Harr,Öring&Lax i klart,strömmande vatten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harr,Öring&Lax i klart,strömmande vatten.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harr,Öring&Lax i klart,strömmande vatten.

Imorgon har jag privilegiet att få mig en fisketur i Öreälven, i trakterna kring Torrböle. Fisket beräknas börja c:a kl15 och vi lägger av när det börjar bli mörkt(c:a 21-21:30). Enligt väderprognosen från www.yr.no så blir det strålande sol hela dagen(20grader som varmast)och vind från väst i 2-3m/s större delen av tiden vi ska fiska.
    Senast jag fiskade i dessa vatten, för cirka ett år sen, så var vattnet rätt så klart. Fick ingen fisk då, men numera är både mina kunskaper och betesarsenalen bättre. Eftersom flugutrustning och adekvata kunskaper om hur sådan används saknas så blir det haspel som gäller.

Några frågor;
    -Vilka drag/beten funkar för Harr,Öring(havs såväl som stationär som enligt uppgift kan finnas i området)och Lax? Kan Vicke, Gladsax, Smoltti och andra "kustöringsdrag" vara rätt recept?

- Kan ovan nämnda arter vara mindre huggbenägna om det sitter en "gäddsäker" ståltafs ansluten till draget?

- Kan någon typ av naturligt bete, som t.ex mask,maggot eller något annat vara en bra idé att pröva?

- Vilka typer av platser ger bäst chans att få fisklymlarna?

- Jag har hört talas om att tubflugor med lite bly framför kan vara värt ett försök, har någon några värdefulla tips v.g tackel och hur man fiskar med sådana?

- Jag har ett långsamt sjunkande bombarda som jag ju kan ansluta flugor på. De våtflugor/streamers jag har till mitt förfogande är; Muddler minnow, Deep purple, några i Montana mönster, nån laxfluga med dubbelkrok(tror att det är en Thunder&Lightning)och ett gäng Zonker flugor. Kan det vara nåt såhär års?

Tack på förhand.
    Senast ändrad av Usling; 2009-08-23, 18:05.
    All you need is Lubb.

Jadu, du fick inte mycket tips du.. Hur gick fisket?

Kommentera

Jag fiskar själv efter samma fiskar med spinn utrustning
      Toby drag och små spinnare är det jag har fått mina öringar på
      Harr har jag inte lyckats få på annat än flugkast med pomla
      med i sommar/höst har det inte varit något bra harr fiske i Åby och Byske älven

Kommentera

Ursprungligen postat av Bengan75 Visa inlägg
        Jadu, du fick inte mycket tips du.. Hur gick fisket?
        Inget att skriva hem till morsan om direkt. Testade en massa olika spinnare och skeddrag på lite olika typer av ställen utan framgång. Senare, i ren desperation, så körde jag lite bottenmete med mask på ett lugnflytande ställe. Det gav i alla fall resultat; jag fick mitt livs första Gärs, en liten gynnare på drygt 10cm. Så det blev i alla fall en helt ny art att bocka av på listan
        All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          Inget att skriva hem till morsan om direkt. Testade en massa olika spinnare och skeddrag på lite olika typer av ställen utan framgång. Senare, i ren desperation, så körde jag lite bottenmete med mask på ett lugnflytande ställe. Det gav i alla fall resultat; jag fick mitt livs första Gärs, en liten gynnare på drygt 10cm. Så det blev i alla fall en helt ny art att bocka av på listan
          Bottenmete brukar ju va kanon för harr, fick 30 på mellan 0.8 och 1.2 kilo en dag i somras på bottenmete med bly och lång tafs från båt.. Men visst, fluga är kanon oxå

Kommentera

Köp en lillöring, ta bort trekroken. Sätt i stället lina + enkelkrok ca. 30 cm långt. Fungerar på bottenmete, vilket är bra för öring. Fungerar i fors, lillöringen flyter i forsen och masken efter. Går även bra att kasta med. Mitt favoritdrag i övrigt är Meps 3 gram koppar- Fått mängder med öring och även röding med detta drag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 689 svar
            369 146 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Westley Richard  
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30