Var är abborren sommartid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var är abborren sommartid?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    TiSo återkoppling. Har du letat abborre i helgen? Jag lyckades dra en 44:a idag på typ sista kastet. Westin babybite dr . Ok fiske i helgen körde 3 olika sjöar som jag inte brukar fiska så mycket i. Första, strukturlös men hittade ett ställe som angränsa till en djupbrant. Där lyckades jag jigga upp en 40 på kräfta. Brukar inte få på det men nu fick jag flera. Säker bara för jag köpte en ny sort haha…Andra sjön tog jag från land. Fick bara några små och en gädda så då tog jag sista sjön. Tänkte jag skulle testa en grynna som jag och en vän som har stuga där prövat förut. Men jag tog den lite längre ut och djupare mot när vi kört förut. Då small 44:an på. Brutalt stark och riktig fight. 1080 gram, alltid kul att gå över kilot i varje sjö man fiskar och de är dessa fiskar som driver mig att fiska så mycket!

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
      TiSo återkoppling. Har du letat abborre i helgen? Jag lyckades dra en 44:a idag på typ sista kastet. Westin babybite dr . Ok fiske i helgen körde 3 olika sjöar som jag inte brukar fiska så mycket i. Första, strukturlös men hittade ett ställe som angränsa till en djupbrant. Där lyckades jag jigga upp en 40 på kräfta. Brukar inte få på det men nu fick jag flera. Säker bara för jag köpte en ny sort haha…Andra sjön tog jag från land. Fick bara några små och en gädda så då tog jag sista sjön. Tänkte jag skulle testa en grynna som jag och en vän som har stuga där prövat förut. Men jag tog den lite längre ut och djupare mot när vi kört förut. Då small 44:an på. Brutalt stark och riktig fight. 1080 gram, alltid kul att gå över kilot i varje sjö man fiskar och de är dessa fiskar som driver mig att fiska så mycket!
      Härligt, grattis! Fiskar du i Stockholmstrakten?

      Helgen har vikts åt svampplockning med frun, fiske blir det nu veckan som kommer (jag är ju pga pensionär i den lyckliga situationen att kunna fiska vardagar när de flesta andra jobbar :-)).

      Jag har gjort upp en plan som ser klockren ut i teorin (och har också några Babybite DR i beteslådan...), så vad kan gå fel ha ha...rapport kommer!

      Kommentera


      • #33
        Testade teorin om pelagisk abborre idag genom att i stort sett hela fisketuren, runt 7 timmar, paddla kors och tvärs över hela sjön med två små, ilsket sparkande wobblers, en som går ner 2-3 meter och en som går ner mot 5 meter.

        Man kan förstås inte dra några slutsatser efter bara en gång, men hur som helst besannades inte teorin idag. Trots att jag paddlade över många ekon som jag tror var betesfisk, så var det enda som kom upp en 2-kilos gädda och en 200-grams abborre.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
          Testade teorin om pelagisk abborre idag genom att i stort sett hela fisketuren, runt 7 timmar, paddla kors och tvärs över hela sjön med två små, ilsket sparkande wobblers, en som går ner 2-3 meter och en som går ner mot 5 meter.

          Man kan förstås inte dra några slutsatser efter bara en gång, men hur som helst besannades inte teorin idag. Trots att jag paddlade över många ekon som jag tror var betesfisk, så var det enda som kom upp en 2-kilos gädda och en 200-grams abborre.
          Jag och en god vän var ute i måndags och hade ett ganska trögt fiske, även om det kom upp en del fina fiskar. Omkring 15.00 så fick jag ett par rejäla borrar på 12 cm shad teez på runt fyra - sex meter där det var omkring 10 meter djupt. Någon timme senare så hade de stora parkerat på botten och tog bara på mask och kräfta. Trots det var det riktigt jakt på betesfisk som sprätte i ytan, men ingen ville ta våra beten. Dagens tyngsta fisk fick tyvärr inte ge sig till känna så vi kan bara fantisera om vad det var för nåt...
          TIllägas bör att ett analogt sjökort var det enda hjälpmedel vi hade och förmånen att fiska i en stenig klarvattensjö.
          Olika vatten olika beteenden är min teori. Allt beror på temperaturen i vattnet och tillgång på föda.

          Kommentera


          • #35
            Ja ett långpass säger sannolikt inte allt men min tanke om att sjön din saknar pelagisk betesfisk i borrestorlek stärktes.

            Braxen är för stor och jag är tveksam om mindre mört bildar stim så här års, tänker att de ännu käkar upp sig i grundare vikar, gärna med vegetation och bildar de stim så snarare i branter, runt grynnor än i pelagen?
            Senast ändrad av anteman; 2021-09-10, 21:37.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja ett långpass säger sannolikt inte allt men min tanke om att sjön din saknar pelagisk betesfisk i borrestorlek stärktes.

              Braxen är för stor och jag är tveksam om mindre mört bildar stim så här års, tänker att de ännu käkar upp sig i grundare vikar, gärna med vegetation och bildar de stim så snarare i branter, runt grynnor än i pelagen?
              Ja, man börjar ju undra....ungefär som på bilden nedan ser det ofta ut, även mitt i sjön på 10 -15 m. Vet inte inte hur många gånger jag kastat på ekon som detta på lite större djup och nog aldrig fått något.


              Click image for larger version

Name:	image_100057.jpg
Views:	269
Size:	848,7 KB
ID:	2586109

              Det är när jag fiskar på liknande ekon på 4-6 m djup som jag får fisk, men också då bara när vattentemperaturen närmar sig 10 grader och under.

              Visst kan det kännas lite kärvt ibland när jag harvar runt 7-8 timmar med kajaken och provar alla upptänkliga ställen med alla möjliga beten och den ena bomturen läggs till den andra. Men samtidigt är det det nog det som också gör att det blir extra roligt när det väl smäller på en eller ett par större abborrar.

              Kommentera


              • #37
                Jag få känslan sommartid att jag fiskar för djupt sommartid. Att är det 10-20 meter så står abborren ändå 3 dm under ytan och syns inte på lod.
                Har en liten sjö där jag har båt. Får jag inget på dom säkra ställena. Så glider jag på djuphålet och slänger runt med en mepz spinnare. 17 meter och fisken nappar 5 dm under ytan.
                Har dock inget ekolod när jag fiskar i den sjön. Förstör känslan. En av dom roligaste abborrsjöarna jag vet av då den alltid levererar. Men så ligger den avsides till. Långt att gå. Fiska från är möjligt kanske 30 % av stranden. En tvättäkta skogssjö där man aldrig hör en bil. På sin höjd ett flygplan som kollar om det brinner eller en skogsmaskin långt bort.

                En sån där ekolodsbild hade jag släppt en dropshot på. Eller ja min variant.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 138 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 209 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 388 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                50 svar
                12 023 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                680 svar
                57 384 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg DuffelDad  
                Arbetar...
                X