Vård av Ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vård av Ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vård av Ambassadeur?

Tjena alla glada ismetare!

Snart börjar ismete säsongen igen. Jag längtar redan!

Nu är det så att jag har en Ambassadeur UC 4601C och jag hade planer på att göra en service på den så att den fungerar klockrent i vinter.

Är det någonting man vågar ge sig in på? Alltså om jag skall öppna den och så? Hur svårt är det att plocka ihop allt sedan? Om man är någorlunda händig eller är det bäst att låta över det till proffs?

Ni får jätte gärna komma med tips vad jag bör tänka på?

Man vill inte sitta där med 1000 delar och bara se ut som ett fån...
    48
    Självklart, det klarar vem som helst!
    33,33%
    16
    Nej, du är för dum!
    18,75%
    9
    Ja, med lite tålamod!
    47,92%
    23

Re: Vård av multirulle?

Originally posted by Stizo
    Tjena alla glada ismetare!

Snart börjar ismete säsongen igen. Jag längtar redan!

Nu är det så att jag har en Ambassadeur UC 4601C och jag hade planer på att göra en service på den så att den fungerar klockrent i vinter.

Är det någonting man vågar ge sig in på? Alltså om jag skall öppna den och så? Hur svårt är det att plocka ihop allt sedan? Om man är någorlunda händig eller är det bäst att låta över det till proffs?

Ni får jätte gärna komma med tips vad jag bör tänka på?

Man vill inte sitta där med 1000 delar och bara se ut som ett fån...
    Stizo; prova ett PM till Rudan...min rulldr iaf
    Tror säkert du får svar på din frågor från R.
    Kråkan

Kommentera

Klart att du fixar det, inte så svårt om man tar det lite easy de första gångerna. Kolla på www.fiske.nu under "fräcka fisketips". Där finns en utmärkt guide. UC-rullar och övriga Ambisar av Classic-modeller är rätt enkla inuti. Betydligt enklare att serva jämfört med de flesta haspelrullar...kolla även in http://www.heartlandtackleservice.com/ under rubriken "Articles" där finns en guide till "Basic ABU service" med bilder och förklarande test...bara att hugga in.

Kommentera

Är det något som inte är bra med rullen som den är?
        Att göra en fullständig service kanske inte är nödvändigt.
        Men att du klarar det tror jag nog. Skulle det skita sig fullständigt kan du alltid konsultera mig.

Kommentera

Spelar ingen roll om du skruvar i sär en cykel eller en ambis. Det finns åtminstone en princip som gäller. Lägg prylarna i samma ordning som du tog ur dem! Sen är det bara att börja bakifrån!

Vissa prylar kan vara lite trixiga men du kommer på hur du ska fixa dem också. Ofta räcker det med lite olja på dreven när det är kallt. Alltså hoppa över de lite trixiga fjädrarna till tangenter och så.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
            Spelar ingen roll om du skruvar i sär en cykel eller en ambis. Det finns åtminstone en princip som gäller. Lägg prylarna i samma ordning som du tog ur dem! Sen är det bara att börja bakifrån!

Vissa prylar kan vara lite trixiga men du kommer på hur du ska fixa dem också. Ofta räcker det med lite olja på dreven när det är kallt. Alltså hoppa över de lite trixiga fjädrarna till tangenter och så.
            Japp annars ligger det alltid nån del kvar när allt är ihopplockat.

Låg viskositet på oljan gör rullen lättvevad. Sen att man får olja lite oftare får man ta.

//K
            BJ@

Kommentera

UC rullarna är det nog inga problem att plocka isär. Själv har jag tagit mig vatten över huvudet 2 ggr när det gäller service, en gång för 6 år sedan plockade jag isär min rocket felaktigt så att grejerna sprätte iväg i den, det tog 1 vecka att få ihop den igen.

För ett tag sedan så gjorde jag ett liknande misstag, jag skruvade isär min EON och smorde upp den, sen fick jag inte ihop den ordentligt. Den ville inte lösa ut "kuggen" som hakar i spolen ordentligt så den fick åka ner på en tur till svängsta för att bli lagad.

Men frukta ej, plocka isär rullen bara, det är jäkligt kul att pilla med finmekanik.

Kommentera

Då ska man väl göra ett försök någon kväll. Det är inte dirkekt något fel med den men det vore dags nu att göra den stora servicen. Dessutom om jag gör det nu så lär det gå enklare nästa gång. Man kommer garanterat att köpa fler ambissar i framtiden...

En liten fråga till bara. Är det stor skillnad på Ambassadeurer och tex Shimanos multirullar? Är dem lika enkla att plocka ihop. Hade lite planer på att kanske köpa en shimano nästa gång. Bara för att testa vilken jag tycker bäst om.

Kommentera

Stizo, en Calcutta är lika enkel som en vanlig Ambassadeur. En Calcutta TE är lite mer komplex...övriga Shimano har jag ingen aning om.

Kommentera

min pro rocket har dt då aldrig varit några problem med

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 333 visningar
                    0 gillar