Jiggning, svindyrt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggning, svindyrt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggning, svindyrt?

ok, så jag va hos tjejen och vi testade jigga från land på ett ställe med rejäl brant precis utanför, smällde på en rätt fin (för mig va det stort, men det va en bit under kilot kan jag tänka mig) borre på en rosemeijer octo-tail jigg och vi förstod genast att här stod dem. Så efter att ha satt ca 5 jiggar på olika ställen tog jag en ännu större borre och lyckan va total, åkte till närmaste butik med fiskegrejor och köpte lite billiga fladenjiggar... De sattes flitigt, men inga hugg... så vi stack in till stan och köpte på oss jiggar, jigghuvud och beteslås för ca 180kr (känndes inte lönt med tafs då det inte fanns nån indikation på gädda i närheten just där)

Och en del av grejorna gav fisk, men vi va tvugna att sluta fiska efter att ha satt allt.

Min fråga är.... sätter man sitt skit ofta när man jiggar? Visst att jag är rätt ny på jiggfiske men inte fan sätter man så mycke jiggar? vi fiskade kring ett område som mestadels va stenigt.. gjorde säkert av med 400spänn

Några tips för att undvika sånahär kostsamma men roliga fiskepass? Eller det kanske helt enkelt är så... man sätter mycke vid jiggfiske?

Mvh

Fiskkonservator Lubbe
    sigpic
    www.fkpgear.com
    Fiskkonservator.se
    Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Tafslöst kan bli dyrt, oavsett om det är gädda eller inte i vattnet. Det verkar ju vara väldigt stenigt där du fiskar och kör du med flätlina hela vägen ner till betet så finns det stor risk att linan nöts av mot stenar och annat bråte eftersom jiggandet bygger på bottennära fiske. Jag kör med 40-50 cm's 0.45 fluorocarbontafsar. Då klarar man gäddorna och vassa stenar. Efter idogt jiggande brukar man dessutom bli übermeister på att lirka loss beten som fastnat på botten.

Kommentera

aha, jo det kan jag tänka mig, i detta fallet rörde det sig dock om att det direkt fastnade i botten, kändes som att man inte ville bli av med en massa dyrt tafsmaterial också. Något speciellt man ska tänka på för att inte sätta dem i botten annars?

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
      Tafslöst kan bli dyrt, oavsett om det är gädda eller inte i vattnet. Det verkar ju vara väldigt stenigt där du fiskar och kör du med flätlina hela vägen ner till betet så finns det stor risk att linan nöts av mot stenar och annat bråte eftersom jiggandet bygger på bottennära fiske. Jag kör med 40-50 cm's 0.45 fluorocarbontafsar. Då klarar man gäddorna och vassa stenar. Efter idogt jiggande brukar man dessutom bli übermeister på att lirka loss beten som fastnat på botten.
      sigpic
      www.fkpgear.com
      Fiskkonservator.se

Kommentera

Kör med lättar huvuden och så fort du känner att grejerna tar i botten lyfter du spötoppen så att jiggen lyfts. Det låter ju helt klart som ett ställe där du nog får räkna med att bli av med grejer så ett annat alternativ är väl att byta ställe.

Kommentera

Beroende på hur botten ser ut kan det vara mycket klurig att fiska längs botten. Har själv ett vatten på hemmaplan, nedanför en dammlucka, där det enbart är sten, cement och skräp av alla slag. Där kan man sätta hundra drag i timmen. Men det är iof en ganska speciell plats just med cementet och grejs.

Som Henrik sa blir man bättre på att lirka loss dom och ett sätt som jag ofta kommer undan med när det gäller sten är att skjuta med linan. Lyft spöet och spänn linan rejält, så spöet är lite böjt. Ta sen ett finger och dra i linan ovanför rullen som om det vore en harpa. Dra så linan är rejält spänd emot ditt finger och sen släpp den. Sen upprepa det några gånger efter varandra så brukar jiggen liksom hoppa tillbaks och lossna.
          Min hemsida för Nettel-Laken!
          http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
          http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Jiggens konstruktion gör det lätt att fastna, speciellt på ställen med mycket bråte, ojämna stenbottnar osv. Jag är ingen "nybörjare" och sätter fortfarande någon jigg här och där. Fiskar jag på dessa utsatta typer av bottnar så sätter jag nog en jigg per pass i snitt säkert.

Abborrfiske nu på hösten med 20-25g jiggskallar (då man vill fiska lite djupare och föra regält med oljud) gör ju inte risken mindre att sätta en och annan jigg heller...)

Å andra sidan är ju jiggfisket bland det billigaste - är ju inte handgjorda jerkbaits för 300 spänn du sätter utan jigg+jiggkrok (+ eventuellt tafs/fluorcarbonstump + beteslås/lekande) vilket inte är så mycket pengar en 3" relax och en 25g gamakatsu 4/0 (som i mitt eget fall) + ett beteslås och 25-30 cm fluorcarbon.. ca 25 kr kanske ännu billigare om man importerat grejorna från Polen t.ex.

Inte så farligt. Strunta i snusen eller ciggen varannat pass så kan du sätta två jiggar...
            Min blogg

Kommentera

Kan även vara läge att offra lite "känsla" och gå upp i lindimension när man fiskar från land.

Kör ofta 0.12 till abborre, men det går hyffsat med 0.17 också och den håller för bra mycket mer.
              0.17 Fireline räcker för att räta t.ex. en Gamakatsu Classic.
              Big Game-krokarna är en annan historia men dom kör man ju sällan till abborre.

Är jiggen kilad så hjälper ingen lina i världen, men då kan Bjoz's skjutteknik vara användbar.

Kommentera

Tack för tipsen allihop! Ska övas flitigt nu.
                Min papps ska ner till slovakien om några veckor så jag får väl be honom handla på sig några ton jiggar och jigghuvud.
                sigpic
                www.fkpgear.com
                Fiskkonservator.se

Kommentera

Du har reda fått många bra råd. Ett annat är att ha ett lätt spö och kunna hålla lättare jiggar med sträckt lina. Då känner du när det tar i bottnen.

Paternoster och tubsänken, vilket jag aldrig har använt personligen, sägs inte kila in mellan stenar lika lätt. Tubsänker = stavbly i botten med en lång plastslang och lekande uppåt. Man binder ett paternoster tackel och har jiggen på en enkelkrok.

Jag fiskade i mina ungdoms dar mycket nedanför ett kraftverk. Där satt man en hel del men med tiden lärde man sig en teknik där man fick mindre bottennapp men ändå fisk. Jag använde också en ganska billig riggning. Bullet weights och enkelkrok med jigg på.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Kom precis på ett sjukt kul sätt att fiska jigg på men som minskar risken för bottennapp dramatiskt. Tackla jiggen med en rejäl enkelkrok utan någon typ av sänke. OK, du kommer inte att fiska efter botten men djävul att jiggen får trixig gång! Tänk dig en The Pig på alla partydroger som finns... Sjukt kul sätt att fiska abborre på!

EDIT: Lämpliga jiggar till den här tacklingen är shadar i största allmänhet och "råttsvansar" i synnerhet.
                    Senast ändrad av Gäddhängke; 2009-10-15, 11:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02