Bombarda - en jungel... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda - en jungel...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bombarda - en jungel...

    Jag tänkte ju testa det här med att fiska havsöring på ostkusten och lax/öring i insjö och det kanske kan bli något pass på regnbåge någonstans också. Primärt tänkte jag enbart fiska med hårdbeten men blev ju lite nyfiken på det här med bombarda och fluga.

    Nu inser jag ju att det finns flytande, intermediate och sjunkande... vad använder ni som brukar fiska med bombarda till största del?

    Vilka märken/modeller är mest prisvärda?

  • #2
    När Peter B ser tråden så får du alla svar du behöver : )

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      När Peter B ser tråden så får du alla svar du behöver : )
      Jo, jag ser fram mot det men det måste väl finnas fler som praktiserar den typen av fiske här :-)

      Kommentera


      • #4
        För min del så använde jag mest 20g intermediate förr i tiden när jag körde bombarda.
        Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
          För min del så använde jag mest 20g intermediate förr i tiden när jag körde bombarda.
          Jag har två 11-fotsspön med kastvikter mellan 15-60 gram ungefär... jag gissar att jag då med fördel väljer bombarda med vikter i det övre viktspannet för att nå lite längre i värre vind med risk för större "plums" i ytan när det landar... lättare bombarda för lite kortare kast i lugna förhållanden?

          På ett ungefär hur djupt får man ner intermediate?

          Kommentera


          • #6
            Det handlar bara om vilket djup du vill fiska. Min erfarenhet är att intermdiate ofta är långsamt sjunkande. Bomban är väldigt lättkastad även i spöets lägre viktspann. Koncentrerad vikt i en strömlinjeformad förpackning.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
              Det handlar bara om vilket djup du vill fiska. Min erfarenhet är att intermdiate ofta är långsamt sjunkande. Bomban är väldigt lättkastad även i spöets lägre viktspann. Koncentrerad vikt i en strömlinjeformad förpackning.
              Jo, och det lär väl ha betydelse vilken huvudlina och vilket tafsmaterial man använder... och längd på tafsen då.

              Kommentera


              • #8
                Hej. Ngt facit äger jag inte men däremot stor erfarenhet av
                " bombafiske. " Bakgrund : fiskar bara efter öring i havet med denna metod. Använder långa spön med lite djup o
                " långsammare " aktion. 11.3 fot 7-30g och samma längd 10-40g. Jag kör alltid slow sink bombarda 20g , tycker den gör minst väsen av sig i vattnet. Går ngt under ytan utan o klyva vilket jag tycker att intermedium gör . Sen hänger det på inspinningshastighet , där jag fiskar är sällan större djup. Är det lite djupare och hyfsat klart vatten så kommer ändå öringen och klipper flugan. Du kan fiska på riktigt grunda ytor utan att gå i , där dragen hugger i tången vilket är störande.
                Jag har kört olika fabrikat men transparenta , både Darts o Biltemas märker ingen skillnad. Tafsen cirka spölängd eller ngt längre, nästan alltid vadfiske då är det lätt o hantera står du på klippor så får man va lite uppmärksam med lång tafs. Tackling : dobb - gummikula - avklippt dobbrör 7-10cm - gummikula - lekande - tafs fluo 0.28- 0.32 - fluga.
                För mig är det viktigt att totalvikt på ekipaget är låg, händer att jag fiskar 7-8h vissa dagar- då sliter det på kroppen om det är för tungt. Väldigt viktigt att balansen på spöt är rätt.
                Det avklippta röret gör att du slipper att tafsen trasslar upp sig på dobb el huvudlina.
                Hoppas det var till ngn hjälp om jag inte gett svar nog så kom med mer frågor funderingar så får vi se om jag kan hjälpa till.
                Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Jag kommer använda ambassadeur 6500 så jag väljer att kasta lite tyngre prylar. Jag har ändå inte ro att fiska en hel dag... och haspel förstår jag mig inte på ändå :-)

                  Jag beställde några olika bombarda av märket dart i både flyt och sjunk på 30, 40 och 50 gram samt dart bomba sticks, gummikulor och trevägslekare... dessvärre fanns ju inte allt jag ville ha hos en och samma leverantör så det blev ett jäkla beställande :-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Hoppas du blir nöjd . Kom gärna med lite feedback när du kört några pass.
                    Jag hade skippat 3vägs lekandet , trasslar sig lätt runt det med risk för onödigt slitage på tafs o huvudlinan.
                    Peter b

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 192 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 511 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 426 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 215 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X