Var är abborren sommartid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var är abborren sommartid?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Var är abborren sommartid?

    Jag har nu fiskat regelbundet efter abborre i min hemmasjö i fyra år och det är samma visa varje år: så länge vattentemperaturen är över 15 grader får jag ytterst få abborrar och får jag någon så är de aldrig över 2 hg.
    Först när ytvattnet kommer ner i 10 grader, och gärna under 8, börjar det hända saker. Det är först då jag börjar få fiskar på över halvkilot och större, hittills 1,2 kg, och ibland också flera mellan 4-8 hg under samma dag. Ett av förra årets bästa fisken hade jag 9 december i duggregn, 2 grader i luften och 4 i vattnet. Årets hittills bästa fiske i sjön var 1 april, 4 grader i luften och 4-5 grader i vattnet.

    Sjön är inte särskilt stor (tar jag i så paddlar jag från ena änden till andra på 20 minuter) och relativt djup, c:a 17 meter. Det finns en del vassbälten och vassvikar, men väldigt lite undervattensvegetation. Det finns heller inga grynnor eller grundområden ute i sjön. Fiskarterna är bl a gädda, abborre, gös, sutare, mört, sarv, braxen och gärs.

    När det gäller fångstplatser för de lite större abborrarna så hittar jag ingen minsta gemensam nämnare – jag har fått dem på alla djup mellan 1 – 6 meter, i vassvikar och vasskanter, i steniga branter och utanför uddar.

    Så var kan abborrarna vara under sommaren? Den enda teorin jag har är att de då är mitt ute i sjön någonstans, kanske pelagiskt. Kan det vara så att de sommartid kommer in på grundare vatten tidiga mornar och sena kvällar (jag har gjort några få försök kvällstid utan framgång) och sedan drar ut på djupet?

    När jag har varit som mest frustrerad så har jag funderat på att ”paddla drag” mitt ute i sjön. Kruxet är att det är så jäkla tråkigt bara, men om det är det som krävs så kanske jag får bita i det sura äpplet.

    Vad säger ni abborrexperter här på FS, har ni några idéer?

  • #2
    Låter väl rimligt att de är ute i pelagialen och följer betesfiskstimmen. Så är det definitivt i en stor insjö där jag fiskar. Generellt är fisket svårt när abborren rör sig hela tiden, såvida det inte händer nåt i ytan så man kan se var de är men då hinner man inte dit utan bensinmotor.

    Kommentera


    • #3
      Svårt fråga, har inte heller löst sommarfiskets abborrnycklar...
      I (större) sjöar med pelagisk fisk som siklöja, löja och nors så antar jag att borren lever mer pelagiskt under dagtid, frågan är om de gör det även i sjöar med enbart de bytesfiskar du angav - befinner sig de i pelagen på sommaren?

      Lite tveksam, trolling är nog bästa tips om du tror det. Annars tänker jag att de vilar i branterna och går in grundare under jakt och de rör sig ganska snabbt vidare från ställe till ställe under sommarperioden.

      Synd att det inte finns vegitationsbälten av näckrosor eller sjögräs då blir det väl vass, vassvikar och branterna kvar?

      Kanske biolog Fränstam sagt ngt om den typen av sjö, kanske biotopiskt en dålig sådan för borren?

      Kommentera


      • #4
        Jag fiskar ju också mest abborre och mest från fiskekajak jag med. Jag har ju trampkajak så trolling är ju lätt för mig och ofta det jag kör när det är surt eller jag kommer till ny sjö. På det viset brukar jag hitta vart fisken står och sen kastar jag när jag väl hittat. Jag rankar ju ett en fisk fångad på kast högre än en trollad haha. Av alla sjöar jag fiskar i har jag en som jag fiskar kanske 20ggr per år och alla årstider. Den har ingen växtlighet och är stening. Bäst fiske har jag haft i oktober, kan jag dra 10 st plus kilo på en dag. Sommaren slutet av maj till augusti några över kilot per dag. November till april har borrarna semesterstängt i den sjön. Har nött och nött och nött. Tur det finns stora gäddor då. Ingen annan fiskar i den sjön också kan jag nämna, 2,5 kvadratkilometer stor 30 m djup på djupast. Tycker dock de är ganska så stationära om man kollar hur stimmen står. Visst de flyttar ju ut på djupare vatten på vintern men ändå i anslutning till där de uppehåller sig över sommaren.

