Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Försökte mig på liiiite hover-riggning i fjol, mest på skoj, genom att köpa ett par paket med krokar med 90graders-böj (Partridge Predator 90) i #1 och #2. Testade att rigga med ett elaztech-bete vilket inte var så lyckat när kroken var en helt naken variant utan nån form av keeper, eftersom kroken tenderade att glida ur vid minsta mothugg.

    Provar gärna vidare nu när jag vet lite bättre, och då med ett bete med fastare gummi och/eller en krok med keeper och/eller med lite lim på kroken. Går nog bara att surra på lite tjockare tråd som får fungera som keeper. Kroken på Flex bild här ovan är väl en av de första hover-krokarna på svenska marknaden vad jag vet, men det typiska alternativet annars är väl en liten nålvikt i nosen på betet beroende på hur "finessigt" man vill ha det.

    Har kikat en hel del på rawrfishing:s videos och principen är intressant med att betet simmar i en svag s-kurva och vaggar från sida till sida när man skakar lätt på spöt, men allt det bygger ju på att man kör med tillräckligt liten/lätt krok och vikt så att inte hårdvaran "overpowrar" hela presentationen.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
      För övrigt, någon som satt in sig i hover stroll? Verkar som en intressant teknik.

      Jag ligger hemma med migrän för tillfället, så lika bra att göra något av tiden...så om någon har tips på typ av beten, krokar och dylikt skulle jag lika gärna rigga upp ett par beten till sommaren. Rätt säker på att jag har det som behövs, men tips och riggningstrix är alltid bra.
      Jag gillar denna krok till hover strolling. Sen finns ju den från gambler med inbyggd vikt som ovan talare nämde.

      https://www.borrebutiken.se/sv/tillb...re-9-pack.html

      Kommentera


      • Borrebutiken gör det igen beställde i går fick det i dag
        riktigt nöjd med grejerna
        Bifogade filer

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
          Borrebutiken gör det igen beställde i går fick det i dag
          riktigt nöjd med grejerna
          Berätta gärna vad du tycker om krokarna. Hört bra om Ichikawa.

          Kommentera


          • Det verkar vara en riktigt fin krok keepern sitter stenhårt och den är riktigt vass

            Kommentera


            • Vilket lim använder ni till erat finessfiske? Tycker tex vanligt superlim verkar lite dåligt på TPE.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg
                Vilket lim använder ni till erat finessfiske? Tycker tex vanligt superlim verkar lite dåligt på TPE.
                Loctite Precision

                Kommentera


                • Jag använder inte lim särskilt ofta.

                  Kommentera


                  • https://www.youtube.com/watch?v=0OzzAsxtXlE bra tips

                    Kommentera


                    • Har också en liten flaska Loctite Precision som är det superlim som jag alltid har med mig, men har använt det ytterst sällan på mjukbeten. Testade för ett par år sen att limma fast en elastomax-jigg från Daiwa på en jiggskalle med tjock bly-keeper efter att gummit blivit "slappt", men funkade inte jättebra. Fick intrycket att det mjuka gummit inte lirade ihop med limmet som blir totalt stenhårt och kristallint. Framför lim föredrar jag då hellre att modda krokskaft själv för att få beten att sitta bättre, så sent som i dagarna har jag börjat testa att surra lite björntråd på krokskaft för att få dem lite tjockare och lagom "skrovliga".

                      Och apropå att fästa saker i andra saker. Har alltid kört med dubbel uni för att knyta på flouro till flätlina, och det har funkat helt ok med de spöringar jag har och att jag hållt mig från att gå upp för mycket i tjocklek på tafsen (kör tunn wire längst ut om det behövs för gädda). Köpte nyligen ett BFS-spö med micro-ringar som jag inte hunnit testa än, men sakta har det väl börjat röra sig i huvet att jag kommer behöva prova nåt annat än en dubbel uni till detta om jag vill kunna köra en tafs på uppåt 2m.

                      Har alltid totalignorerat FG-knuten som alternativ då jag fått för mig (utan att orka ta reda på fakta) att den skulle va så galet bökig att få till bra med massa konstiga godtyckliga surrningar. Som av en slump kom jag häromdagen över en färsk tutorial till FG-knuten med nån snubbe som heter Joey Cifuentes, och sättet han pratade om den avdramatiserade allt fullständigt och fick mig att testa. Nu har jag hastigt och lustigt knutit totalt fyra FG-knutar i mitt liv, varav de tre senaste blev helt klockrena (0.22 0.30 och 0.40 FC). Till och med den med 0.22mm blev klockren trots att det var liiite bökigt att få de första varven av lindningar att hamna rätt, mest p.g.a. mjukheten i materialet och inte tjockleken skulle jag säga. Med 0.40 gick ju allt som en dans med ett så förhållandevis styvt material som inte behövde spännas på samma sätt. Med lite spänning i flätlinan knyter ju knuten till stor del sig själv, för bövelen. Var har du varit hela mitt liv, FG?

                      Nu plötsligt poppar det upp FG-tutorials som svampar ur marken när jag går in på youtube, och jag inser snabbt att det funnits bra tutorials genom alla år. Kul timing också med det dragstyrke-test av olika knutar som BassFishingHQ släppte härom dagen. Vid alla tre uppsättningarna med olika lintjocklekar var FG-knuten starkast med genomgående brottstyrka som överskred FC:ns angivna...
                      Senast ändrad av Bernie K; 2024-02-18, 10:55.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 243 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 19:05
                      40 svar
                      3 253 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 622 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      56 svar
                      13 025 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Danne 53  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      739 svar
                      63 106 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X