Ambassadeur MAG?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur MAG?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ABU försökte sig på avancerade innovationer. Hade modeller, UltraMAG tror jad de kallades, med en linspridare som vid frikopling delade sig och gled undan åt sidorna för att ge linan fritt spelrum vid utkastet. Problemet var att systemet blev otroligt känsligt för smuts och belastningar. Man lade ner mycket tid och pengar på att den här tekniken att fungera klanderfritt men misslyckades och lade sen ner den.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
      ABU försökte sig på avancerade innovationer. Hade modeller, UltraMAG tror jad de kallades, med en linspridare som vid frikopling delade sig och gled undan åt sidorna för att ge linan fritt spelrum vid utkastet. Problemet var att systemet blev otroligt känsligt för smuts och belastningar. Man lade ner mycket tid och pengar på att den här tekniken att fungera klanderfritt men misslyckades och lade sen ner den.
      Jag har en Ultra Mag och en XLT med den frikopplingsbar linspridare som du säger. Jag har inte haft problem med nån av dem. Med vissa modeller med sån spridare var mkt problem men mest pga. vissa delar var av plast. Mina rullar har dem delarna av metall och jag har inte haft problem med de. Det är klart att stora fiskar kan knäcka systemet, men mina rullar är i mindre storlek (storlek ~5000) och kanske därför att jag har inte fått problem med detta, alltså jag fiskar inte efter så stora fiskar med dem.

Och just Ultra Magen har en kraftfull magnetbroms. När man kastar och beten slår i vattnet spolen stannar omedelbar när magnetbromsen är på max. Däremot XLT har en lite ojämn magnetbroms.

Det som jag upplever som irriterande är att ibland linspridaren frikopplas om man bakar veven under belastnig.
      Senast ändrad av CDan; 2003-11-07, 10:29.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Hej!

Jag har kört mycket med mag-rullarna, bl.a en Mag 2:a från -86, den har fått jobba i ur och skur utan att knota, suverän rulle speciellt till kustfiske för HÖ, mina fiskepolare har nött ut sina haspelrullar medans min mag spunnit som en katt. Jag har just lagt vantarna på en Ultra Mag 2:a i nyskick, ska bli min trotjänare för säsongens HÖ fiske. Kör oftast med magneten på 1-2 men blåsiga dagar är det perfa att snäppa upp till 5-6 och kasta tryggt.

Kommentera

Om man ser efter att ruller är ren och att man smörjer den regelbunden en Ambassadeur håller i många, många år. Min Ultra Mag II är väl använd men inuti finns inga tecken på slitage. Den håller år efter år.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

En av anledningarna till att man tog den ur produktion var att rullen initialt fått dåligt rykte i samband med några mindre lyckade tidningstester. ABU försökte fixa till linföraren och lyckades uppenbarligen med det. Men skadan var redan skedd!
            ABU lyckades inte hålla uppe en jämn kvalitet på hög nivå och samtidigt hålla nere tillverkningskostnaderna, PR-kostnaderna samt ta ut ett försäljningspris som de nu misstänksamma kunderna godtog. Observera att ABU hade då mött hårt motstånd av Daiwa, Shakespeare och Shimano för att nämna några av dåtidens aktörer på vår marknad. Ute i världen var det ännu värre.
            ABU var själva i behov av utvecklingspengar och kom i klorna på ett helt försäljningsinriktat Incentive, samtidigt lades det mesta av produktionen ut i Asien. Incentive ville ha höga försäljningssiffror och vinst, inga ”onödiga innovationer” om inte marknaden visat sig kräva dem samt inte minst: de var okänsliga för återförsäljarnas och kundernas önskemål. Detta rullade ut den röda mattan för konkurrenterna fram till sportfiskarnas spön.
            Var rädd om era MAGar! Det lär dröja innan vi får uppleva såna finesser igen.

Kommentera

Jag kan säga att anledningen till att jag aldrig köpte en MAG var att den inte kom med Syncro.

Kommentera

Det fanns XLT Syncro som är en variant av Mag rullarna som man kan bytta snabbt spolen ("gavel med bayonettfattning för snabb spolbyte" som det står i handboken). I den bifogade bilden det är XLT 1 som syns.
                Bifogade filer
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Den kom inte till Uppsala vad jag minns! Men jag kan ju ha missat den också. Ska kolla lite i mina gamla N&N. =)

Kommentera

Jag har ingen info om den rullen. FRB Fishing kanske vet nåt. Jag har, som sagt, XLT 2 som är oanvänd än. Jag köpte den för ett par månader sedan.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Har någon nån info om linkapacitet? vilken storlek hamnar vanliga amb mag II i om man jämnhär med 4000, 5000 och 6000? kan man ha en sån som jerk lp rulle för drag under 90g? tål den det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      373 600 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo