reflektion ang predatorfight.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Vill man absolut dra pb på borre åker man till kalmarsund och trängs med hundratals andra, vill man dra pb på gös köper man sig live-givare och åker till lämplig sjö för det, inget fel med det - personligen väljer jag bort det eftersom jag prioriterar upplevelsen. Sportfiske för mig är inte prestation utan avkoppling från just det, pb i hemmavattnen utan stress och spjutspetsteknik är det som verkligen räknas i min bok eftersom jag bara tävlar med mig själv.

    Kommentera


    • #12
      Väldigt tydligt i serien när hälften kastade mot grynnor och andra hälften fiskade pelagiskt. Riktigt sjukt att söders tog pers i båten på tävling och vann tävlingen innan lunch. Fick en känsla av att söders legat i hårdträning innan och levererade stort när det gällde - hatten av. Personligen tycker jag det verkar skitkul är nog inte bara att åka ut och hämta fisken men klart effektivt om man bara kastar på fisk man "ser". Känns ju inte värt priset med tanke på att tekniken går så jäkla fort framåt.

      Fick lite dålig förlorare-vibb men har man inte lokalkännedom så är ju livescope lite fusk. Vill man ha en riktig tävling så är det ögonbindel fram till sjön, sjökort i pappersformat och exakt samma utrustning till samtliga.

      När alla är duktiga fiskare så är det att vara på rätt plats som är utslagsgivande. Vare sig det beror på lokalkännedom, tips eller livescope. Var ju lite samma förra året med pikefight när de drog samma drömfisk två gånger - det var väl också tack vare livescope.

      Annars tycker jag söders sportfiske med sin scoutserie i nästan samtliga linjer är modiga som vågar satsa med att kapa mellanhänder. Personligen skulle jag aldrig köpa något som är uppsminkat med ett brand. Men vi som beställer från Kina vet ju var guldkornen finns hehe.
      Senast ändrad av gabbu; 2021-04-16, 23:49.

      Kommentera


      • #13
        Nu var min tanke med den här tråden att inte diskutera tävlingen i sig. Huruvida den ska vara uppdelad i två grupper, Om det är fusk med livescope el inte.
        Förstod nästan att tråden skulle dra iväg åt ett annat håll så som det brukar i FS.
        MIn frågeställning är: kan man få några fördelar med ett vanligt lod om man vill fiska pelagiskt efter gös?
        Annars tycker jag att det är skitskoj att bottenknacka efter gös.

        Kommentera


        • #14
          Känns tveksamt, livescope låter en ju hålla rätt långt avstånd till fisken, och går ju att använda så att fiskens position går att urskiljas väldigt tydligt. Jag äger själv endast ett lod från 2008 så jag gissar dock bara

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
            Nu var min tanke med den här tråden att inte diskutera tävlingen i sig. Huruvida den ska vara uppdelad i två grupper, Om det är fusk med livescope el inte.
            Förstod nästan att tråden skulle dra iväg åt ett annat håll så som det brukar i FS.
            MIn frågeställning är: kan man få några fördelar med ett vanligt lod om man vill fiska pelagiskt efter gös?
            Annars tycker jag att det är skitskoj att bottenknacka efter gös.
            Klart du har fördel av vanlig sidescan då du kan se en enskild större fisk vid sidan av båten, du vet dock inte hur djupt den står vilket minskar chanserna att få den att hugga rejält. Återstår att köra fram och få in den i 2d och vertikala eller chansa och kasta med något bete som går i mellanvattnet.

            Kommentera


            • #16
              Eh.. ja nu ser jag att Sadda hade en fråga...

              Ett 2D (ev kompletterat med sidescan) har ju många haft som enda och goda hjälpmedel till vertikalt pelagiskt gösfiske. Sen har jag sett att några prövat på pelagiskt spinnfiske och då torde det bli långt svårare att fiska på enskilda fiskar med precision eftersom de inte kan lokaliseras så bra med 2D, ja rent av omöjligt i viss sidled :-)

              Men, stim kan i vart fall lokaliseras med 2D och spinnfiskar du omkring, under och över dem så lär dina chanser till hugg öka. "Pannbensfiske" har jag hört nämnas i dessa sammanhang så man får nog nöta på en hel del.(Fast det gör man ju ofta annars också vill jag tillägga) men belöningen kan bli god och bifångster (gädda) lär bli frekventa.

              I filmen säger de att storgösen vill ha tid på sig så kanske ska du som utgångspunkt spinna in långsammare för gös än för gädda...

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                Har tyvärr svårt för att kalla den typen av fiske för sportfiske. Känns mer som att den som har finaste och modernaste tekniken vinner.
                Tycker man det är kul så får man väl köra men blir lite väl mycket tv-spel över det för min smak. Men kanske är för att man börjar bli en grinig gubbe...
                Så det att man ser fisken på lodet är osportsligt ? Då kan man inte fiska på fiskar man kan se med blotta ögat heller, enbart fiska i blindo ?

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 192 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 240 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 510 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                52 svar
                12 424 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                713 svar
                60 193 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Robbe511  
                Arbetar...
                X