Byta till enkelkrok på wobbler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta till enkelkrok på wobbler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Byta till enkelkrok på wobbler

    Hej.

    Jag sitter och funderar på att byta ut alla 3krokar på mina olika wobbler till enkelkrok. Hur har ni som gjort detta tänkt med krokstorlek och modell?

    Tackar

  • #2
    Ursprungligen postat av Digge Visa inlägg
    Hej.

    Jag sitter och funderar på att byta ut alla 3krokar på mina olika wobbler till enkelkrok. Hur har ni som gjort detta tänkt med krokstorlek och modell?

    Tackar
    Krokstorlek får du anpassa till storleken på wobblern, men dessa funkar bra där öglan är vänd ”mot dig” i bild:

    https://www.fiske.se/s75m-enkelkrok?...AaAl6rEALw_wcB

    Kommentera


    • #3
      Ok tackar. Men funderar på de med storlek. Vill man ha en som är bredare i gapet än wobblern är bred? Eller hur skall man tänka?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Digge Visa inlägg
        Ok tackar. Men funderar på de med storlek. Vill man ha en som är bredare i gapet än wobblern är bred? Eller hur skall man tänka?
        Replacing Treble Hooks With Single Hooks - Angling Active Blog - Fishing News, Advice and Articles

        Kommentera


        • #5
          Tusen tack

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Digge Visa inlägg
            Jag sitter och funderar på att byta ut alla 3krokar på mina olika wobbler till enkelkrok. Hur har ni som gjort detta tänkt med krokstorlek och modell?
            Jag har bytt till enkelkrok på i princip alla mina beten för öring och abborre.
            Håller även på att byta på merparten av gäddbetena, ser ingen nackdel med bytet vilket andra verkar göra.

            Angående storlek på krok har jag gått lite på "känsla".
            Till öring använder jag så små krokar jag vågar, det är små beten med känslig gång och jag vill ha minsta möjliga vattenmotstånd.

            Till mina gäddbeten använder jag nästan löjligt stora krokar, det stör inte gången nämnvärt på större beten och gäddorna varken skyggar eller har problem att få in stor krok i sina gap.
            Stor krok gör dessutom avkrokning smidigare (lättare att greppa krokskaftet).

            Till mina mindre wobblers använder jag framförallt Owner S75-M samt Gamakatsu LS-3423F, båda kan upplevas något grova i godset till öringfiske men fungerar utmärkt till abborre.

            Till små skedar använder jag Cultiva/Owner S-21 samt S-31, den förstnämnda endast till väldigt lätt fiske då den är klen i godset.

            Till mina gäddbeten använder jag främst Mustad Kaiju Inline, kanske inte världens bästa krok men jag har köpt dem billigt och de funkar.
            Click image for larger version  Name:	AtomEnkel01a2.jpg Views:	32 Size:	128,8 KB ID:	2619422
            Använder gärna dubbla ringar på skedarna till större fisk, då fungerar krok avsedd för wobblers utmärkt, i detta fall nämnda Mustad Kaiju.
            Som jag skrev tidigare, kroken här ser löjligt stor ut men gången på betet är utmärkt och gällande gädda anser jag en stor krok ha bättre krokförmåga utan egentliga nackdelar.
            Har tagit ett gäng gäddor på Atomet ovan, från några hekto upp till strax under 5 kilo, utan att uppleva krokningsegenskaperna märkbart sämre än med sedvanlig trekrok.
            Senast ändrad av JontaK; 2023-03-11, 19:55.

            Kommentera


            • #7
              Behåller ni som fiskar med enkelkrok hullingen?

              Kommentera


              • #8
                Jag har funderat på att downsizea krokstorlek till gäddfiske, nästan alla mina beten har rejäla krokar från 1/0 till 3/0 och funderar nu på att byta till storlek 2 ungefär.
                Nu börjar även jag gå i tankarna att byta till enkelkrok på vissa beten.

                Vad är anledningen till att ni går från trekrok till enkelkrok?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Som jag skrev tidigare, kroken här ser löjligt stor ut men gången på betet är utmärkt och gällande gädda anser jag en stor krok ha bättre krokförmåga utan egentliga nackdelar.
                  Har tagit ett gäng gäddor på Atomet ovan, från några hekto upp till strax under 5 kilo, utan att uppleva krokningsegenskaperna märkbart sämre än med sedvanlig trekrok.
                  Tjena Jonta,
                  På vilket sätt anser du att en stor krok har bättre krokningsförmåga? Hade varit intressant att veta då jag själv är lite kluven och kommer börja experimentera mer iår med mindre krok.
                  Jag har själv ingen aning och har heller ingen erfarenhet så kan inte riktigt yttra mig, men som sagt är väldigt nyfiken på hur du tänker och om din visdom kanske kan hjälpa mig.



                  Anledningen till början av mitt experiment iår är pga flertalet bommade fiskar nu under december-februari, fiskar som jag tror varit försiktiga och inte tagit betet så distinkt som jag hoppats på, och att då mina 2/0 och 3/0 krokar svikit mig den korta hundradels sekunden trots att de varit nya och sylvassa.
                  Vissa fiskar har varit på i några sekunder innan de klivit av, kanske satt kroken dåligt i fisken, kanske satt inte kroken överhuvudtaget i fisken utan gäddan enbart höll gummit i munnen, kanske är det mina reflexer och mothugg som är rentav usla nu under vinterhalvåret.

                  När jag gått igenom alla mina lådor och "städat" mina beten nu under vintern har en del krokar fastnar i mina fingrar och händer, och det är alltid samma storleksspann som sätter sig på mig, små krokar från storlek 10 upp till 4 ungefär, de liksom klibbar sig fast på mig nästan för att de är så jävla vassa och vissa lyckas penetrera mig någon ynka millimeter utan att jag gör nämnvärt mycket rörelser, medans de stora gädd krokarna inte är några problem att hantera, kan nästan jonglera krokarna utan att känna av spetsarna på samma sätt.

                  Små krokar har den här lilla synåls effekten, skärpan av en nål från en covid spruta, de penetrerar tamigfan allt med enkelhet och utan att man ens känner av det. Och även om abborrebetena har legat och skramlat i lådan i över ett år så är de fortfarande riktigt vassa, de liksom tappar inte skärpan på samma sätt. Och alla som fiskar abborre vet hur bra en liten trekrok kan sitta i en stor bonusgädda.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Brajjala Visa inlägg
                    Jag har funderat på att downsizea krokstorlek till gäddfiske, nästan alla mina beten har rejäla krokar från 1/0 till 3/0 och funderar nu på att byta till storlek 2 ungefär.
                    Då kan det vara bra att använda dessa bursell : claw connector

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 192 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 506 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 416 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 155 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X