Spinnfluga. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfluga.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfluga.

Idag var jag ute och fiskade gädda! Jag fiskade ifrån land.
    Hade tre efterföljare och två hugg, på spinnfluga. Det verkade vara det, enda dom var intresserade av. Undrar om det är värmen, det är för att dom inte hugger? Eller lufttryck. Eller så är jag inte van vid spinnfluga ännu. Har ni några tips så dom hugger? När dom gäddarna är på g, hugger dom ju på allt. Jag provade alla möjliga typer av drag, förutom skeddrag och spinnare. Tail och wobbler provade jag mest. Ska åka ut till ett annat ställe imorrn och försöka igen. Där brukar medelvikten vara över 3kg och uppåt. Men som sagt, så var det spinnfluga som lockade dom mest.

Ingen som har några tips? hur ni fiskar hem flugan t ex. Borde
    ju finnas ganska många här inne, som fiskar med spinnfluga.

Kommentera

Har själv fiskat en del med inte jättemycket med spinnfluga. Har satt en extra trekrok i främre öglan på spinnflugan och har då märkt att fler fiskar fastnar. Annars är det lite som du skriver. Vissa dagar funkar inget.....
      Kolla min blogg https://www.metrobloggen.se/jsp/publ...cle=19.9069933
      Den dagen funkade bara spinnfluga. Försökte efterlikna "flugfiskerörelser". Det funkade då.
      Skitfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
        Ingen som har några tips? hur ni fiskar hem flugan t ex. Borde
        ju finnas ganska många här inne, som fiskar med spinnfluga.
        Fiskar inte så mycket gädda nuförtiden men förr så brukade vi fiska med bombarda i olika sjunkhastigheter på gädda. Bäst funkade detta fisket i grunda vikar strax efter leken i kallt vatten. Då var man tvungen att fiska flugan långsamt nära botten för att få gäddan att hugga. I varmare vatten funkar samma typ av fiske när havsöringen söker sig upp på grundare vatten kvällstid. Då brukar en snabbare och mer oregelbunden intagning funka bättre. Att fiska fluga med spinnspö är inte någon man bara tar till för att fisken inte biter på andra saker utan det är en ganska krävande fiskform som tar ett tag att lära sig. Men principen är det samma på alla predatorer, det gäller bara att hitta rätt presentation och flugtyp. Följer fisken bara med är det ju för den inte är i stöten för tillfället. Då spelar det ofta ingen roll vad du serverar till den. Åk ut en annan dag och testa så kan scenen vara en helt annan, då tar fisken helt plötsligt.
        Men vad vet jag, det var bara min tanke för "2 cent"!
        sigpic

Kommentera

Ok. Kul och få svar.

Just den dagen, verkade det bara vara spinnfluga dom var intresserade av. Testade allt förutom spinnare och skeddrag. Bara testa igen, nästa gång och se om dom hugger. Har extrakrokar, så jag får väl sätta dit en till trekrok. Ena svansen gick av. Hur lagar ni dom? Jag har ej något bindstäd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
            Ok. Kul och få svar.

Just den dagen, verkade det bara vara spinnfluga dom var intresserade av. Testade allt förutom spinnare och skeddrag. Bara testa igen, nästa gång och se om dom hugger. Har extrakrokar, så jag får väl sätta dit en till trekrok. Ena svansen gick av. Hur lagar ni dom? Jag har ej något bindstäd.
            Det är rätta takter! Ut och prova igen. Sen så är flugor liksom jiggar vid jiggfiske förbrukningsmaterial. Går "svansen" ( heter inte svans utan vinge på flugfiskespråk) så är det bara att ta fram en ny fluga och byta. Men ibland så spelar det inte så stor roll om flugan är söndertuggad, den funkar konstigt nog lika bra för det.
            En hel del bra prylar finns kring detta typ av fiske. Det finns bombarda flöten i en mängd olika utföranden och sjunkhastigheter, olika tafs-lösningar. Det finns flugor som är anpassade för just spinnfiske, men de flugor som används av de som fiskar gädda med flugspö funkar väl så bra.
            Ett tips är att googla runt lite. Här har lite info på svenska:

Titta gärna också på de danska och europeiska sajterna, dom är mycket bättre på detta typ av fiske än oss här i Sverige. Googla efter bombarda och fishing, så kommer du nog att få många fina tips hur effektivt detta typ av fiske kan vara.
            sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 690 svar
            371 784 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TiSo