        Nu har jag nytt projekt med en liten tjärn, 18 m djup där det enligt ”säkra” källor ska finnas plus 50 cm borrar. Får släpa kajaken genom skogen. Helt strukturlös(vilket jag inte gillar) och en hel del växtlighet(som jag inte gillar haha). Varit där en gång med kajak, stora ekon men bara fått upp halvstora. Största har jag fått från land hittils. På denna lilla pöl funkar inte trolling eller vobbler så bra. Jigg som gäller. Nytt försök i helgen…

        Kommentera


        • #5
          Kruxet med abborren sommartid är att den är intensiv när det väl händer. Metaren är oftast den som har bäst framgång för den är på plats när dom passerar.

          Har 3 frågor.
          1. Paddlar över på 20 minuter. Hur snabbt paddlar du? Känns som den kan vara en 3-4 km lång nämligen. Det är i mina ögon en väldigt stor sjö.
          2. Hur är siktdjupet?
          3. Har du rensat abborre från sjön? Vad har du funnit inuti?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
            Kruxet med abborren sommartid är att den är intensiv när det väl händer. Metaren är oftast den som har bäst framgång för den är på plats när dom passerar.

            Har 3 frågor.
            1. Paddlar över på 20 minuter. Hur snabbt paddlar du? Känns som den kan vara en 3-4 km lång nämligen. Det är i mina ögon en väldigt stor sjö.
            2. Hur är siktdjupet?
            3. Har du rensat abborre från sjön? Vad har du funnit inuti?
            1. Sjön är långsmal och c:a 2,5 km lång.
            2. Siktdjupet är väldigt dåligt.
            3. Har aldrig tagit upp/rensat någon abborre från sjön.

            Såvitt jag vet finns inga andra vitfiskar än de jag nämnde i ursprungsinlägget, löja t ex finns inte. Inte heller kräftor. Gösbeståndet är rätt gott, i alla fall i storlekar upp till ett par kilo. Smågäddor finns också rätt gott om, även en och annan lite större finns. Jag har aldrig fiskat riktat efter gädda i sjön, men den största jag fått under abborrfisket låg på strax över 6 kg.

            Kommentera


            • #7
              Det är en stor sjö. Men sommartid så är abborren utspridd. Dom som fiskar för att fylla frysen fiskar abborre på hösten när dom klumpar ihop sig. På sommarn brukar dom fiska lax istället.
              Det kan helt enkelt vara så simpelt att du har otur. Vill minnas att dina pass är inte så långa?

              Klarvattenssjöar är oftast mer svårfiskade upplever jag. Det finns mindre med mat i såna. Grumliga sjöar har mer mat. Abborren äter gärna insekter.
              Att offra nån till röken kan ge dig info om vad dom äter. Flugfiskare har ett särskilt rör dom använder till främst harr för att slippa rensa.

              Kanske gösen inte ger abborren det utrymme dom behöver? Gösen är för mig en okänd bekantskap. För nog äter gös abborre. Finns gös i en sjö där jag fiskar. Men det kommer upp kanske 1 gös vart 5:e år. Har sett ekon vintertid som är skygg. Sitter jag still med balansarn i 5 minuter kommer nåt och tittar. Bara jag rör balansarn försvinner den. Sen kommer den tillbaka. Misstänker det är gös.

              Brax är enligt mig bästa tecknet på att det finns stor fisk där. Dessa flaggskepp är mitt favoritbete på vintern. Kan lova att där finns gäddor på både 10 och 15 kg
              Stor brax och stor abborre simmar ofta tillsammans även. Dock vintertid tror jag mest. Det är då jag kan få dom i samma hål.
              Här leker braxen i midsommarveckan. När dom leker hos dig?. Men den veckan bör vara en av dom bättre i sjön. Både gäddan och abborren kommer följa efter.

              Jag skulle lägga min tid vid sund. Två uddar som ligger mitt emot varandra. Det är det som händer under vattnet som är det intressanta.
              Det är ju dock mycket sån info som kan styra. Är det granskog runt med en fläck av stenig tallbacke så vore det ett givet val.
              In och utlopp.

              Kommentera


              • #8
                Mina pass brukar ligga på runt 7 timmar effektiv fisketid, det är vad min rygg pallar. Under den tiden brukar jag hinna beta av de flesta ställen där jag tidigare fått fisk.

