multi - haspel..... fördelar nackkdelar osv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

multi - haspel..... fördelar nackkdelar osv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• multi - haspel..... fördelar nackkdelar osv?

ja ni kanske fattat ska jag köpa nya rullar och vill veta fördelar nackdelar med respektive rulle! vilka är bäst till mete, spinn, trolling osv? svårast att lära sig kassta med? kasstar längst med?
    Bäsrt totalt? ja ni fattar väll! berätta allt ni kan om dem ungefär
    varför nappar det aldrig?

Generellt kan jag säga att haspeln är bättre när betet är i luften och multin rockar när det är i vattnet för att inte tala om när du har fisk på.

Ul är haspelfiske. Än så länge. Det börjar komma ut multirullar på marknaden som klarar att kasta ut mycket lätta beten mycket långt.
    Från vikterna 7g och uppåt är det mest en smaksak. I motvind kan haspel vara enklare att kasta med men en rätt inställd multi är i det flesta fall en bättre fiskerulle om du prioriterar känslan av att ha kontroll över vad som händer med betet.
    När du börjar hiva iväg ordinära gäddbeten är de i kastlängd jämförbara men du har klart bättre kontroll när du vevar in, både bete och fisk med en multi.

Så om du låter betet vara mycket i luften är haspel att föredra men om du brukar låta betet få sin tid i vattnet, ja då är det multi som gäller.

Vid mete har multi inte riktigt slagit igenom. Jag vet inte riktigt varför. Kan kanske ha att böra med att rullen sitter på ovansidan och att spöet därför ligger upp och ner i spöhållarna. Eller så är det tradition. Fiske är ofta mera tradition än kunskap. Hittar jag en liten multi med lättspinnande spole och en sån funktion att man kan backa ut lina i strömmarna (trotting) kommer jag att pröva den på mitt matchspö.
    Senast ändrad av BeBest; 2003-11-25, 11:49.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tjaa...vad säger man. En haspel anses väl vara mer "allround". Passar bra till det mesta och är väl att föredra till lättare fiske och kastmete. En multi funkar bättre till lite tyngre beten (dock ingen regel, finns utmärkta multisar även för lättare fiske). En haspel är klart enklare att hantera, men personligen tycker jag att en multi ger mer känsla och kontroll när man väl lärt sig. En multi håller generellt sett en högre kvalité. Har du råd, skaffa en av varje så har du utrustning som täcker det mesta. Vem som kastar längst?, det beror på vilka rullar som jämförs, spön, beten, lina, motvind eller ej, van eller icke van mm mm.

Kommentera

Oj BeBeast du hann visst före..

Kommentera

aa klassisk fråga. Själv så köpte jag min första multirulle för 6 år sedan för att jag ville prova, detta är något jag aldrig har ångrat.

När jag fiskar så blir det mest gädda & gös, och då är multin rent överlägsen. Tycker att den dängar en haspel 200ggr om i spinn, mete och trolling, tycker synd om folk som inte har upptäckt multin än.

Kontrollen över en multi är oftast total, man kan verkligen känna minsta pet på draget. Men det bästa utav allt är att dom ofta går spå fint, lent som silke, det värsta som finns är tröskverksrullar som hackar och gör ljud då tröttnar man snabbt på fisket.

Angående kastteknik så lär du dig snabbare än snabbast, innan jag hade multi så provade jag en polares, gick hur bra som helst. Det är bara att ha bromsen lite hårdare ställd i början för då slipper man skatbona. Sen så är det svårare att få skatbon med superlina också, mycket lättare med nylon vilket man aldrig använder.

Skall du fiska med beten under 10g så köp en haspel, 10g+ multi.

Kommentera

Vid grövre fiske är oftast multi bättre,tycker jag.Jag använder ofast multi vid fiske efter grov gädda och gös.
            Vid abbore fiske är nog haspel bättre,men jag har även fiskat abbor med multi och det funkade bra så.
            Jag tycker man får ut mer av multi fiske,mer känsla när betet är i vattnet men också när man drillar fisken!!!!!!
            Från killen med Dragen

Kommentera

Re: multi - haspel..... fördelar nackkdelar osv?

Ett tips är att söka i forumet på "multi" gav en väldans massa träffar bla dessa...

BJ@

Kommentera

har inte fiskat allt för mycket med multi- men den största fördelen jag har märkt är att den är mycket lättare att få stort "skatbo" med. vad det nu ska vara bra för
                Bajen forever!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 690 svar
                373 362 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo