Jag är nybörjare på det här med fiske och hade aldrig någon större fiskelycka förr. Men de senaste dagarna har varit bra. Bara ikväll fick jag upp 3 abborrar med kastspöet och en släppte. Alla utom en på en liten 7 cm jigg med 10g skalle. Problemet är att jag också fick upp 3 gäddor runt 70 cm. Och häromdagen fick jag upp en liten abborre på en 18g Toby tiger. Tror aldrig jag fått något på det draget tidigare.
Det problematiska är i alla fall att jag inte vill ha gäddor när jag kör med tunn lina utan tafs. Om nu linan håller så måste man ju gräva efter den lilla jiggen en bra bit in i käften på gäddan. Om inte blir man av med betet, inte heller bra.
Är det vanligt att abborre och gädda hugger på samma drag? Ska det fortsätta så här lär jag börja köra med tafs hela tiden.
Det problematiska är i alla fall att jag inte vill ha gäddor när jag kör med tunn lina utan tafs. Om nu linan håller så måste man ju gräva efter den lilla jiggen en bra bit in i käften på gäddan. Om inte blir man av med betet, inte heller bra.
Är det vanligt att abborre och gädda hugger på samma drag? Ska det fortsätta så här lär jag börja köra med tafs hela tiden.
Kommentera