                Vad gäller gädda så vet jag att det tagits 10-plussare i sjön, så nog finns det rätt stadiga bitar där. Har ibland funderat på att fiska riktat efter gädda några turer, men har svårt att skippa abborrfisket :-)

                Det finns ett par sund mellan fastland och öar och faktum är att inloppet till ett av sunden är det absolut bästa stället totalt sett. Det är nog det enda stället i sjön där jag några enstaka gånger haft hyfsat mängdfiske (vilket för mig i denna sjö är >5 st på samma plats) på fiskar 400-700 g. Men också detta ställe ger inget annat än någon enstaka 150-grammare sommartid.

                Sundet ovan är ett av flera inlopp till ett c:a 100x100 meter stort område omgärdat av stora vass- och näckrosbälten. Maxdjupet i detta område är c:a 2,5 meter, botten är helt jämn och utanför vass-/näckrosbältena finns ingen bottenvegetation, det är bara dy-/lerbotten. Vassarna i detta område känns som givna lekställen, i alla fall för gädda och vitfisk, och jag har fiskat några gånger där på våren men då bara fått gäddsnipor. Hela detta område känns inte som något abborrställe tycker jag, särskilt inte sommartid då hela vattenmassan där förmodligen är tokvarm.

                Förra året bestämde jag mig för att under varje tur fiska på minst ett ställe där jag aldrig fiskat innan eller aldrig fått fisk. Hittills är det bara ett av dessa ställen som gett fisk, en långgrund vassvik där botten sakta sluttar ner mot 6-7 meter c:a 20 meter ut. Sent förra hösten fick jag en abborre på strax under kilot där, men sedan dess har jag aldrig fått något mer där, trots flera försök.

                Ett ställe som jag de första åren fiskade igenom under varje pass är utanför utloppet till en bäck. Vår och höst porlar det ordentligt i bäcken och man ser små strömvirvlar i vattenytan 10-15 meter utanför utloppet. Det är ganska långgrunt utanför och ingen växtlighet. Jag har alltid tänkt att det är ett givet ställe för all typ av rovfisk, på ekolodet ser man alltid betesfisk där. Men trots idoga försök har det aldrig blivit något annat än enstaka gäddsnipor (och en 2-kilos gös).

                Nu har jag i alla fall bestämt mig för att nästa fisketur lägga minst ett par timmar på att paddla drag över de djupare delarna av sjön. Ni som brukar trolla/ro drag efter abborre, vad använder ni för beten? Jag tänkte köra med två spön, det ena med en grundgående wobbler som går ner till 2 meter, det andra med en wobbler som går ner till 4-6 meter. Kan det vara en vettig taktik?
                Senast ändrad av TiSo; 2021-08-31, 09:59.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                  Mina pass brukar ligga på runt 7 timmar effektiv fisketid, det är vad min rygg pallar. Under den tiden brukar jag hinna beta av de flesta ställen där jag tidigare fått fisk.

                  Vad gäller gädda så vet jag att det tagits 10-plussare i sjön, så nog finns det rätt stadiga bitar där. Har ibland funderat på att fiska riktat efter gädda några turer, men har svårt att skippa abborrfisket :-)

                  Det finns ett par sund mellan fastland och öar och faktum är att inloppet till ett av sunden är det absolut bästa stället totalt sett. Det är nog det enda stället i sjön där jag några enstaka gånger haft hyfsat mängdfiske (vilket för mig i denna sjö är >5 st på samma plats) på fiskar 400-700 g. Men också detta ställe ger inget annat än någon enstaka 150-grammare sommartid.

                  Sundet ovan är ett av flera inlopp till ett c:a 100x100 meter stort område omgärdat av stora vass- och näckrosbälten. Maxdjupet i detta område är c:a 2,5 meter, botten är helt jämn och utanför vass-/näckrosbältena finns ingen bottenvegetation, det är bara dy-/lerbotten. Vassarna i detta område känns som givna lekställen, i alla fall för gädda och vitfisk, och jag har fiskat några gånger där på våren men då bara fått gäddsnipor. Hela detta område känns inte som något abborrställe tycker jag, särskilt inte sommartid då hela vattenmassan där förmodligen är tokvarm.

                  Förra året bestämde jag mig för att under varje tur fiska på minst ett ställe där jag aldrig fiskat innan eller aldrig fått fisk. Hittills är det bara ett av dessa ställen som gett fisk, en långgrund vassvik där botten sakta sluttar ner mot 6-7 meter c:a 20 meter ut. Sent förra hösten fick jag en abborre på strax under kilot där, men sedan dess har jag aldrig fått något mer där, trots flera försök.

