Popper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popper

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Popper

Tjena! Hade tänkt prova på ytpopper eftersom det verkar vara så grymt häftigt med hugg i ytan. Jag undrar bara när, var och hur jag ska få ett framgångsrikt fiske efter abborre/gädda. Också vilken utrustning som är bra!

Ursprungligen postat av the big one Visa inlägg
    Tjena! Hade tänkt prova på ytpopper eftersom det verkar vara så grymt häftigt med hugg i ytan. Jag undrar bara när, var och hur jag ska få ett framgångsrikt fiske efter abborre/gädda. Också vilken utrustning som är bra!
    halloj the big one . popper/ytbeten är bra o köra nu när de är bra väder dvs vår/sommar på gädda o borre . inte så ofta man får stooor gädda på ytbeten men de händer ju .

om vi säger till borre så är nog ett spö i 7-8a fot en bra ide med gärna lite styvhet för att kunna få betena att röra sig bra ex bft walker light i antingen spinn eller haspel finns visserligen en massa andra billigare alternativ också . flätlina är ett måste för att kunna kroka bra (vet du nog själv också)

jag är ingen expert utan bara en inbiten sportfiskare ^^ finns säkert 1000tals med artiklar o trådar om detta ämne . mvh paul
    http://www.screamers.se

Kommentera

Tjena.
      Testa kvällsfiske när gädda/abborre jagar i ytan. Fiska av längs vasser i grundvikar så brukar man komma i kontakt med mycket gädda, kan va förvånande hyfsad storlek på dom trots sommartemp.

Själv kör jag gärna med Rapalas Skitter Prop som har en stålpropeller som bubblar upp vattnet. Lockar till många jakter i ytan ofta (läs ibland) hugg som följd.

Utrustningen jag kör med är BFT Walker light, bra spö som jag tyvärr har haft tre ex där spööglorna spruckit o ramlat ur efter en kort tids fiske.
      Dessutom tycker jag Walkern är lite för mjuk i toppen för att få rätt gång på poppers o småjerks. Kom över ett Berkley Series One lightjerk spö, 6 fot 7-21 gram. Betydligt styvare än BFT spöt (kastar dock något kortare), rekommenderas starkt!!!
      Som rulle kör jag med en Shimano Calcutta 50B, mini multirulle. Riktigt skön. Men det går precis lika bra med en liten haspel typ nån Shimano 1000. Det är däremot mycket lättare att styra betet om man kör multirulle.

Skitfiske o se fram emot flera spektakulära ythugg!!!

Kommentera

Fisken hittar du lättast kvälls- och nattetid vid vegetationsstråk och grundtoppar. Ett tips är att spana av och se var det jagar och sen är det bara att rikta fisket mot de områdena. Det går förvisso att ha grymt fiske med ytbeten mitt på dagarna också men så här i högsommaren är det oftast bäst på kvällarna.

Jag kör med ett BFT Walker medium och det är styvt nog för att köra rätt stadiga poppers och även mindre jerks som små Sliders och lilla Bustern. Dock tycker jag att det spöt är i styvaste laget om jag ska köra mindre poppers då små beten gärna hoppar över ytan och lätt trasslar sig om knyckarna blir för hårda. Till mindre poppers kör jag hellre med mitt Lightning Rod 7' då det är alldeles lagom till lätta beten och dessutom mycket roligare att drilla fisk på.

Betestips:
        - Rapala Skitterpop, -prop, -walk
        - StrikePro Strike pop
        - Samtliga Heddon spookar
        - Mirrolure Top Dog

Kommentera

Jag kör också med ett BFT Walker Medium och är nöjd, har inte haft något problem med linöglor men borde kanske inspektera dem ikväll.
          Detta spö använder jag till mycket fiske, jag har en liten båt så jag kan inte ha med mig 5-6 olika spön ut.

Som rulle kör jag en vänstervevad lågprofilrulle från Daiwa, en Fuego. Den säljs inte i Sverige, jag köpte min i USA.

Här i Umeå så brukar jag köra popper/spook efter gädda det sista jag gör innan jag åker hem. Mitt i sommaren så fiskar jag abborre på eftermiddag och tidig kväll. Sen åker jag ut på ett stort grund vi har i älven som är kanske 1 km x 400 meter och medeldjupet är ca. 1 m. Där driver vi av och kör med olika ytbeten. Största förra året var ca. 5 kg för mig, men jag hade en större efter som högg ett par gånger.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

kan man köra med nylonlina till poppersfiske ist för flätlina=?

det kanske e bättre med flätlina men det går med nylonlina oxå!?!.

Sen har ja ett spö på 240 cm kastvikt 20-40 gram..några tips fall ja borde byta spö?

Kommentera

Så länge du kör med lätta och framför allt lättdrivna poppers kan det nog funka med nylon men jag har svårt att tro att det blir samma känsla som med flätlina. Enligt min högst personliga uppfattning är flätlina ett bättre linval 99 ggr av 100 vid allt spinnfiske och i synnerhet när det gäller fiske med ytbeten.

EDIT: Det där spöt låter onekligen långt för poppers men det är inte omöjligt att det kan funka. Dock kan det bli en svettig kombination med ett spö som har en kastvikt på 20-40g, nylonlina och lätta poppers. Helt spontant känns det som en svårkastad kombination. Alternativet är att gå upp i betesvikt men då tror jag att linan kommer kännas väldigt mycket som en gummisnodd.
              Senast ändrad av Gäddhängke; 2007-06-25, 00:40.

Kommentera

Jo ja har precis tagit ner fiskegrejerna från hyllan,,så får väl inskaffa mej i lite lättare å bättre saker´, för det e spinnfiske ja fiskar mest

Men tafs ska man väl ha??
                Och ungefär hur mkt ska en duglig flätlina kosta??
                thnx

Kommentera

En duglig flätlina ska heta Power Pro eller Spiderwire Stealth. Priset är lite olika beroende på längd och inköpsställe men vill du handla billigt så beställer du hem från USA via eBay.

Kommentera

henrik norberg, vet du om ädelfisk tar på skitter pop?

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    374 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo