Flugor Havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor Havsöring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flugor Havsöring?

    Hoppsan.
    Hittade ett Bombarda i en låda, glömt att jag hade ett.....
    Nu tänkte jag testa detta 'bombarda fiske', bara isen går.
    Har dock exakt noll stycken flugor så tänkte köpa på mig ett gäng. Var köper man justa flugor för havsöring?
    Men framförallt, vilka flugor ska man ha, storlek ,namn, färger osv...??
    Kanske finns det något flug-kit som är OK, som ni märker har jag noll koll.........

    Fiskar bara havsöring längs Hälsingekusten.

    / Skitfiske

  • #2
    Inte mina jaktmarker så svårt o veta men kolla ned lite locals de borde veta.
    Jag har genom åren köpt en hel del av flugor.se , snabb leverans o justa priser . Min absoluta favoritfluga är en " köpefluga " därifrån och heter stora räkan. Den ligger under kategorin kustflugor där borde du hitta ett gäng som passar.
    Peter b
    Senast ändrad av Peter B; 2024-03-11, 19:06.

    Kommentera


    • #3
      Jag binder mina flugor själv och köper därför bara ett fåtal flugor, mest för att se hur de är bundna med proportioner mm. Där tycker jag inte riktigt att flugor.se kustflugor se kanon ut, jag köpte senast från bandarian.se som jag varmt kan rekommendera. Men ska du köpa på dig kanske 10 flugor så
      är flugor.se svårslaget sett till vad du får för pengarna. Det är absolut inga skitflugor utan klart funktionsdugliga.

      Flugmönster behöver inte vara någon vetenskap. Streamers som imiterar spigg, strömming och tobis är gångbara och gärna någon räka. Blanda naturtroget med starka färger som orange, vit och rosa.

      Wolly bugger är en fluga som faktiskt kan imitera både en räka och småfisk, inte dumt. Zonkers är en annan klassiker. Det du bör försköka hitta är någon fluga med magic head, är vissa dagar kanon. Ett bra tips är att köpa egna magic heads som man bara sätter framför flugan på tafsen, funkar även det.

      Kommentera


      • #4
        Fiskar inte fluga eller bombarda, men kör gärna upphängare framför draget och då har jag tre olika, Kopperbassen, Wolly bugger och en räka.

        Kommentera


        • #5
          Jag hade bra fiske ifjol direkt efter isen gått i grunda skärgårdsvikar (sthlm) på wolly bugger i brunt eller grönt, den tiden väljer jag gärna en flytande bombarda och en WB på en bead krok, blir extremt slow sink... lååånga spinnstopp

          var på hälsingekusten fiskar du?

          skitfiske

          Kommentera


          • #6
            Tack för tipsen.
            Köper väl en 10st flugor enligt ovan och testar runt lite. Bombardan jag hittade är 'slow sink'. Tafsen?, 0.25 FC eller?
            Och vad knyter man flugan med, rappalaknut kanske......?

            Fiskar mest på Hornslandet utanför Hudiksvall då det är nära om andar faller på.

            Kommentera


            • #7
              Så här har jag sett att många tycker att man ska rigga bombarda.

              Fiska med Bombarda efter regnbåge (rigga, tips, utrustning, kastteknik) Subtitles (youtube.com)

              Kommentera


              • #8
                Något att tänka på mär man riggar bombarda :-)

                Trä på en gummikula först på huvudlinan innan du trär genom bombardan. Detta för att slippa dra in plastpinnen på bombardan i toppöglan, lätt hänt när man drillar in fisk. Hände min sambo och toppen på spöt knäcktes :-( sen dess har jag Alltid gummikula för att förhindra detta :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 219 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 243 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 549 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                55 svar
                12 680 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                726 svar
                61 382 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Bernie K  
                Arbetar...
                X