Eagle claw - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eagle claw

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Va ett tag sen jag körde med örnklor, de kanske finns i mer rosttåliga utföranden idag, men annars va just kvalitén det som fick mig gå över till owner. Böjda spetsar är bra annars.

Kommentera

Ursprungligen postat av Besbonkare Visa inlägg
      Va ett tag sen jag körde med örnklor, de kanske finns i mer rosttåliga utföranden idag, men annars va just kvalitén det som fick mig gå över till owner. Böjda spetsar är bra annars.
      Det stämmer att de ska finnas i ett mer rosttåligt utförande idag. Tycker själv att de flesta modeller av kvalitetskrokar har ett ok rostskydd så länge man sköter dem. Jag sköljer alltid krokarna och låter dem torka innan de åker tillbaka i draglådan.

Kommentera

Ok glömde skriva att det är till jerk ja ska använda dem. Vilka krokar föredrar ni till jerkfisket?

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
          Kör med Owner både till HÖ och gädda. Tycker att dom är kanon till öringen men kan kännas lite tjocka för gädda där tex Gamakatsu i samma storlek är lite smäckrare. Däremot tycker jag att en Gama krok kan böjas lättare än Owner. Kan inte riktigt hålla med om att Owner krokarna blir slöa snabbt. Kan det bero på att du inte sköljer av dom efter dina fisketurer?
          Vid öringfiske brukar jag montera kroken först när jag ska sjösätta mitt drag och sedan försöka att använda samma krok hela dagen. Då slipper man köpa krokar till alla beten samt att livslängden ökar. Kan vara lite jobbigt att behöva byta krok när man byter drag men det är defenitivt billigare och du vet då också att kroken verkligen är fräsh.

Nej inte därför dem blir slöa sköljer nästan alltid av dem och torkar dem. Dem blir slöa under fisket. Men owner kanske håller bättre en andra krokar inte vet jag.

Kommentera

Sir Toby: Jag har bestämt mig för att ha alla wobbler utan krok i lådorna och istället sätta på krokarna först när man valt wobbler. Var en fiskare jag träffade i höstas som hade så. Skönt att alltid veta att man har bra krokar och dessutom slipper man krokmärken på wobblerna.

Är ni många som gör så? Jag stötte på det först i höstas.

Jag såg första gången i Fiskefeber nr 6 2005 i artikeln "Kustfiskaren från Gladsax" där Gladsax upphovsman Lars-Olov Wiklund använder ett pennskrin som "draglåda". Jag tar och citerar rakt av: "Wiklunds pennskrin. Istället för en draglåda förvarar Lars-Olov sina beten i ett pennskrin. Kroken monteras först när betet ska sjösättas och gärna bakom två fjäderringar för att minimera antalet tappade fiskar".

Eftersom vi oftast är 2 st ibland 3 som fiskar från våran båt så brukar vi innan vi åker ut sätta på krokar på de beten som vi tror/planerar att använda under dagen. Detta för att snabbt kunna byta drag. Det är inge kul att byta krokar när det är svinkallt då händerna knappt fungerar. Men det viktiga är att man hela tiden kan känna om kroken är tillräckligt vass eller inte, om inte är det bara att slänga den och ta en ny. Har fungerat super för oss.

En annan sak som vi kör hårt med är "egna" aptitkrokar. Eftersom dom som går att köpa i affären sällan håller godkänd skärpa så skippar vi dom och köper krokarna löst, i vårat fall Owner. Sedan är det dags att gå till närmsta leksaksaffär för inhandlande av pärlor. Sådana som man kan göra typ underlägg utav, efter att man stoppat in dom i ugnen. Satsa på en burk med olika färger. Röd,gul,vit,lysgrön och rosa är perfekta färger och det kostar ca 50-100 kr för en burk. Trä sedan pärlan över krokögat (det vara lite svårt men man lär sig snabbt) så är du klar för fajt. Du behöver alltså inte stoppa in kroken i ugnen utan trä den bara över krokögat så är det klart.
            Lycka till!

Kommentera

En annan bra sak är att ha krokarna i en liten ask. Jag har mina krokar i en gammal vaxburksask. En rund burk som närmast kan beskrivas som en större vasselinburk. Får plats i fickan på overallen och du har då hela tiden krokarna nära till hands. Min burk rymmer ca 20-30 krokar vilket är fullt tillräckligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av The_Jerkman Visa inlägg
                jag tycker att owner blir snabbare slöa samt de bryts lättare än Eagle Claw. EC krokarna har en sju-helvetes penetrerings förmåga vilket är uppskattat. Eftersom krokspetsen är lätt inåtböjd håller den kvar fisken bättre. Ett extra plus är ju priset! http://www.128810.webshop.eurovator....7&sub=0&page=1
                Jag läste en artikel i Fiskejournalen av Terner oskarsson om fördelar med inötböjd spets. Enligt artiklen så har denna typ av spets även bättre kroknings egenskaper än en rak pga att tryck och vinkel blir mer rätt..

Om detta stämmer så borde även skaftläng på denna typ av trekrok ha betydelse. En krok med kort skaft behöver ha en mer inötböjd spets än en med längre skaft för att det ska bli samma vinkel. Owner skaft är betydligt kortare än Eagle Claw, men tydligen ska det vara en ny modell på gång från Owner med längre skaft.

Det är mycket möjligt att det inte har någon betydelse med vilken skaft längd det är på en trekrok men jag tror inte att det bara är vilken typ av spets eller skärpa som avgör krokningsegenskaperna.

Kommentera

saknar helt klart ett eller flera lovord/superlativ till denna krok från herr "RM". Har du missat den här tråden?
                  Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt

Kommentera

Tack för alla tipsen. Vilken e c storlek är lagom till typ buster? Om man tex har 2/0 av owner på en jerk är 2/0 av e c lagom till samma jerk?

Kommentera

Jag använder Eagle Claw 3/0 till Buster, 4/0 till Big Bandit och pig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      371 772 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo