vass teknik till abborre ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vass teknik till abborre ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vass teknik till abborre ?

Har ni någon speciell teknik som genererar mycket abborre ?

Säg gärna vad ni kör med som tex , mete,spinnfiske osv och om det funkar bra ..

Tack på förhand ! skriv för glatta liv

Mycket abborre då tycker jag man ska köra jiggfiske med exempelvis små relax- eller twintail jiggar!

Vill man ha stora så meta med löja eller liten mört. Ibland om man har svårt att hitta dem kan man flötestrolla!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
      Mycket abborre då tycker jag man ska köra jiggfiske med exempelvis små relax- eller twintail jiggar!

Vill man ha stora så meta med löja eller liten mört. Ibland om man har svårt att hitta dem kan man flötestrolla!
      Kör du bottenmete då ? levande bete ?

Kommentera

Vill man ha många borrar är nog pimpel det bästa, även då det inte finns is. Min morfar körde ofta med bergman och lövmask från båt.

Fast det är väl roligare att försöka få stora? Håller med om att mete är det som gäller i så fall.

Kommentera

Mete med levande bete är nog det mest effektiva om man är ute efter dom lite större borrarna. (gäddvarning)
          Vill du få mycket med borrar så ska du satsa på vanlig mask. Kan hända att en större slinker på.
          Annars trolling med mindre levandebete, fungerar ypperligt! gäddvarning här
          Vill du fiska aktivt är jigg/spinnare det du är ute efter.

Men mete är nog det jag rekommenderar allra mest. Har funkat bäst i dom vattnen jag kört borremete.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
            Har ni någon speciell teknik som genererar mycket abborre ?

Säg gärna vad ni kör med som tex , mete,spinnfiske osv och om det funkar bra ..

Tack på förhand ! skriv för glatta liv
            Superfiskaren; Den vinnande teknken heter jigfiske! Jigfiske med 7 grams och 10 grams jig, gul dubbelstjärt och rött jighuvud fyller "stora säcken" med abborre på en dag! I vissa sjöar går vit, rosa, brun eller svart dubbelstjärt lika bra. Teknik: Kasta ut ett långt kast. Se på linan hela tiden. Ögat är snabbare än handen! Linan är spänd så länge jiggen sjunker mot botten. Räkna långsamt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 osv. När jiggen tar botten slackar linan. Lyft upp jiggen från botten med ett kort och snabbt uppåtryck. Fiska vidare med ryck, paus, ryck, paus tills Abborren tar jiggen. Variera tekniken med korta ryck, långa ryck, korta pauser och längre pauser mellan rycken tills du hittar dagens melodi. Abborren står inte alltid på botten. Därför är det bra att räkna när jiggen sjunker för att ha ett någorlunda begrepp om hur nära botten jiggen är när du börjar pumpa in den.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Jag har upplevt att i vatten där det finns gott om kräftor så funkar en stor dubbelstjärtad svart jigg allra bäst! Jiggen ser ut som en liten kräfta och man ska fiska den långsamt med små studsar fram över botten!
              Abborre älskar nämligen kräftor!

Flötmete eller botten mete med betesfisk är oxå riktigt bra! Ofta högre snittvikt!
              Om du fiskar från båt så lokalisera dem med en jigg och gå pröva sedan en större shadjigg på ca 10cm. Får du lite större fiskar då så kan en betesfisk vara riktigt giftigt!

Lycka till!
              Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Jag kör i regel med levande löja & mört men död funkar oxo! Jag kör både botten och vanligt flötmete, beror lite på situationen. Lyckas jag verkligen lokalisera dem kör jag botten annars så blir det flötmete som får driva långt över grynnor med vinden. (kör med haspelspö)

Är det ingen vind kan man köra flötestrolling, bara att tackla betesfisken i "överläppen"
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Om du är intresserad av flötestrolling efter borre så kan jag rekommendera dig att skaffa förra numret av fiskefeber...Där finns en artikel om just detta fiske.
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                    Är det ingen vind kan man köra flötestrolling, bara att tackla betesfisken i "överläppen"
                    Vad kör du för ''rigg'' då? Bara ett flöte, litet sänke och krok?
                    Inget liv utan fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 313 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo