Klippa kroken i gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klippa kroken i gäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En krok i näbben stöts bort innan den rostar, tar ca 1v.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
      Menar du att experterna här på Fiskesnack ljuger som påstår att gäddan dör bara man tittar fel åt den under upptagningen, eller har fel färg på stövlarna, eller använder tygnät istället för plastnät i håven, eller ätit mackor med pastrami och inte medwurst innan de givit sig ut och fiskat?

nej det tror jag inte på

Du gör dig bara ännu dummare? Vad har du emot att personer utvecklar sitt C&R tänkade och försöker sprida det?

Det tjänar både du jag och fisken på, men du är väl inte smart nog att förstå detta.

Det du tycker "går till överdrift" är du för dum för att se att det faktikst kan spela roll?

Som Jenk säger, i många fall är det väldigt mkt bättre att klippa en krok än att ens börja försöka lirka ut den. Bara in med en ordentlig tång och knipsa, supermsidigt.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Du gör dig bara ännu dummare? Vad har du emot att personer utvecklar sitt C&R tänkade och försöker sprida det?

Det tjänar både du jag och fisken på, men du är väl inte smart nog att förstå detta.

Det du tycker "går till överdrift" är du för dum för att se att det faktikst kan spela roll?

Som Jenk säger, i många fall är det väldigt mkt bättre att klippa en krok än att ens börja försöka lirka ut den. Bara in med en ordentlig tång och knipsa, supermsidigt.

Det kanske var lite ironi i hans inlägg om hur viktigt det är att alltid ha med sig alla verktyg som behövs enligt vissa.

Det jag undrar över är överlevnadsmöjligheten vid denna typ av C&R och inte vilket trauma en gädda kanske uttsätts för.

Alltså inte hur man helst ska behandla en gädda men vad den klarar av och då vad som är bäst, slita sönder delar av magmunnen (heter det så?) eller klippa linan och låta kroken sitta kvar.
        Eller ska man bonka den?

Vad tror du Flodenbanan?
        Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
          Det kanske var lite ironi i hans inlägg om hur viktigt det är att alltid ha med sig alla verktyg som behövs enligt vissa.

Det jag undrar över är överlevnadsmöjligheten vid denna typ av C&R och inte vilket trauma en gädda kanske uttsätts för.

Alltså inte hur man helst ska behandla en gädda men vad den klarar av och då vad som är bäst, slita sönder delar av magmunnen (heter det så?) eller klippa linan och låta kroken sitta kvar.
          Eller ska man bonka den?

Vad tror du Flodenbanan?
          Hoppas att jag aldrig kommer att behöva välja mellan de alt. Alla fall är unika, men hade antagligen klippt tafsen?

Alt. lirka ut krokarna finns ju inte? Isf klipper man av dem och är rädd om vad som verkar vara en väldigt känslig del av gäddan.

Hör också till skaran som fått fiskar med "svalda" krokar och någon meter angellina hängades ur käften, hur nu en 4a kgs kan spräcka en sådan? Verkade som den åt och mådde bra, men det är klart att man bara märker den delen när man fiskar. Dom som ligger döda på botten ser man ju aldrig. Samma sak med trasiga gälbågar, har fått en sådan fisk också, men vad säger därmed att "alla" sådana fiskar överlever, att det inte är bara är 1%, den procenten som man fångar?
          sigpic

Kommentera

Flodebanan, man kan kanske tänka sig at sjuka gäddor borde vara mindre selektiva när de jagar och därmed lättare att kroka, så återfångster av tidigare fångade gäddor kanske inte innebär att de mår bra men detta kan man nog bara spekulera i.
            Ola

Kommentera

självklart var det med stor ironi jag skrev mitt inlägg, trodde även att mina överdrivna exempel skulle stryka under det faktum extra mycket :-)

Min åsikt om c&r är att ser gäddan ut att kunna klara ett tillbakasläppande så hoppas jag hellre på att den överlever än att bonka den.
              Att andra skriker 'djurplågeri!!!' när de ser en bild där lite blod rinner ut ur gälarna får stå för dem men där anser jag att de kan hålla sina tankar för sig själva.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                självklart var det med stor ironi jag skrev mitt inlägg, trodde även att mina överdrivna exempel skulle stryka under det faktum extra mycket :-)
                Snarare sarkasm...
                sigpic

Kommentera

Men gud, skärp dig och sluta leta folk att reta upp dig på helt utan anledning!
                  Går du in för att förstöra så många trådar du kan med dina spydigheter?

Ska du vara petig så faller detta enligt mig mer under satirisk än både ironi och sarkasm.

Så sluta nu trolla efter uppmärksamhet och lär dig att allt inte är på blodigaste allvar.

Kommentera

I somras så gick linan av när jag drilla en stor gädda när jag meta.
                    Dagen efter metade jag på exakt samma ställe och fick napp igen, till min stora förvåning så va det samma gädda då jag tappat dagen innan då en bit av min tafs hängde ut ur munnen.
                    Nu till problemet gäddan hade svalt både gårdagens och dagens nedersta trekrok.
                    Jag kämpade ett några minuter med att försöka komma ner i svalget/magen med min långa tång men insåg att krokarna gick inte att få upp igen.
                    Så jag klippte av taffsarna så nära svalget jag kunde och lätt den simma tillbaka.

Kändes taskigt att bonka den "för att det skulle va synd om den" när jag tror det finns goda chanser att den klarar sig.
                    ps. har fått upp ett tiotal gäddor på samma ställe efter åt men aldrig denna igen.....
                    www.brinksfiske.blogg.se

Kommentera

Har ju inga vetenskapliga belägg för det men det känns högst sannolikt att en gädda tar mindre skada om man klipper av kroken så nära som möjligt och tar bort så mycket av kroken som möjligt än om man börjar lirka och riva upp sår i svalget, dessutom har fisk en otrolig förmåga att stöta bort föremål i käften som krokar.

En åtgärd som jag tycker underlättar urkrokning är att klämma in hullingarna eller helt enkelt klippa/slipa bort dem, men även hullinglösa krokar är ett bra alternativ att byta till när man ändå byter krokar på ett bete, ökad risk att tappa fisk pga detta har jag inte märkt något av och även om jag tappar någon fisk mera pga detta ibland så väger fördelarna över.

Det är väldigt sällan som man inte på ett enkelt sätt kan "backa" ur kroken utan minsta motstånd när den inte har någon hulling som gör motstånd och det blir oftast bara ett obetydligt litet rött stickmrke kvar där krokspetsen satt och oftast inget blödande.

My 2 Cent

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 208 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard