Bra dropshotsänken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra dropshotsänken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra dropshotsänken?

    Vad kör ni med för sänken till DS som gör att ni minimerar bottennapp i besvärlig, ffa stenig botten? Körde shadigg från land i helgen med Link-head 14g för att känna botten i blåsten och det gav resultat om den fiskades in långsamt längs botten.Hade inga DS grejer med mig.

    Nackdelen var 4-5 förlorade tackel på 4 timmars fiske. Tänke köpa lite DS inför nästa helg och undrar om stavsänken är den bästa formen om man vill undvika bottennapp i stenig miljö eller om päronsänken i princip nästan funkar lika bra - märker ni någon markant skillnad mellan sänkestyperna?

    Bly, zink eller tungsten? Har svårt att tro att ett mindre sänke (tungsten) i sig skulle fastna i mindre utsträckning bland stenar än en lite större zinksänke, vad säger era erfarenheter?

    Kroktyp, har lite som kan funka, short shank, wide gap, reversed, typ som i bild men nån sa att en längre krok ger bättre korkningsegenskaper, stämmer det med era erfarenheter?


    Click image for larger version  Name:	DS-krok..hm..-1.jpg Views:	0 Size:	21,3 KB ID:	2588709
    Tänke rigga 2,5-3" slimmade jiggar, bland annat flukes enligt bild men rigga den med kroken enbart genom huvudet ej genom kroppen som på bild med EWG, hur riggar ni en fluke-liknande jigg för DS?


    Click image for larger version  Name:	Fluke.jpg Views:	0 Size:	75,0 KB ID:	2588708
    Senast ändrad av anteman; 2021-10-20, 17:39.

  • #2
    Sänken har jag inte märkt nån skillnad är det stenbotten så fastnar du ibland oavsett så sänken går det åt .
    riggar Monkey fry och sländor som du tänkt rigga -genom huvudet så det funkar nog prima med dom där också

    Kommentera


    • #3
      Jag kör med dom avlånga. Upplever att dom runda lättare skär av linan. Eller så var det bara packetet jag köpte som var sämre tillverkad.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
        Jag kör med dom avlånga. Upplever att dom runda lättare skär av linan. Eller så var det bara packetet jag köpte som var sämre tillverkad.
        Ok, tack för svar, så du menar att "linclipen" där du fäster/nyper fast nylonet/FC knipsar linan lättare så du förlorar enbart sänket vid bottennapp eller vad? I så fall beror det nog på "sämre" varierande tillverkning vilket faktiskt kan vara en fördel... hellre att sänket ryker först än hela tacklet tänker jag...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Ok, tack för svar, så du menar att "linclipen" där du fäster/nyper fast nylonet/FC knipsar linan lättare så du förlorar enbart sänket vid bottennapp eller vad? I så fall beror det nog på "sämre" varierande tillverkning vilket faktiskt kan vara en fördel... hellre att sänket ryker först än hela tacklet tänker jag...
          Ja. Men ibland så lätt att linan går av då man försöker sätta fast sänket. Har fått iväg nåt kast men då en abborre väl sitter på så saknas sänket då man får upp fisken. Rätt så irriterande om jag ska vara ärlig.

          Kommentera


          • #6
            Kör enbart stavsänken på ds. Fiskar där det är en jäkla massa bröte på botten och fastnar ytterst sällan.
            Päronsänke har ju lättare för att kila fast mellan stenarna pga formen.
            Ang det husbehov pratar om har jag sällan märkt att linclipset skär av linan.
            Men har varit med om rätt många ggr att glipan i clipset är för stor så det glider av om man kör tunn tafs. Så oavsett märke kollar jag alltid detta och klämmer ihop det lite extra om jag märker att det är för stor glipa.

            Gälland krok tycker jag korta krokar funkar bäst. Står bäst ut från linan. En lång krok har jag alltid svårt att få att stå i önskade 90grader mot linan.


            Gällande krokning av betet så kör jag alltid nosehook oavsett bete.. Meningen är ju att betet ska va "levande" o fladdra vid minsta knyck i spöt.
            Har aldrig märkt av dålig krokning då jag upplever att merparten av huggen är riktade mot huvet på jiggen.

