Jerkbait med haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait med haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Många svarar ju med egna erfarenheter som referenser... för mig funkade inte haspelrulle och jerkfiske, ENDE... Och jag tror inte han sparar mycket pengar om han ska köpa nytt! Vill han använda sin nuvarande utrustning.. visst kan han det, men risken är mycket stor att den inte pallar!

Självklart finns det de som jerkar med haspel, men då har de ju oxo utrustning som är avsedd för ändamålet..
    Senast ändrad av Grävlingen; 2008-01-19, 22:43.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
      Tja, är du inte van vid multi så spänner du dig lätt. Sen finns det ju alltid risken att mäska med multi om det är kallt ute och man är stel i fingrarna, höll själv på att göra det, drog iväg en fet BD och får tvärtstopp på multirullen, tappar greppet och greppar fort igen, 3 dm längre ner på spöt.
      Haspel håller man bättre tycker jag, man håller ju runt rullfoten.
      Många multirullar tar ju också stryk av jerkning, det är ett fiskesätt som sliter på grejorna vad du än kör med.
      jag spinnfiskar nästan uteslutande med multirulle men tyckte att haspel var bekvämare vid jerkfiske pga att man håller runt rullfoten. För att minska risken för att rullen skall rasa vid detta fiske har jag byggt om en ambasadeur. Denna rulle har en något kortare rullfot än en haspel men jag kan använda samma grepp. Enkelt förklarat så har rullfoten flyttats till ovansida på amban så rullen hänger under spöet. Nu snackar vi lågprofilsrulle på riktigt...

Kommentera

Björne, förstår inte alls kan du lägga upp en bild i fotoalbumet?
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Bild kommer så fort jag hittat kameran men det kan ta någon dag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
            Bild kommer så fort jag hittat kameran men det kan ta någon dag.
            Förklara gärna. Har svårt att tänka mig en Amba upponer.
            Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
              Förklara gärna. Har svårt att tänka mig en Amba upponer.
              Jag har sett bilder på samma lösning på havsfiskerullar för big game fiske.
              Tänk dig ( hemska tanke ) att du sätter bågfilen i en av dina ambasadeurer och sågar bort plattan som du normalt skruvar fast i spöet. Denna platta monteras på en fot, ca 25 mm hög som sedan monteras på rullens ovansida. Rullen är efter detta hemska ingrep således inte upponer utan har bara flyttat ner en våning..

När jag kastar så är rullen som vanligt över spöet ( upponer ) med den ända skillnaden att den sitter 25 mm högre än vanligt pga av rullfoten. När betet vevas in så är rullen under spöet så grepet om rullfoten är detsamma som med haspel. Detta kanske låter omständigt men jag slipper kramp i handen efter många timmars fiske.

Kommentera

Jag har sett bilder på samma lösning på havsfiskerullar för big game fiske.
                Tänk dig ( hemska tanke ) att du sätter bågfilen i en av dina ambasadeurer och sågar bort plattan som du normalt skruvar fast i spöet. Denna platta monteras på en fot, ca 25 mm hög som sedan monteras på rullens ovansida. Rullen är efter detta hemska ingrep således inte upponer utan har bara flyttat ner en våning..

När jag kastar så är rullen som vanligt över spöet ( upponer ) med den ända skillnaden att den sitter 25 mm högre än vanligt pga av rullfoten. När betet vevas in så är rullen under spöet så grepet om rullfoten är detsamma som med haspel. Detta kanske låter omständigt men jag slipper kramp i handen efter många timmars fiske.
                Ahaaaa! Du låter alltså rullen falla runt efter själva kastet så att den är under, Hmmm - Intressant teknik Inte så jäkla dumt. Vad har du för spö? Kan inte vara så skönt att få pistolgreppet rakt upp i handen.
                Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Spöet som används är ett modifierat spinspö partec norton där pistolgreppet av given anledning tagits bort. Spöet klarar förövrigt högre betesvikter än mitt shimano Beast Master som är klassat för upp till 140 g beten. Hoppas kunna återkomma med bilder i morgon.

Mvh Björn

Kommentera

jag spinnfiskar nästan uteslutande med multirulle men tyckte att haspel var bekvämare vid jerkfiske pga att man håller runt rullfoten. För att minska risken för att rullen skall rasa vid detta fiske har jag byggt om en ambasadeur. Denna rulle har en något kortare rullfot än en haspel men jag kan använda samma grepp. Enkelt förklarat så har rullfoten flyttats till ovansida på amban så rullen hänger under spöet. Nu snackar vi lågprofilsrulle på riktigt...
                    Eller så använder du ett jerkspö med ett tjockt handtag framför fullfästet och håller där. Många spön får bättre balans om man håller i främre greppet. Dessuto slipper du få ont i handen om du har små händer och hålla i en kall rulle.

Kommentera

Blir inte stativet rangligt om du sågar bort foten på amban? eller sågar du inte bort hela? svårt att komma åt med tummen när man kasta om plattan är kvar?
                      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02