Borre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
    Använder folk fortfarande vanliga spinnare som droppen, vibrax , myran m.fl när de fiskar borre? Ser man på alla Youtube produktioner så ser du alldrig någon plocka fram en droppen t.ex . Känns mer som semesterfiskaren använder såna. Men jag tänker att för en 7-åring borde de väl funka. Iaf betydligt lättare än att fiska dropshot, Texas ned eller andra metoder. Han vill kasta långt och veva in
    Alltså, spinnare är effektivt i många lägen, särskilt om man är ute efter matfisk i storlek 3-6 hg. Men det är stor skillnad mellan olika spinnare. Den överlägset bästa i sjöarna i Sydnärke, där jag fiskar, är Wordens Rooster Tail i silver som tyvärr är nästa omöjlig att få tag på numera. Men även andra fungerar också bra.

Det är bra att ha några olika betestyper att växla mellan. Även jig och drop-shot ger en del .
    Senast ändrad av Backslag; 2025-06-06, 17:52.

Kommentera

Jag skulle välja en tail-spinner t ex denna i bild men det finns många modeller och skedvarianter, det senare påverkar bl a hur djupt de fiskar i en viss hastighet.

De fångar fisk, och just denna med dubbelkrok funkar bra att fiska som en jigg nästan utan att fastna alltför ofta (dessutom lättare att kroka av, händer att mindre borre fastnar i alla tre krokar i över/underkäken, inte bra). Dessutom kastar denna typ av beten bra och tvinnar inte linan. Undvik dock Fladen conrad Vibra Tail Spinner som fiskar ok men "pinnen" som håller skeden och är fäst i bakkroppen har släppt på flera av mina

Click image for larger version  Name:	GL-901r_1.jpg Views:	0 Size:	49,5 KB ID:	2655470
      Senast ändrad av anteman; 2025-06-07, 19:55.

Kommentera

Köpte på mig 2 st vibrationsbeten idag.... Men varför i hela fridens dar sitter det ett beteslås monterat på dem redan ?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Jag skulle välja en tail-spinner t ex denna i bild men det finns många modeller och skedvarianter, det senare påverkar bl a hur djupt de fiskar i en viss hastighet.

De fångar fisk, och just denna med dubbelkrok funkar bra att fiska som en jigg nästan utan att fastna alltför ofta (dessutom lättare att kroka av, händer att mindre borre fastnar i alla tre krokar i över/underkäken, inte bra). Dessutom kastar denna typ av beten bra och tvinnar inte linan. Undvik dock Fladen conrad Vibra Tail Spinner som fiskar ok men "pinnen" som håller skeden och är fäst i bakkroppen har släppt på flera av mina

Click image for larger version Name:	GL-901r_1.jpg Views:	0 Size:	49,5 KB ID:	2655470
          Fastnar fisken med kroken felvänd?!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
            Köpte på mig 2 st vibrationsbeten idag.... Men varför i hela fridens dar sitter det ett beteslås monterat på dem redan ?
            Så du slipper köpa en själv...

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefanr72 Visa inlägg

Fastnar fisken med kroken felvänd?!
              Den han visar, Spinmad har snabbt blivit en favoritspinnare för mig. Vettigt prissatta och fiskar bra. Dubbelkroken ger lite sämre krokning, men fastnar mindre i gräs/grenar också så är en kompromiss som allt vass-skyddat.

Tail-spinnare öht krokar lite sämre än klassiska spinnare skulle jag säga, då kroken sitter under istället för sist. Man råkar också ut för att småfisk bara biter i bladet och inte tar kroken alls. Men frågan är om de missade huggen är något att sakna i kontrast mot att slippa linvridning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              4 243 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B