Furu till Jerkbait tillverkning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Furu till Jerkbait tillverkning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Furu till Jerkbait tillverkning?

Furu till Jerkbait tillverkning? Funkar det?

hög flytkraft = mer bly
    mjukt trä = lite känsligare

Har iofs aldrig provat men det är vad jag tror...
    SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

alla träslag funkar!

Kommentera

Dom som jag håller på med nu (det är mina första) gör jag i furu. Men man behöver som sagt väldigt mycket bly.. Dom är rätt så mjuka också, men då har jag iofs inte lackat dom.. Kan rekomendera ek istället, låg flytförmåga och hårt.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

finns en hemsida om ämnet : lurebuilding.nl tror jag att det är!
          SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

furu är bra. kärnfuru med täta årsringar. vi jobbar fram våra beten i 150 årig kärnfuru och det funkar mycket bra, dessutom ganska billigt. finns snart till för allmänheten, till bra pris, i stor skala efter längre tid av lyckat testfiske.

Kommentera

Furu är jäkligt smidigt om man bor i en liten lägenhet och måste bygga om köket för att ha nånstans att latja.. Det är lätt att såga med en vanlig handjagad kontursåg, sen täljer man lite å går på lite med raspen. Problemen är som nämnts tidigare atte krävs en hejjans massa bly jämfört med ek, men för mig som nybörjare är det väldigt mycket mer lättjobbat. Det blir ändå inte så tokigt sen när man har låtit det suga upp linolja.
              När drar vi?

Kommentera

Låt betena suga upp ordentligt med linolja och företrädesvis rå kallpressad linolja så får du fullständig genomträngning. Sedan är det inga problem att vikta betena. Furun bör vara av det mer tätare slaget. Ibland har jag fått tag i furu som har så täta årsringar så de inte ens går att räkna, det är kvalite det!

MVH Jari Aalto Jaraal

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
                Furu är jäkligt smidigt om man bor i en liten lägenhet och måste bygga om köket för att ha nånstans att latja.. Det är lätt att såga med en vanlig handjagad kontursåg, sen täljer man lite å går på lite med raspen. Problemen är som nämnts tidigare atte krävs en hejjans massa bly jämfört med ek, men för mig som nybörjare är det väldigt mycket mer lättjobbat. Det blir ändå inte så tokigt sen när man har låtit det suga upp linolja.

Kommentera

Jasså du kör med rå linolja, där ser man. Jag var helt säker på att jag körde kokt å balsamterpentin när jag gjorde knivar när jag va liten så jag har kört på det. Men är rå bättre?
                  Vad beror det på å vad är skillnaden? Längre härdningstid? (Kan man säga att linoljan härdar, eller torkar den?)
                  När drar vi?

Kommentera

pepp-robert: Jag började själv i den ändan med linolja och terpentin precis som många har gjort och gör. Sedan började jag att ifrågasätta huruvida det verkligen behövs lösningsmedel över huvudtaget i linoljan och testade det med goda resultat. Dvs jag körde med kokt linolja utan terpentin. Jag gick sedan vidare utvecklingen när jag fick veta att den kokta linoljan inte är riktigt "ren" det verkar alltid finnas något "shit" i alla produkter. Då kollade jag upp den råa kallpressade linoljan. Den råa linoljan i den renaste form har de absolut minsta molekylerna dvs ger den bästa inträngningen och den är verkligen ren. Den råa linoljan har längre härdningstid men vem har bråttom? Det finns så mycket olika oljor idag och jag har kollat upp rätt många. Det finns tillochmed en specialbehandlad linolja som yttorkar på 48 timmar enligt fabrikanten och den är väldigt dyr och innehåller någon form av lösningmedel eller vad det nu var, jag orkade inte bry mig. Jag kör på med den råa kallpressade linoljan.

MVH Jari Aalto Jaraal

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
                    Jasså du kör med rå linolja, där ser man. Jag var helt säker på att jag körde kokt å balsamterpentin när jag gjorde knivar när jag va liten så jag har kört på det. Men är rå bättre?
                    Vad beror det på å vad är skillnaden? Längre härdningstid? (Kan man säga att linoljan härdar, eller torkar den?)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    369 594 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo