Vårfiske :D - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårfiske :D

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vårfiske :D

Hejhej.
    Jag har läst runt här på FS ett tag och märkt att nästan alla använder jerkbait när de drar upp gäddorna. Själv har jag inget jerkspö eller utrustningen, men ett normalt haspelspö, något lätt. Jag har fiskat länge, i en relativt stor sjö. Men utan så mycket till resultat.. ett par snipor då och då kan haka på, men knappt någe annat. När jag står still i båten och kastar får jag aldrig, Aldrig något alls

Så jag måste förbättra mina kunskaper om vart fan man hittar dem, ursäkta språket där Vassruggar? oki.. Jag låter alltså draget landa alldeles intill vasskanten och sen veva hem den med oregelbundna ryck och dylikt? oki, Men om jag inte har nå jerkbait utrustning? Vad är ett måste i betesväg? Ska jag satsa på wobblers lr skeddrag? Jag är ute efter något som är likt jerkbait, men ändå inte.. svårt att förklara. Har hört talas om dessa Zalt, är dessa vanliga wobblers?

Är jättetacksam för alla seriösa svar jag får snart är ju leken över och då måste jag vara förberedd! jäklar, ankare måste fixas också..
    Jaja, vad säger man nu igen? SKITFISKE på er

EDIT: Vart kan man köpa dessa grejor som jag förhoppningsvis får som förslag från er?
    Senast ändrad av grodfot; 2008-05-06, 17:07.

Alltså en vanlig wobbler går att jerka! Fiska dem bara riktigt långsamt nu på våren! Swim Whizz och Bomber beten gillar jag, men annars kör jag ju precis som alla andra med jerk!

Med risk för att bli lynchad så vill jag påpeka att jerk är en smula överskattat, ofta funkar ett klassiskt skeddrag nästan lika bra! Det handlar om att variera sig, våga byta, testa det som verkar minst troligt! Jag har exempelvis fått gädda på ett bete med djupet ca 2m där det är ca 20m djupt!

Du kanske letar på fel ställe, testa lite djupbranter eller varför inte en åmynning?
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag jerkar också (precis som Grävlingen) till 90 %, men det finns massor med andra beten som många gånger kan fungera lika bra. Som du själv nämner är Zalt ett super gäddbete. Även de som Grävlingen talar om är bra. Andra bra "vanliga wobblers" är westinare i olika storlekar, Nils Master och 4 Play, för att bara nämna några... Många gånger tycker jag färgen på betet man väljer är viktigare än själva betet i sig.
      Nere i Skåne (där jag håller till) är det ett litet tag sedan leken var över och de sista gångerna jag varit ute på sjön har gäddorna stått lite djupare i anslutning till grynnor och branter utanför vikarna. Bra beten för att komma åt fisken då är olika slags jiggar och mjukisbeten.

Lycka till!

Kommentera

Testa lilla modellen av buster jerk, jag har inte provat den själv, men det är ett litet jerkbete som man både kan jerka och bara veva in, har jag hört. T.ex veva några vevtag, rycka, vevstopp.. veva, o.s.v, borde funka med vanlig haspel-utrustning.
        Annars kan du satsa på t.ex zalt eller nån annan trevlig wobbler, skeddrag eller mjukbete!
        Lycka till!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Oki måste testa. så jerka med vanliga drag fungerar det också? Veva långsamt med oregelbundna små spasmryck? problemet är, antar jag, att jag inte vet var jag ska fiska jag ska testa det ni har sagt. MÅSTE fixa ankare :S och sjökort, för jag vet verkligen inte var alla djupbranter och grynnor håller hus

tack för svaren

Kommentera

Jag har ingen jerkutrustning men en salmo slider flytande (45g?)
            Den går jättebra att jerka med ett vanligt spö och haspelrulle. Jag har ett 9fot 15-50g spö.

Var med en kompis på hjälmaren i söndags.
            Jag fick 7gäddor på slidern och han en (tillslut) på en vibrax spinnare.
            Han provade skeddrag, wobblers och spinnare, men dom högg bara på min slider.

Jag har inte riktigt trott att jerkbait kunde vara så bra som många påstått innan, men nu börjar man fundera.

/Robert

Kommentera

Jasså där ser man! några förslag på en bra webshop där dessa finns till ett rimligt pris? jag har faktiskt funderat på en slider undrar bara vilken färg.

Kommentera

Ursprungligen postat av grodfot Visa inlägg
                Jasså där ser man! några förslag på en bra webshop där dessa finns till ett rimligt pris? jag har faktiskt funderat på en slider undrar bara vilken färg.
                Gällande färger så finns det nog inga "superfärger" som funkar överallt, utan du får helt enkelt testa tills du hittar nån färg som verkar funka bra. En grundregel är ju dovare färger i klara vatten, och kanske lite skrikigare i grumligare vatten. Men ing regler utan undantag!
                Men det viktigaste, tror jag, är att man själv tror på färgen!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Oki jo det där med färgerna hade jag hört Var nere nu och köpte en popper samt ett atom skeddrag.. hade ju inga sådana.. vi får se om dem kan bringa lite tur

Kommentera

Jag undrar om det går att fiska gädda sena vårkvällar? som ikväll ska ut nu snarrt. tror det lär fungera

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    369 785 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo