måste man ha ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

måste man ha ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• måste man ha ekolod?

tjo boys, hur viktigt är ekolodet för vertikal jiggning?, det förstår jag att det blir lättare att hitta fisken eftersom man stoppar fram betet framför näsan på dom? men får man inte lika mycke fisk även fast man inte har okolod?
    fiska? Javist

Ursprungligen postat av Renskav Visa inlägg
    tjo boys, hur viktigt är ekolodet för vertikal jiggning?, det förstår jag att det blir lättare att hitta fisken eftersom man stoppar fram betet framför näsan på dom? men får man inte lika mycke fisk även fast man inte har okolod?
    Nu pysslar inte jag med vert.jigg. men jag skulle tro att det underlättar som tusan. Eftersom du kan se bottenstrukturen med ekolodet.

Som jag fattat det ska ekolodet vara oumbärligt vid vert.jigg. eftersom du ju fiskar på en så begränsad yta. (rakt ner)

Kommentera

Du säger det själv, lättare och hitta fisken = Du får mer fisk. Men visst går det utan ekolod. Men ekolod är ju att föredra.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Är det en midre sjö, som du känner till 100% och kan placera dig vid branter utan ekolod funkar det, men jag rekommenderar ändå ekolod. Om fisken står på 5 m djup i en väldigt sluttande brant, har du i stort sett ingen möjlighet att kunna följa 5-meters kurvan utan ekolodet. 5 m hit eller dit kan få dig att hamna på helt andra djup. Sen är det ju betydligt roligare att veta att där är fisk under båten på sega dagar, då behöver man ju inte tvivla på att man är helt fel iaf.

Kommentera

Körde många år utan ekolod. Det var många dagar utan fisk det.
          Efter att jag köpte mitt första lod så blev vertikalfisket betydligt upptrappat och givande, en ny värld öppnade sig.
          I stort sett så var väll dom flesta platser man genomsökte med lodet fisktomma. När man fann fisk så fiskade man bara där och som oftast så fick man fisk.
          Ekolodet gör också att du lär dig hur bottentopografien ser ut i "din" sjö/kust och det för med sig att du snabbare, av erfarenheter från ekolodet finner fisk mycket oftare än när du fisker utan lod.
          Och, det er ytterligare en spänningshöjning i det att du kan studera fisk, fiskstim, betesfisk, och planktonansamlingar på lodet. Fisket blir på ett sätt mer 3-dimensionelt, då du ser inte bara vattenytan men vad som döljer sig på djupet, och det, det kan vara..........................................
          mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

okej tack, mjoo sjön är bara 3 m djup på det djupaste och jag kan några fina grund där jag fått massa napp(dock ingen fisk i båten) men nu under hösten ska jag leta djuphålor eller grund när jag vill ha gös?
            fiska? Javist

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 689 svar
            369 353 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Westley Richard