Jerkbait med haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait med haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då kanske folk äntligen får användning av de vänstervevade missfostren
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
      Då kanske folk äntligen får användning av de vänstervevade missfostren
      Ähh du måste lära dig bli MULTIhänt
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Tycker det enda vettiga rådet är att killen skaffar sig en bra multirulle. Sedan ett hyssat spö, det behöver inte var något spö som klarar av de allra tyngsta pjäserna men ändå står palla en hel del.
        Det blir ofta så att om man börjar med en kitt av enklare modell och ett par beten., sen vill man köpa de där andra betena man sett polare ha mm. Då blir det ofta dyrare att köpa en ny utrustning och den första blir kvar i garderoben. Satsa på en multi, tycker det inte finns några fördelar med haspel alls för jerkfiske. Har du inte råd, vänta ett par veckor och köp något som du har råd med då. När det gäller märken mm finns en uppsjö av dem gällande spön, en ambasadeur är dock det enda som första multi för jerk-fiske. Lycka till i ditt fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Ähh du måste lära dig bli MULTIhänt
          Ingen sköter musen med vänstern och k_ken med högern som jag. Jag är minsann multirunkande
          Fabrikör Stava rules...

Kommentera

[QUOTE=Ambassadeur5000;329877]Ingen sköter musen med vänstern och k_ken med högern som jag. Jag är minsann multirunkande[/QUOTE

Click image for larger version

Name:	mus.jpg
Views:	1
Size:	3,2 KB
ID:	1755357+Click image for larger version

Name:	Amba.jpg
Size:	2,8 KB
ID:	1755358
            =Click image for larger version

Name:	Havsmus.jpg
Size:	2,8 KB
ID:	1755359
            Senast ändrad av Gotefunk; 2008-01-20, 10:02.
            Gå med i Göteborgs Fiskevänner
            http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Björne, förstår inte alls kan du lägga upp en bild i fotoalbumet?
              Bild är upplagd, klicka på mina bilder.

mvh

Kommentera

Jag körde länge med ett ganska lätt haspelspö och jerkade (aggresivt) med en liten Slider. Fungerade helt sjukt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bonaparte Visa inlägg
                  Jag körde länge med ett ganska lätt haspelspö och jerkade (aggresivt) med en liten Slider. Fungerade helt sjukt bra.
                  Jo det fungerar men det gör även en par slalomlagg från 1982 men det är svårt att kalla det carving för det.
                  Tycker nybörjare förtjänar bra råd från början, det blir ofta billigare samt bättre på sikt. Det finns nödlösningar för allt men det är inte optimalt. Jag började mitt jerkfiske redan 1996 och hade de rätta grejorna redan funnits då hafde det varit en grym fördel de första åren. Vi köpte på oss beten från staterna men hade fel spön mm. Visst går det med en slider men varför börja med att begränsa sig? Om jag och Buster hade haft rätt spön från början hade resan varit lättare. Nu var den förvisso rolig för det men jag tycker man skall ge sunda råd till en nybörjare.

Kommentera

haspel går hur bra som helst till jerkbait. flera beten går faktiskt bättre med haspel än multi. dessutom krävs absolut inte korta spön som 6 fot, det går utmärkt med 7-9 fots spön. däremot kräver vissa beten styva korta spön, men du får minst lika bra gång i ett 6 fots haspel som ett 6 fots multispö. satsa på en dyrare haspelrulle, shimano. 2000-3000 sek. det är faktiskt fler som jerkar med haspel än multi fast inte alla multifreaks kan tro det
                    Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jujje Visa inlägg
                      Hej, har en fråga, går det fiska jerkbait med haspelrulle?
                      Eller måste man köpa ett helt set för att man ska kunna testa detta?

Som ajg förstått det är det väl speciella jerkbait drag? Själv rycken måste du väl kunna göra med ett vanligt spö+haspelrulle?

Mvh
                      Jag är verkligen ingen rutinerad jerkfiskare men jag har pratat med en hel del med några riktigt duktiga.

Generellt om rullar: Du behöver ingen monsterrulle bara för att du kör haspel. Jag tycker att man bara behöver en monsterrulle när du:
                      1) måste ha mycket och tjock lina.
                      2) fiskar efter extremt starka fiskar
                      3) vill få till långa kast. Bred spole rekomenderas ofta av duktiga långkastare.

Gäddor är ju inte extrema fighters och fiskar du från båt behöver du inte kasta jätte långt. Man behöver inte heller ett kort styvt spö.

Några av våra bästa guider fiskar helst med styva 9-10' spön. Det finns det ju en del på haspelsidan. Enligt dem får man då möjligheten att göra lite längre ryck-dragningar med spöt vilket kan vara super effektivt.

Nu vet jag att smaken är som baken. Personliga preferenser och tekniker. Det finns säkert de som inte kan tänka sig att jerka med annat än 6' och multi.
                      Mete framför allt!
                      www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 233 visningar
                      0 gillar