Gädda tog storlommen?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda tog storlommen??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ampo Visa inlägg
    Att öringen äter lemmel vet jag! Har rensat några med det i magen...ska gräva lite i burken och lägga upp bilder på det.
    Hehe så kan man ju få reda på det förstås. Vilken nöt man är :-)
    När drar vi?

Kommentera

Visste inte att öringen åt lämmel. Men nu vet jag att gäddor äter storlomm och änder också.

Kommentera

Är det någon mer som har sett någon fisk som tagit en annan varelse? ( utom fisk )

Kommentera

Här har du en länk till en annan tråd om människor som attackerats av gädda.
          http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?p=136025

Kommentera

Bäckröding som ätit skogsödla och nån liten fågelrackare (hittade bara rester i magen av vad som var en liten pippi). Skogsödlan var modell fullvuxen, 15cm Den var antagligen trött på det dåliga utbudet av krubb.

Kommentera

brosan fick en 8kg:s gädda för några år sedan med en and i magen, fötterna stack upp i munnen fortfarnade. Den togs på en rödvit Hi-lo

ska ha bilder på den , måste leta ...

Kommentera

Ursprungligen postat av ackeliba Visa inlägg
                Idag hände nog den märkligaste saken som jag varit med om i mitt fiskarliv. Jag åkte ut på sjön kl 8.00 för att ta ett pass med jerkfiske. Vattnet var helt spegelblankt, så det räckte att ha elmotorn på första växeln. När jag var mitt ute på sjön så såg jag en storlomm, mellan två öar. Jag var ändå på väg dit för att fiska, så jag tänkte att jag skulle ta mig så nära lommen jag kunde. När jag var 40-50m från den så bara sögs den ner i vattnet med magen före, samtidigt som den skrek. Den dök alltså inte, eftersom att den bara försvann rakt ner. Jag ringde till min pappa direkt för att fråga honom om han hade sett någonting liknande. Det hade han ju såklart inte, så han ringde någon djurexpert och frågade om vad det kunde ha varit som hänt. Experten sa att lommen aldrig skulle kunna göra så. Det måste alltså ha varit en monstergädda som tog den. Har ni varit med om någonting liknande?????
                Hej Ackeliba; Jag har aldrig sett en gädda ta annat än and- och sothönsungar. Däremot har jag vid flera tillfällen sett minkar som tar vuxna ejdrar och änder rakt underifrån. Minken tar ofta vuxna sjöfåglar rakt underifrån och dyker med dem för att de snabbt ska drunkna och bli mer "ätvilliga".
                Save the Big Ones for me!
                Old Firehand

Kommentera

Coolt! Jag tycker inte att det låter otroligt ifall en gädda på 15pannor skulle kunna ta en storlomm, MastaPikes 11kilosgädda som har ett hyffsat huvud mätte vi till att den kunde öppna munnen ca 40cm!
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Ackeliba; Jag har aldrig sett en gädda ta annat än and- och sothönsungar. Däremot har jag vid flera tillfällen sett minkar som tar vuxna ejdrar och änder rakt underifrån. Minken tar ofta vuxna sjöfåglar rakt underifrån och dyker med dem för att de snabbt ska drunkna och bli mer "ätvilliga".
                    Save the Big Ones for me!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com
                    Tjenare Eldhanden,

Det där låter ju som en rimligare förklaring än gädda på min knipa. Det känns som en helt sjukt stor muns-bit för en gädda. Ungar har jag sett försvinna i sjöar där jag är rätt säker på att det inte finns nån större mängd mink, men knipan var ute vid kusten norr om Umeå där det iaf under den här tiden fanns sjuka mängder mink.

/Rob
                    När drar vi?

Kommentera

En gång såg jag en gädda som FÖRSÖKTE ta en storskrake. Den misslyckades dock men det var ett jäkla liv, något mer än att den "sögs ner..."
                      Coolt att de ger sig på så stora djur... men egentligen är det ju bara logiskt. Mycket mat på "liten" ansträngning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 246 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B