Spöbalans...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbalans...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hej,
    har ett Megabass Levante F5-611LV som jag upplever aningen framtungt i kombination med en Curado DC. Inte mkt alls, knappt 1 cm skillnad mellan balanspunkten jmfr med var jag håller i rullfästet, men ändå så pass att jag stör mig lite på det vid den typ av fiske den används för.

    Vad jag kan se går det inte att skruva loss änd-pluggen, iaf utan att bruka våld, eller går det? Annat förslag på hur jag på ett snyggt sätt kan balansera spöt?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
      Hej,
      har ett Megabass Levante F5-611LV som jag upplever aningen framtungt i kombination med en Curado DC. Inte mkt alls, knappt 1 cm skillnad mellan balanspunkten jmfr med var jag håller i rullfästet, men ändå så pass att jag stör mig lite på det vid den typ av fiske den används för.

      Vad jag kan se går det inte att skruva loss änd-pluggen, iaf utan att bruka våld, eller går det? Annat förslag på hur jag på ett snyggt sätt kan balansera spöt?
      Tejp på bakhandtaget. Använd bra och greppvänlig tejp dock som inte förstör EVAn.

      Kommentera


      • #13
        Jo såg att en del rek tejp, andra speciella ”hättor” man sätter över änden. Hade hoppats det gick att ta loss änden men det verkar inte gå. Provar tejp - tack för input!

        Kommentera


        • #14
          Tejp eller hättor är nog praktiskt men inte så snyggt. Pröva att hetta upp butten över kokande vatten (eller i vattnet, EVA tål nog det utan problem men limmet kan mjukna) så kanske du kan vrida loss buttdelen längst ut utan alltför mycket kraft.

          Då är nog klingans ände blottad för stoppa in lagom med bly och fixera med tejp runt blyet så det sitter "tight". Sen limmar du fast buttdelen med ett lagom starkt lim, smältlim? (om du av ngt anledning vill vikta om)

          Om jag retade mig mkt på obalansen så skulle jag t o m tänka mig att skära av buttdelen med ett rent snitt med en rakbladskniv och göra som ovan.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Tejp eller hättor är nog praktiskt men inte så snyggt. Pröva att hetta upp butten över kokande vatten (eller i vattnet, EVA tål nog det utan problem men limmet kan mjukna) så kanske du kan vrida loss buttdelen längst ut utan alltför mycket kraft.

            Då är nog klingans ände blottad för stoppa in lagom med bly och fixera med tejp runt blyet så det sitter "tight". Sen limmar du fast buttdelen med ett lagom starkt lim, smältlim? (om du av ngt anledning vill vikta om)

            Om jag retade mig mkt på obalansen så skulle jag t o m tänka mig att skära av buttdelen med ett rent snitt med en rakbladskniv och göra som ovan.
            Tack, ska se om jag lyckas hetta upp och få loss!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg

              Tack, ska se om jag lyckas hetta upp och få loss!
              Ja allt på egen risk men såsom ovan skulle iaf jag pröva med.

              Här en lite mer burdus metod med delvis annat syfte men som kan gå att applicera även för dig...
              https://www.google.com/search?q=tobi...tK1MOjLrM,st:0

              Kommentera


              • #17
                Jo, garantin på spöt försvinner ju med de flesta metoder utom tejp då…

                Kommentera


                • #18
                  Garanti har jag aldrig behövt åberopa trots spököp sedan tidigt 80-tal... Om man är orolig så kan man kanske 'utmana" spöt nu under garantin, innan ingrepp.

                  Kasta ordentligt med godkända vikter och håller den för det initialt så finns sannolikt inga "inbyggda" fabrikationsfel... fast nog har jag läst om spön vars topp plötsligt ett år efter köp går av vid ringa belastning, ursprungligt fabrikationsfel eller?

                  Vad händer om ett inlägg i en spöögla plötsligt släpper inom garantin ett år eller senare under reklamationstiden....ja inte beror det på att butten fick lite bly 6 månader innan... Men inte heller det scenariot har jag råkat.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    fast nog har jag läst om spön vars topp plötsligt ett år efter köp går av vid ringa belastning, ursprungligt fabrikationsfel eller?
                    Snarare handhavandefel, en inte helt ovanlig orsak till missöden.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                      Snarare handhavandefel, en inte helt ovanlig orsak till missöden.
                      Kan så vara, minns BFTs tidigare serie av lätta och omtyckta abborrespön men flera fick spöbrott på dem lite hipp som happ som det lät här på FS.

                      De var ovanligt lätta för sin klassning/längd och med fin (?) 40-t kolfiber vilket kanske gjorde dem ovanligt tunnväggiga och känsliga mot stötar, den av flera tillverkare ofta prisade nano-resinen till trots?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 022 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 383 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X