Besviken på ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Besviken på ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan inte göra mer än att hålla med Cello om att linuppläggningen verkligen suger på så små rullar som den i Shimanos 500 klass. Och det inkluderar alla 500. Kanske skulle ta och gå upp en storlek, eller annars så får du väll ta smällen med lite jidder och trassel med flätlinor, som för övrigt inte är någon rolig upplevelse

Själv så har jag använt Sigma`s lilla shakespeare ett par år nu. Och den har fungerat bra med flätlinor. Men ska snart gå över till min gammla Team Daiwa. Bara jag får mitt nya ULspö

Kommentera

Köp en rulle i storlek 1000 eller light... Du får mycket mer rulle för pengarna. Bromans Ul/light rullen är kanon! Den fick även bra test betyg av FJ eller var det FFA kommer inte riktigt ihåg vilken tidning det var.
      Jag har en själv och jag är jätte nöjd. Sedonan som du nämde har lite dålig linuppläggning som någon skrev tidigare. Den lilla Sedonan 500 har inte direkt stopp heller.

Mitt råd till dig är om du vill ha en ul/light rulle köp Broman Selected!

""BROMAN selected light FD fick det högsta vägda betyget av samtliga ”Rullar mellan 500-800 kronor”!""

Kommentera

Man får nog en bra rulle för pengarna, men kanon är kanske att ta i. Tycker att min rulle blivit väl glapp vid snabbfällningen av veven. Försöker man ta bort spolen så är den svår att få dit igen. Det är någon metallpryl som gör att bromsen knarrar som vill ramla bort.
        Men låter man bli att ta bort spolen är det nog svårt att hitta bättre rulle i den prisklassen. Tycker nog att den Sedonan som fanns på Shimanos hemsida såg bra ut, spolen måste vara ett lyft. Jag har inte sett den i någon affär ännu. Den gamla sedonan har funnits länge, hette AX ULS ett tag. Spolen på den är för liten för att den ska fungera bra. Kan väl i sammanhanget nämna att Fireline är den flätlina som tål halvdålig linuppläggning bäst.

Kommentera

Har använt en AX ULS i snart 6 år utan ett enda trassel med flätlina, Fireline, visst knappast några hissnande kastlängder, men trassel nej.

Sedan att en rulle storlek 1000 och uppåt är mkt bättre är en annan sak.

Men å andra sidan får jag aldrig trassel med vare sig nylon eller Flät, oberoende av storlek på rullen.

Sedan tycker jag inte att de mindre rullarna är någon höjdare, bättre att välja en större storlek, bara fördelar.
          sigpic

Kommentera

Nu har jag ordnat en sedona istället.

Testade att fiska med den ett par timmar idag.
            De nackdelar jag hittade är:
            Plastigt vevhandtag (skönare med gummi eller liknande)
            Ingen direkt bakspärr, påverkade dock inte mitt fiske eftersom den stannar någon halvcentimeter efter endå.
            Dålig linuppläggning (Detta har än inte lett till trassel eller dåliga kastlängder)
            Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

min åsikt, negativ eller itne är att abu är ren skit. jag vet inte vad dom sysslar med på det där stället. atom, utö och toby är det enda bra dom har lyckats med. haspelrullarna är bara skit tycker jag. lita aldrigpå nån som gör 1 dm tafsar :P
              my precious....

Kommentera

abus gamla rullar är det inge fel på. det är dom nya som suger
                Bajen forever!

Kommentera

Länge leva gammla Abu Bronco, men första haspelrulle

Kommentera

Själv har jag en ABU Cardinal Endeur EN3R från förra året och jag trivs faktiskt utmärkt med denna. Ska dock sägas att jag inte har jämfört med så hemskt många andra modeller eller märken, men jag har heller aldrig haft ett enda fel på den (peppar, peppar).

Det konstiga är dock att ABU lanserade denna modell förra året för att i år plocka bort den ur sitt sortiment...

Nåväl, jag trivs med denna rulle och den täcker gott och väl mina behov då jag inte dagligen tampas med fiskar som väger tvåsiffrigt...
                    http://vassrycket.blogspot.com/

Kommentera

använd abus multirullar men inte dess haspelrullar, det är mitt råd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30