            Darts crabhook brokar jag köra med. De har en som heter dropshothook med men kan knappt se skillnad på dessa krokar. Crabhook är dock fler i paketet för samma eller snarlikt pris som dropshothook.
            Och där jag fiskar blir de rätt mycke krokbyte så man vill ju inte lägga hela lönen på krok.. Under den tid jag använt dessa krokar är det bara ett par stycken jag lyckats knäcka när man skullat ta ut de med peang och de suttit riktigt hårt. Så väl värda att kolla in om det är svåra bottenförhållande. Lite snällare mot plånboken.
            ​​​​
            ​​

            Kommentera


            • #7
              husbehov Ok då förstår jag. Faktiskt sett på bilder att linclipen, spåret, "V:et" kan variera i utseende, då kan man tänka sig att de nyper/skär lite olika vilket försvårar att dra fast lagom hårt...
              Kan tänka mig att pröva att köra mina gamla päronsänken med lekande först... tappar då snabbjusteringen (hur ofta laborerar man egentligen...?) men kan då knyta en kort, lagom "dålig" knut, typ en dubbel "kärringknut" som alltid brister något före tacklet i övrigt... Om man tänker så, skulle ni börja med jiggen 30 eller säg 50 cm upp så här års?

              Kommentera


              • #8
                Tack esox88 med fler. Intressant det där med krok, ibland funderar jag på hur mkt det egentligen skiljer mellan enkelkrokar...

                Som att en traditionell krok för fluga eller mete skulle vara ngt helt annat väsen än en kort DS-krok fastän de till utseende kan vara väldigt snarlika... och då menar jag verkligen likartade i grovlek, längd, gap, öglans vinkel, spets, hulling med mer.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                  Kör enbart stavsänken på ds. Fiskar där det är en jäkla massa bröte på botten och fastnar ytterst sällan.
                  Päronsänke har ju lättare för att kila fast mellan stenarna pga formen.
                  Ang det husbehov pratar om har jag sällan märkt att linclipset skär av linan.
                  Men har varit med om rätt många ggr att glipan i clipset är för stor så det glider av om man kör tunn tafs. Så oavsett märke kollar jag alltid detta och klämmer ihop det lite extra om jag märker att det är för stor glipa.

                  Gälland krok tycker jag korta krokar funkar bäst. Står bäst ut från linan. En lång krok har jag alltid svårt att få att stå i önskade 90grader mot linan.


                  Gällande krokning av betet så kör jag alltid nosehook oavsett bete.. Meningen är ju att betet ska va "levande" o fladdra vid minsta knyck i spöt.
                  Har aldrig märkt av dålig krokning då jag upplever att merparten av huggen är riktade mot huvet på jiggen.

                  Darts crabhook brokar jag köra med. De har en som heter dropshothook med men kan knappt se skillnad på dessa krokar. Crabhook är dock fler i paketet för samma eller snarlikt pris som dropshothook.
                  Och där jag fiskar blir de rätt mycke krokbyte så man vill ju inte lägga hela lönen på krok.. Under den tid jag använt dessa krokar är det bara ett par stycken jag lyckats knäcka när man skullat ta ut de med peang och de suttit riktigt hårt. Så väl värda att kolla in om det är svåra bottenförhållande. Lite snällare mot plånboken.
                  ​​​​
                  ​​
                  Jag kör också crab hook av samma anledning. Jag tycker den är precis likadan som dropshotkroken till utseendet, skärpan och i "böjligheten."

                  Kommentera


                  • #10
                    Numera kör jag enbart stavsänken då jag försöker undvika dropshot en hel del (finns mycket roligare tekniker i mitt tycke). Ibland är det dock det som gäller. På sand och grus är runda sänken bra för att de står upp lite lättare och rullar. Ett stavsänke ramlar mest omkring på den typen av botten vilket ger lite sämre kontakt i mitt tycke. På all annan botten är stavsänket att föredra för att det drar med sig mindre skit och fastnar betydligt mer sällan. Jag har totalt ett runt dropshotsänke. Stavsänket är mycket mer relevant för mig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 192 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 507 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 416 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 171 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X