Bra multi till gäddfiske?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra multi till gäddfiske??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra multi till gäddfiske??

Någon som har nått bra förslag på rulle som jag kan använda till gäddfiske?
    Den ska vara ganska lätt och midig samt kunna ge långa kastlängder... Spö tror jag att jag vet vad jag ska köpa men det är svårare med multi och dett a kommer att bli min första multi.

EON säger jag nog nej till har fått övertygande bevis på att den inte är någon höjdare och har fått tips om en shimano calcutta är det något att tänka sig? Dom är rätt dyra Tänkte kasta med drag allt ifrån runt 40g till upp mot 100 ungefär
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

ja calcutta 400 är mer än ok hehe men dock väldigt dyr....eller så kan du köpa en ambassadeur pro rocket 6500 grymt bra rulle som ger bra kastlängder!

Kommentera

Jag är väldigt nöjd med min Mörrum 5600. Den kastar bara bättre och bättre. Annars är ju som sagt Rocketen en fin rulle.

Kommentera

Jag skulle satsa på en rocket...

Kommentera

Jag säger också Rocket. Bra rulle redan från fabriken och går dessutom att 'hotta' upp efter hand.

Angående storlek tycker jag att du låter tänkt diameter på dina linor att avgöra. 5500 och 6500 är de som det står mellan enligt mig.
          Senast ändrad av FRB; 2003-12-17, 17:52.

Kommentera

Jepp, en Rocket 5000 eller 6500 är nog det som gäller, den förstnämnda är ypperlig till lättare Gäddfiske med kastvikter upp till 40-50 gr och 10f spö, kanske ett val om du vill vara mer mobil och ofta går från stranden och kastar, väger då mindre. Men 6500 kastar längre. Förresten ska du inte glömma vanliga Classic 5000/6000 rullarna (dom röda), bra bruksrullar som är bra köp om dom hittas till rimlig peng, håller läääänge.

Kommentera

Att 6500 skulle kasta längre än 5500 gäller inte i alla lägen. Det som avgör deras prestanda är bl.a. lindiametern samt vilka centrifugalbromsvikter man använder. Man ska inte jämföra dessa rullar med samma lina. Med en grov lina kommer 6500 att kasta längre, men med en tunn lina kommer den lättare att få skatbon. M.a.o. ska man välja rulle efter vad man har tänkt att använda för lina.

Kommentera

Köp antingen EON eller Rocket, det är mina favoriter. Eon är ju visserligen en plastrulle så den håller kanske inte i evighet, men den håller bra i jämförelse med metallrullarna om man ska jerka. Eon har dessutom mycket bra broms och kastlängd samt att den går att fiska med då det är kallt.

Rocket är ju annars en jäkligt bra rulle, men också en rulle man lätt får damp på, den går knappt att fiska med då det är kallt, man fryser sönder fingrarna direkt.

Kommentera

Får väl joina övriga o säga Rocket i 5 eller 6-tusen storlek. Båda lär funka men med tanke på vilka vikter du rabblade upp så skulle jag valt 6500-modellen.
                  C5 Mag-X är nog heller inget dumt val. En lättjusterad magnetbroms kan vara ett argument. Försök att hålla dig på en kastlängds avstånd från en EON = )

Kommentera

Värst vad alla var arga på EON, den är ju riktigt härlig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 333 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02