Nybörjarfrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor

Hej!
    Har efter ett uppehåll på ca 15 år bestämt mig för attt plocka upp fiske igen. Nu är det emellertid så att jag inte vet ett dugg vettigt om fiske. Jag har en gammal haspelrulle jag fick av farsan för länge sedan och den tänkte jag fiska med. Jag har "tillgång" till två insjöar - en liten dyig pöl och så Bolmen. Det är i Bolmen jag tänkte fiska mest... Jag bryr mig inte om var jag får upp - bara det går att äta... Jag tänkte fiska från båt.

JAg tänkte fiska med spinnare, skeddrag och Wobbler. Tänkte försöka börja med att dra upp aborrar.

Så till mina frågor:
    1. När man kastat ut ett drag, hur ska man då veva in det för att få betet att röra sig som något en fisk vill äta?
    2, När (och om) man känner att en fisk år på och nafsar, vad sjutton gör man då? Ska man rycka till för attt kroka den?
    3. Om jag nu får en fisk på kroken? Hur tar jag in den utan att knäcka spö eller lina? KAN man knäcka spöet?
    4. Hur stor betydelse spelar tidpunkten på dagen? När är det bäst att fiska aborre?
    5. JAg har en tafs längs ut på fiskelinan. Den förefaller jättedum för den syns rätt bra. Ska jag ha kvar den eller ska jag knyta beteskroken direkt på linan?
    6. Ska man rensa fisken direkt i båten / på stranden eller klarar den sig ett par timmar? (om det är som nu mitt i sommaren). Om den är rensad, hur länge klarar den sig då?
    7. Finns det några bra böcker man kan läsa om fiske - betänk att jag är helt grön på området...
    8. Jag har inte bytt lina på mitt spö på de senaste 15 åren. Kan man utgå från att det går åt skogen med den linan som sitter, eller är dom hållbara (spöet har inte använts alls på 15 år).
    9. Bygeln på min haspel hoppar ur i den änden där linan inte löper. Är den kass tro? Det verkar som om man ska kunna ta loss byglen så. Ska bygeln vara avtagbar (snälla om det är minsta tvivel, säg då att den är kass och måste bytas så kan jag visa svaret för min fru och KANSKE få lov att köpa en ny rulle).

Tacksam för svar och hjälp.

P.S.
    Jag vill understryka att jag INTE skojjar! Jag är grön på fiske och behöver hjälp. Förstår att ovanstående kan verka korkat men det är en sanningenlig återspegling av vad jag kan om fiske....

Svar: 1. börja med att låta betet sjunka till botnen( linan slakar när du är sär), sedan vavar du in i olika hastigheter med stopp ibland.
    2. om du känner minsta lilla nafs så lyfter du spöt uppåt i en bestämd rörelse.
    3. ställ bromsen på din rulle (fins en liten ratt på baksidan eller framsidan av rullen) sjustera den så att fisken kan dra ut lina utan större besvär. och nej spöt kan knappast brytas av en fisk.
    4.fiska abborre på morgonen typ när solen går upp eller på kvällen när det blir lite svalare.
    5. ta av tafsen, om du inte tänkt fiska efter gädda i 10kg klassen
    6. rensa fisken derekt helst, lägg lite salt i buken på den så klarar den sig längre.
    7. läs en bok som heter "abborren -från sjön till festmåltiden" av bengt öste och ulla tham fins att låna på biblan, lite barnslig bok men mycket bra tips!
    8. byt lina på spöt. köp 0,25-0,30mm nylon.
    9 om du nu vill satsa på fiske så tycker jag att du ska köpa ett nytt spö och ny rulle! det blir roligare om man har bra saker. köp inte dom allra billigaste (dom går sönder derekt) enda fördelen dom har e att dom e billigare.

Lycka till! hoppas du får några firrar! mvh Carl E
    .
    Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Din haspelrulle är inte att lita på. Byt! Skaffa ny lina också. Ja kanske även ett nytt spö.

Om du använder spöet som lyftkran för att få ombord fisken finns risken att du knäcker spöet. Använd håv!

Om du fiskar över stenig botten, abborrar brukar trivas i sån miljö, finns risken att du fastnar om du låter ditt bete sjunka helt till botten men om betet då och då skrapar i någon sten fiskar du på rätt djup.

Till abborre eller gädda behöver du inte trixa så mycket om du använder spinnare, skeddrag eller wobbler. Ett kort spinnstopp eller ett kort ryck med spötoppen då och då kan vara god variation men är sällan nödvändigt om abborrarna är på hugget.

Abborre brukar fastna av sig själv. Gäddor kan behöva ett eller två mothugg. Använd alltid vassast möjliga krok! Skaffa krokbryne eller en liten fil.

Använd tafs! Det som skiljer människan från fisken är att vi vet vad som är en tafs. Det vet inte fisken! Fiskar du abborre får du räkna med att även gäddor blandar sig i leken och i en gäddkäft är det endast turen som kan rädda linan från att gå sönder. Chansa inte! Jag antar att du inte gillar tanken att ditt bete sitter fast i munnen på en fisk som simmar kvar någonstans ute i sjön.

Jag föredrar att sommartid fiska abborre på kvällar eller morgnar men när dagarna blir korta är det från morgon till kväll som gäller för mig.

Fisken klarar sig ett par timmar men försök att hålla den undan vatten och sol. Någon typ av kylväska med ett par plaståsar med is i är till god hjälp.

Må abborrarna stå på samma grund som du!
      Senast ändrad av BeBest; 2009-07-10, 06:22.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack för era svar!

Tackar så mycket för svaren!

Kan tillägga att sedan mitt inlägg har jag servat min rulle (En gammal Zebco) och det visade sig att det var en skruv på byglen som hade lossat. När jag drog åt den fungerade byglen som den skulle igen.

Har även spolat på ny lina samt varit ute och fiskat. Det blev emellertid inget riktigt napp.....

/ Inge Napp

Kommentera

testa olika dagar för fisket, beroende på vädret. dom byt plats om det inte nappar.

lycka till!
          .
          Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 690 svar
          373 250 visningar
          0 gillar