Vårfiske :D - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårfiske :D

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu jäklar... Vassar, måste vara det mest j*vliga stället att fiska på.. har aldrig fått en enda fisk genom att kasta utanför en vass.. är det inte där de skall stå? testar jigg, wobbler, skeddrag.. allt förutom jerk..
    och djupbranter ska vi inte prata om. känns som att sitta i en gummibåt ute på atlanten och flugfiska efter valhaj.. helt dött :/ Tror jag har stått på de flesta ställen i hela sjön i flera timmar utan resultat.. på tre dagar kanske man får en gädda, och då är man glad

just nu nöjer jag mig med att stå på min stenudde och spinna abborre..

enormt tacksam för seriösa svar

Kommentera

Ska du fiska Gädda köp en lite jerkbait (eftersom du fiskar med haspel) själv fiskar jag endast med små jerkbaits i märket buster http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=134809
      men ska du jerka så krävs det antingen en jerkutrustnign för tusentals kr eller en enkel haspelutrustning, det ända du behöver tänka på om du ska jerka med haspel är att använda kort kort spö och ganska styft spö 5-6fot och betesvikt för 40gr+ funkar fin fint.

Just nu när det är varmt i vattnet står smågäddorna inne vid land så det är bara att kasta i närheten av näckrosbälten,stenar,buskar allt som ligger eller ger skugga i vattnet.
      Dom större gäddorna som är lite svårare att komma i kontakt med är ute på djupare vatten oftas längre ut på sjön, Trolling med vobbler tidig morgon eller sen kväll eller natt bör man lägga sin tid på.

Flesta beten funkar, det handlar mer om farten på tidiga våren ska man fiska sakta sakta ibland ootroligt sakta medans sommarn kanske man bör öka farten.

Men om du inte får nåt på spinnfiske kanske mete är nåt att testa? (sök för enkla tips)

Fiskar du i ett vatten med grumligt eller klart vatten ?

Klart gäller Naturliga färger mörkt husmusfärgat vatten gäller gälla färger, orange funkar fin fint.

Tid nog så kommer du få fisk

Kommentera

jag kör trolling med wobbler hela dagarna känns det som, ger oftast en liten gädda kanske, drygt kilo
        måste testa mete, verkar kul fungerar det om man ställer sig vid en djupbrant? det vore väl ett bra alternativ.. går det även att kasta där?

Kommentera

Jadå sätt på en Jigg så ska det funka fin fint.

Glöm inte att justera djuper på metet bara fiska betet strax ovan botten ca metern brukar funka för mig.

Kommentera

oki har köpt större ankare nu så nu blir det ut och nöta nöta dessutom har jag hittat ett nytt spö 80-150g för 500;-.. det måste vara billigt va? så nu tänker jag börja jerka.. tänker köpa någon BJ lr så och börja testa, tänkte använda min vanliga haspel till att börja med, men den är relativt liten :/ så jag vet inte hur det funkar..

Jerk finns ju i båda flyt och sjunk va? så man jerkar alltså på samma ställen i vattnet som med vanliga drag? dagens fråga

Kommentera

Sålänge det är styft och kort spö så ska det gå att jerka med detom det är längre än 7ffot skulle jag köpa nytt.

Jerkfiske bedriver du i princip på samma plats.

Kommentera

Jerk finns i både flyt och sjunk. Om du inte redan har det så kan det vara bra att spinna på flätlina på din rulle. Några pratar om att jerkbait är överskattat. Det tycker inte jag. Jag tycker att det är effektivt, men framförallt så tycker jag att det är mycket, mycket roligare än att stå och kasta med vobbler eller skeddrag.

Kommentera

Prova köpa en Bull dawg om du ska fiska gädda med mjukbete.

Kommentera

Will do men nu har jag inte ens ett vanligt spö längre:/ så först blir det att inhandla ett sådant.. hade tnkt mig ett 10-40g spö. ungefär.. vet ni var man billigt kan få tag på ett? jag är inte så haj på nätbutiker ännu

tacksam för råd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 567 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo