Värdelös med Jigg.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdelös med Jigg..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Värdelös med Jigg..

    Tjena ! Börjar bli väldigt less på jiggfiske, vet inte vad jag gör för fel då det aldrig genererar någon fisk , på med en simpel spinnare så hugger dom minsann. Vet att det kräver lite teknik osv och har tittat på mängder med filmer hur man ska göra men likt förbannat fungerar det inte, har ni några tips ?

    Mvh uppgiven jiggfiskare.

  • #2
    Jag har precis samma problem. Fiskar primärt med mcperch shad och tail 9cm. Det slutar alltid med att jag istället byter till en reflex-spinnare och får napp nästan direkt.

    Kommentera


    • #3
      Så här års fungerar väl spinnare bättre helt enkelt. Spinnare vevas ju ofta in nära ytan medans jiggar fiskas på botten och om fisken inte är på botten blir det svårt att fånga fisken där... kolla åt vilket håll ögonen är riktade på exempelvis abborre.

      Kommentera


      • #4
        Den vanligaste frågan jag brukar ställa till den som är ny på jiggfiske är: Har ni koll på när abborren i de allra flesta fallen hugger vid jiggfiske?

        Det är avgörande att man vet när hugget kommer på jiggfiske. Vet man inte det, då får man sällan fisk.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
          Den vanligaste frågan jag brukar ställa till den som är ny på jiggfiske är: Har ni koll på när abborren i de allra flesta fallen hugger vid jiggfiske?

          Det är avgörande att man vet när hugget kommer på jiggfiske. Vet man inte det, då får man sällan fisk.
          Som jag har förstått det så kommer huggen nästan uteslutande när jiggen är påväg neråt? Det har dock inte hjälpt mig någonting den informationen.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Så här års fungerar väl spinnare bättre helt enkelt. Spinnare vevas ju ofta in nära ytan medans jiggar fiskas på botten och om fisken inte är på botten blir det svårt att fånga fisken där... kolla åt vilket håll ögonen är riktade på exempelvis abborre.
            Det är väl oftast på botten jigg fungerar men borde även gå nu på sommaren att rycka och veva lite högre upp? Verkar konstigt att det måste vara just på botten fisken bara tar jiggen?

            Kommentera


            • #7
              Det som gör än ännu mer irriterad med är att de flesta man pratar med tjatar om hur bra jigg är.. Samt på filmerna på Youtube. Ändå kan man inte få till det suck..

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Östgötafiskarn Visa inlägg

                Som jag har förstått det så kommer huggen nästan uteslutande när jiggen är påväg neråt? Det har dock inte hjälpt mig någonting den informationen.
                I droppet stämmer. Man ser ofta huggen på spötoppen genom att den "studsar till." 90% hugger i droppet skulle jag säga. Vilken typ av platser fiskar du på? Testa djupkanter. 10 g skalle på ca 3-5 m djup brukar vara perfekt så här års. Gärna i anslutning till stenuddar och dylikt. Leta upp strukturer på ekolodet och testa mycket kring dem. Fiska gärna med jiggar som har mycket rörelse i droppet. Har du ett spö som är tillräckligt känsligt för att se huggen ordentligt på?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  I droppet stämmer. Man ser ofta huggen på spötoppen genom att den "studsar till." 90% hugger i droppet skulle jag säga. Vilken typ av platser fiskar du på? Testa djupkanter. 10 g skalle på ca 3-5 m djup brukar vara perfekt så här års. Gärna i anslutning till stenuddar och dylikt. Leta upp strukturer på ekolodet och testa mycket kring dem. Fiska gärna med jiggar som har mycket rörelse i droppet. Har du ett spö som är tillräckligt känsligt för att se huggen ordentligt på?
                  Ja precis. Har spänd lina och fokuserar på spötoppen. Hmm tyvärr har jag inget ekolod eller båt vilket såklart borde underlätta en hel del men tycker ändå man borde kunna få ETT ENDA HUGG från land? Jag testar allt möjligt, grunt, djupt osv .. Ja skulle säga att spöt är hyfsat känsligt då jag känner bottenkontakt osv.

                  Kommentera


                  • #10
                    Personligen så tycker jag att jigg är superintressant att fiska med och jag har fått en hel del fisk på metoden. Däremot skulle jag inte kalla jiggfiske för någon mirakelmetod som alltid fungerar. Vissa gånger är det helt omöjligt att locka till hugg på jigg medan en klassisk rapala leverar napp direkt.

                    Dilemmat du sitter i är ju dock att då du inte fått fisk på jigg så vet du heller inte när det fungerar och när det inte gör det.

                    Ett förslag. Börja tvärtom. Dvs börja fiska med annat än jigg och när det dör ut slänger du på jiggen.
                    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 215 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 241 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    55 svar
                    12 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    715 svar
                    60 815 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Arbetar...
                    X