Sommarfisket.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommarfisket..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sommarfisket..

Hej!

Befinner mig just nu i Skärgårn och solen skiner och har gjort de senaste dagarna. Fisket däremot har inte varit precis lika bra som vädret. Skulle nu behöva lite tips och råd som kan förbättra mitt sommarfiske. Har varit ute tre gånger den senaste veckan utan resultat. Har prövat allt från vanligt spinn med lite jiggar och spinnare till jerk och popper, till och med mete med mask. Alla tre gånger har dock varit från land, men nu är båten tillgänglig igen och ska lägga upp fisket för morgondagen, förhoppningsvis med lite hjälp av mer erfarna härifrån forumet. Jag är främst ute efter abborre och gädda, gös har jag aldrig fått men vet att det finns gott om så även det skulle vara roligt. De senaste två dagarna har vår vik börjat fyllas med massvis utav strömming/sill och abborren har även börjat visa sig lite, då jag pröva såg det bara dött ut, kanske bör jag pröva i viken igen?

Vet inte riktigt hur jag ska formulera frågan men med tanke på min förutsättnigar, hur skulle ni lägga upp fisket, plats, metod för varje art(abborre, gädda, gös)? Allmänt att tänka på när vattnet värmts upp lite för dessa arter? m.m.

Alla tips/råd uppskattas!!!

Om man ser till tid vid soligt väder skulle jag defentiivt välja tidig morgon och kväll.
    Abborrarna kan även övveraska mitt på dagen under kortare perioder har jag fått uppfattning om. Popper brukar kunna vara hett på kvällarna då abborrarna jagar i ytan.

Gäddan hade jag sökt igenom trolling, runt lite djupare områden med anslutning till vikar/uddar och öar. I skärgården hade jag prövat blå/Silver färger, just för strömming är föda för gäddan så här års.

Allmänt; Sök fisken på djupare vatten då det är varmt i vatten och i luften, pröva många olika beten tills du hittat dagens färg/bete

Gösen har jag ingen erfarenhet av, men många föredrar att Jigga gösen djupt!

/ Timmy
    Senast ändrad av TIMPA; 2009-06-26, 14:22.

Kommentera

Satsa på morgon och kväll. Testa även rent nattfiske med feta beten som ger bra med siluett och gärna rasslar lite.
      VIll du ha gös är kväll och natt det bästa, sägs det. Har dock inte fått den teorin bekräftad för mig själv.

Troligtvis har du grov fisk i din närhet när strömmingen är inne, riktigt grov fisk. Fiska i anslutning till stimmen.
      Testa även vass mm på kväll natt morgon.

Jag tror även på teorin att välja ett bete som sticker ut lite, varför köra blå silver när allt annat är blå silver? Testa en grön eller röd vobbler som avskiljer sig från resten av bytena. Kan ge resultat. Ge det ett test iaf.

Skitfiske på dig.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Håller med ovanstående "talare"! Vattnet i "min vik" i mellanskärgården är nu dryga 18gr., gädda som efter leken stått kvar grunt i anslutning till denna har generellt "rört" på sig för att finna nya ståndsplatser på djupare svalare vatten, fiska/trolla utefter djupkanterna dagtid, vid tex. grynnor, där har gäddan inte långt till strömmingsstimmen, sök den Eventuellt grundare sen-kväll kanske tom. natt och gryning när gäddan kommer "in" på grundare vatten för att jaga. Jag skriver eventuellt för att just denna tid när stömmingen kommit in kan vara riktigt "lynnig", har upplevt att gäddan då inte alla gånger "behöver" söka sig in på det grundare vattnet då tillgång på strömming gör att den så att säga kan "stå kvar" runt ståndsplatsen vid udden eller grynnan. Mera säker känns "teorin" senare på sommaren, Juli/Agusti när stömmingen "gett sig av".

Har aldrig riktigt seriöst fått det prövat själv men vet riktigt erfarna gäddfiskare som har andra teorier, som att de riktigt stora "braxengäddorna" faktiskt även på sommaren mycket väl kan stå kvar inne på det riktigt grunda vattnet även dagtid vid dyiga vassvikar för att tillgången på just Braxen där är stor, kräver nog dock en relativt ostörd vik eller område utan störningar från båtar och annat eftersom stora gäddor är skygga, speciellt på grundare vatten. Detta fiske kan förmodligen, om det vill sig illa, kännas tröstlöst och hade nog sattsat på ett "djupare" fiske dagtid även om teorin kan vara intressant att testa, om så, fiska med beten med mer färg och mycket rörelse, dels för det ev. grummligare vattnet dels för att försöka få gäddan att hugga på aggretion/ilska/nyfikenhet istället eftersom den förmodligen är mätt pga. stor tillgång på Braxen, en "braxengädda" klipper en Braxen kansk vartredje dag eller så....
        Fiska annars överlag med beten med mycket rörelse oavsätt var nu när vattnet är varmt, ganska hög hastighet kan hållas vid trolling.

Abborren är en fisk som gillar högtryck och varmt väder, man kan ha ett riktigt bra fiske efter den mitt på dagen när det är som varmast, Abboren och framförallt Gösen är ändå inte min "specialite", där kan andra ge dig bättre råd och tips...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
        1 690 svar
        372 988 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TiSo
        av TiSo