Jerkbait med haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait med haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
    Chris, jag vet att de flesta pa kontinenten jerkar med haspel, men det ar knappast for att de ligger steget fore oss snarare tvartom. De ar helt enkelt inte vana att kasta multi som vi ar. Varfor vara bakatstravande? de flesta som jerkar eller spinnfiskar i sverige har ju gatt igenom haspel stadiet och kan darfor konstatera att det ar battre med multi. Detta har dock inte hant pa kontnenten.
    Menar du att de kontinentala sportfiskarna generellt är sämre än de svenska eller är det bara på de kontinentala spinnfiskarna? Har svårt att tro vare sig men jag kan ha fel. Om haspelanvändandet bara handlar om ett steg att passera på utvecklingsstegen är det ju direkt märkligt om det inte är på samma sätt utanför Sverige?

Jag tror det mera handlar mer om traditioner. Här har vi alltid haft en tradition av att fiska med multirulle.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarboden Ab Visa inlägg
      haspel går hur bra som helst till jerkbait. flera beten går faktiskt bättre med haspel än multi. dessutom krävs absolut inte korta spön som 6 fot, det går utmärkt med 7-9 fots spön. däremot kräver vissa beten styva korta spön, men du får minst lika bra gång i ett 6 fots haspel som ett 6 fots multispö. satsa på en dyrare haspelrulle, shimano. 2000-3000 sek. det är faktiskt fler som jerkar med haspel än multi fast inte alla multifreaks kan tro det
      Hej "Fiskarboden";

Hos Fiskarboden i Mariehamn köpte jag Ålandsdrag, Krokodiltackel och Päijännewobbler av Kurre Åkerholm (Fiskarbodens ägare) när jag hösten 1961 deltog i VM i gäddfiske. Under VM fiskade deltagarna utefter en lång strand med 20 meters markerade och utlottade zoner. 431 deltagare vill jag minnas att vi var. En kul tävling, men inte speciellt spännande för min egen del, eftersom min lott var rena sandstranden utan minsta lilla växtlighet. Jag blev diskad när jag vadade ut i vadarstövlar för att kunna kasta längre ut och utanför de andras strandzoner. En 4,8 kilos gädda tog jag på en Cisco Kid 621 (Black Silver) under tävlingen, men fick inte väga in den.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

benste,

De basta kontinentala (gaddfiskarna) fiskar oftast med multi. I varje fall Salmo Polackerna, Hollandarna mm osv. Den stora massan fiskar dock med haspel. Jag menar inte att vi ar battre, bara att de inte lamnat haspelstadiet pga av manga skal ett ar sakert tradition. Tror att fiskarna i sig ar lika bra bara att de anvander utrustning som kanske ar lite samre.

Kommentera

Har tagit kontakt med en fiskeaffär och bad dom lägga upp tre alternativ till mig inom en prisklass.
          Jag fick dessa
          Spö:
          R.T. Jerkspö - R.T. Jerk Extreme 180cm 60-115g

Rulle:
          Ambassadeur 5000 eller 6000 röd. Pris:1495 kr

Ambassadeur C3 5500 eller 6500. pris: 1849 kr

Ambassadeur Revo S. Pris: 1895 kr

Vilkenav dessa jekrrullar skulle ni satsa på? jag vill ha en som kommer hålla ett par år, jag fiskar kanske 30-50ggr/år.

Tacksam för svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jujje Visa inlägg
            Har tagit kontakt med en fiskeaffär och bad dom lägga upp tre alternativ till mig inom en prisklass.
            Jag fick dessa
            Spö:

Rulle:

Vilkenav dessa jekrrullar skulle ni satsa på? jag vill ha en som kommer hålla ett par år, jag fiskar kanske 30-50ggr/år.

Tacksam för svar.
            Hej namne,
            hur van är du vid att fiska med multi? Jag gillar C3:an då den inte har tumtangent, har för mig att rullgurun UT här på sidan också förespråkade tangent
            på rullgaveln då det är en mer rubust konstruktion. Personligen hade jag nog
            valt en Amb 6000 utan tumtangent och sedan bett UT uppgradera den.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
              Menar du att de kontinentala sportfiskarna generellt är sämre än de svenska eller är det bara på de kontinentala spinnfiskarna? Har svårt att tro vare sig men jag kan ha fel. Om haspelanvändandet bara handlar om ett steg att passera på utvecklingsstegen är det ju direkt märkligt om det inte är på samma sätt utanför Sverige?

Jag tror det mera handlar mer om traditioner. Här har vi alltid haft en tradition av att fiska med multirulle.
              Nej, jag tycker inte heller att jerk behöver betyda multi, ungefär som man i Sverige dömer ut teleskopspön för spinnfiske.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Hej namne,
                hur van är du vid att fiska med multi? Jag gillar C3:an då den inte har tumtangent, har för mig att rullgurun UT här på sidan också förespråkade tangent
                på rullgaveln då det är en mer rubust konstruktion. Personligen hade jag nog
                valt en Amb 6000 utan tumtangent och sedan bett UT uppgradera den.
                Hej Alex; Åratals fiske med multirulle har visat mig att tumtangent av plast i mitten på rullen håller inte lika länge som en frikopplingsspak eller -knapp på sidan ovanpå rullgaveln. Tumtangenten är bekväm, men fiskehumöret försämras när tumtangenten går sönder.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Ännu sämre OF, blir det när man frikopplar rullen vid mothugg då man sätter ner tummen. I min ungdom var jag med vid gäddmete då en kamrat gjorde mothugg på en fisk som tagit mörten, utan att ha rullen inkopplad. Jämmer och elände när en skalad mört kom upp till ytan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jujje Visa inlägg
                    Jag fick dessa
                    Spö:

Rulle:

Tacksam för svar.
                    Försök istället få fram en 5601 JB eller revo fast i nya Inshore modellen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                      Ännu sämre OF, blir det när man frikopplar rullen vid mothugg då man sätter ner tummen. I min ungdom var jag med vid gäddmete då en kamrat gjorde mothugg på en fisk som tagit mörten, utan att ha rullen inkopplad. Jämmer och elände när en skalad mört kom upp till ytan.
                      Hej Alex; Det är kanske sådant som kallas momentan Catch & Release idag?
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 326 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn