Gädda och aborre på samma drag?!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda och aborre på samma drag?!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda och aborre på samma drag?!?

Jag är nybörjare på det här med fiske och hade aldrig någon större fiskelycka förr. Men de senaste dagarna har varit bra. Bara ikväll fick jag upp 3 abborrar med kastspöet och en släppte. Alla utom en på en liten 7 cm jigg med 10g skalle. Problemet är att jag också fick upp 3 gäddor runt 70 cm. Och häromdagen fick jag upp en liten abborre på en 18g Toby tiger. Tror aldrig jag fått något på det draget tidigare.

Det problematiska är i alla fall att jag inte vill ha gäddor när jag kör med tunn lina utan tafs. Om nu linan håller så måste man ju gräva efter den lilla jiggen en bra bit in i käften på gäddan. Om inte blir man av med betet, inte heller bra.

Är det vanligt att abborre och gädda hugger på samma drag? Ska det fortsätta så här lär jag börja köra med tafs hela tiden.
    Senast ändrad av dhaglund; 2025-05-12, 21:34.

Ursprungligen postat av dhaglund Visa inlägg

Är det vanligt att abborre och gädda hugger på samma drag? Ska det fortsätta så här lär jag börja köra med tafs hela tiden.
    Det är alltför vanligt att gäddor blandar sig i leken vid abborrfiske. Många kör därför med en fluorocarbontafs på 0.40-0.50mm för att få behålla de flesta betena. Det finns även tunna tafsar i wolfram eller titanium som inte stör gången på abborrbetet.

Kommentera

Gäddor äter det mesta som kommer i deras väg, finns det en chans att det kanske eventuellt får plats i munnen så försöker de ta det.
      Det enda sättet att garanterat undvika gäddorna är att inte fiska där det finns gädda, annars är det bara att använda tafs. Jag har tänkt laborera med en tunn, knytbar wire i år.

Kommentera

Ok. Tafs får det bli. Jag har en rulle 0.40 fluorocarbon. Det får duga. Det verkar finnas mer gäddor än något annat i sjön. Inget jag vill ha.

Kommentera

Ursprungligen postat av dhaglund Visa inlägg
          Ok. Tafs får det bli. Jag har en rulle 0.40 fluorocarbon. Det får duga. Det verkar finnas mer gäddor än något annat i sjön. Inget jag vill ha.
          Helt klart billigare än att tappa drag, jag kör i regel med 0.4-0.6 fluortaffs är ju eneklt att knyta på plats och tar väl 1 min typ helt klart värt det trots allt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          4 210 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B