                  Ett ställe som jag de första åren fiskade igenom under varje pass är utanför utloppet till en bäck. Vår och höst porlar det ordentligt i bäcken och man ser små strömvirvlar i vattenytan 10-15 meter utanför utloppet. Det är ganska långgrunt utanför och ingen växtlighet. Jag har alltid tänkt att det är ett givet ställe för all typ av rovfisk, på ekolodet ser man alltid betesfisk där. Men trots idoga försök har det aldrig blivit något annat än enstaka gäddsnipor (och en 2-kilos gös).

                  Nu har jag i alla fall bestämt mig för att nästa fisketur lägga minst ett par timmar på att paddla drag över de djupare delarna av sjön. Ni som brukar trolla/ro drag efter abborre, vad använder ni för beten? Jag tänkte köra med två spön, det ena med en grundgående wobbler som går ner till 2 meter, det andra med en wobbler som går ner till 4-6 meter. Kan det vara en vettig taktik?
                  Som svar på sista frågeställningen, salmo Hornet!
                  oslagbar liten ettrig rackare. Finns det fisk så kommer det hugga. Det är min uppfattning.
                  Tror det är en mycket vettig taktik att söka fisk på detta viset. Ibland känns det helt enkelt bättre att leta upp fisken än låta den komma till dig.

                  Skitfiske!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                    Jag har nu fiskat regelbundet efter abborre i min hemmasjö i fyra år och det är samma visa varje år: så länge vattentemperaturen är över 15 grader får jag ytterst få abborrar och får jag någon så är de aldrig över 2 hg.
                    Först när ytvattnet kommer ner i 10 grader, och gärna under 8, börjar det hända saker. Det är först då jag börjar få fiskar på över halvkilot och större, hittills 1,2 kg, och ibland också flera mellan 4-8 hg under samma dag. Ett av förra årets bästa fisken hade jag 9 december i duggregn, 2 grader i luften och 4 i vattnet. Årets hittills bästa fiske i sjön var 1 april, 4 grader i luften och 4-5 grader i vattnet.

                    Sjön är inte särskilt stor (tar jag i så paddlar jag från ena änden till andra på 20 minuter) och relativt djup, c:a 17 meter. Det finns en del vassbälten och vassvikar, men väldigt lite undervattensvegetation. Det finns heller inga grynnor eller grundområden ute i sjön. Fiskarterna är bl a gädda, abborre, gös, sutare, mört, sarv, braxen och gärs.

                    När det gäller fångstplatser för de lite större abborrarna så hittar jag ingen minsta gemensam nämnare – jag har fått dem på alla djup mellan 1 – 6 meter, i vassvikar och vasskanter, i steniga branter och utanför uddar.

                    Så var kan abborrarna vara under sommaren? Den enda teorin jag har är att de då är mitt ute i sjön någonstans, kanske pelagiskt. Kan det vara så att de sommartid kommer in på grundare vatten tidiga mornar och sena kvällar (jag har gjort några få försök kvällstid utan framgång) och sedan drar ut på djupet?

                    När jag har varit som mest frustrerad så har jag funderat på att ”paddla drag” mitt ute i sjön. Kruxet är att det är så jäkla tråkigt bara, men om det är det som krävs så kanske jag får bita i det sura äpplet.

                    Vad säger ni abborrexperter här på FS, har ni några idéer?
                    --------------------------------------------------------------------------------------

                    Hej Tiso;

                    När vattnet är sommarvarmt brukar Abborrarna jaga över större ytor för att hitta bytesfiskar...
                    Testa att kasta med Mörrumsspinnare på vindsidorna av grynnor och uddar där vinden ligger på....

                    Flertalet större Abborrar har jag själv fångat vid spinnfiske med Mörrumsspinnaren och Aglia Long...
                    Personligt rekord på Abborre är 1,8 kilo och den Abborren fångade jag lördagen 21/9 1974 på en wobbler Musky Cisco Kid 1800 Blue Silver utanför Myrholmsgrynnan, Mörkö vid spinnfiske efter Gädda...
                    Det blåste 10 - 12 m/sek sydvästlig vind. Vattenståndet var lågt - 2 dm och fångstdjupet var 5 - 6 meter. Ytvattentemperaturen var +14 gr.C....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 143 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 399 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X